Lämplig elmotor till båt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Bumpe

Inlägg av Bumpe »

Löda lite går ju med, så är man säker på att det är kontakt... Gäller ju att täta ordentligt mellan höljet och kabelskon...
Finns bra krympslang med inbyggt varmlim. Som gjutet i fuktiga miljöer!
whynot

Re: Lämplig elmotor till båt?

Inlägg av whynot »

Här finns det ett reportage från elbåten vi håller på och bygger.

Elbåt
Ett reportage från Östnytt den 4/5 Det kommer efter någon minut i reportaget.
Användarvisningsbild
Eson
Kontakt:

Inlägg av Eson »

I senaste Båtnytt så är det ett reportage om en elbåt som har ett specialutformat skrov. Ser ut som samma motor som whynot's.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Har man plats för ~500 kg batterier så kan man ju seriekoppla 28 st 12V truckbatterier för att få 340 VDC och sedan köra vanlig industriväxelriktare och trefas asynkronmotor. Laddning sker väl lämpligen med 28 st individuella och flytande 12V-laddare.

Kul projekt, särskilt design och byggande av laddarna (man skulle kunna styra laddningen efter tillgänglig effekt i vägguttaget, få individuell info om batteristatus etc.). Det enda trista är ju att batterierna ska ta så mycket plats och väga så mycket. :(

Ingen som har testat nåt sånt här? :) Vad blir märkeffekten på en trefas/400V/16A motor? Runt 11 kW (3 x 16 A x 240 V)? Med en sån här motor kan man väl lätt välja antalet polpar också så att man får ett vettigt varvtalsområde?

Edit: vad kan en sådan växelriktare och motor tänkas kosta?
Bumpe

Inlägg av Bumpe »

Vanlig 16A trefas ger dryga 11Kw ja...
Egentligen behöver man ju inte ha så våldsamma batterier då man bara drar 16A + förluster i växelriktaren och motorstyrningen...
Vanliga 60A fritidsbatterier är billiga och klarar ganska djupa urladdningar och strömmen är ju inga problem...

Den här tråden är lite intressant och har följts ett tag :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

jag bara fulprovade en sak , på snipan så hadde jag motorn urlyft och jag lyfte in en vanlig trefasmotor och smällde dit den på motorfästena
körde med frekvensomformare matad från växelriktare, inte optimalt om man säger så
men det funkade

inga problem, men för min egen del hadde jag kunnat tänka mig en 3000 vars trefasmotor , remväxel 4:1 och frekvensomformare matad med lagom antal batterier

fast, men borde ha en 110v trefasmotor, och då mindre antal batterier
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Finns det 110V trefasmotor? Dom verkar ha 208-230V mellan faserna därborta.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

har för mig jag sett det någon gång

men i och för sig
det går ju att linda om till det, bara man hittar en frekvensomformare som klarar låga inspänningar o.s.v

bästa hadde ju varit en frekvensomformare på säg 48v och en omlindad motor till den spänningen
själva omlindningen är ju inte så blodig, och en frekvensomformare kan man kanske lura så det funkar, eller som en del gjort på forumet, byggt sin egen
Skriv svar