Montering av Lillsyrran
- Anahka1975
- Anahka1975
Jo det där med gängstång har jag tänkt på men får väl stilla mig tills i morrn och fixa riktiga distanser.
Blir det svikt i x tror du? jag har inte kännt nått men iof. har jag inte "brutit" i den ännu. Säkert att du inte har dragit fast dem dåligt?
Fylla rören med cement??
Kanske tjockare gods i rören? Eller korta av syrran.
Har du kommit till glappfria muttrarna ännu??
Lägg ut bider!!!
Blir det svikt i x tror du? jag har inte kännt nått men iof. har jag inte "brutit" i den ännu. Säkert att du inte har dragit fast dem dåligt?
Fylla rören med cement??

Kanske tjockare gods i rören? Eller korta av syrran.
Har du kommit till glappfria muttrarna ännu??
Lägg ut bider!!!

Jag har inte dragit nån gängstång genom rören ännu.
Satte tummarna under mitten på X-stången och resten av fingrarna på ovansidan och klämmde ihop. Då känner man att det flexar lite, hmm...
Tjockare gods, dubbla rör eller korta henne är väl det man kan göra. Förutom en helt omkonstruktion då förståss.
Kan inte ni som fått rör testa å se om ni "godtar" flexet?
Snart kommer jag till muttrarna.
Satte tummarna under mitten på X-stången och resten av fingrarna på ovansidan och klämmde ihop. Då känner man att det flexar lite, hmm...
Tjockare gods, dubbla rör eller korta henne är väl det man kan göra. Förutom en helt omkonstruktion då förståss.

Kan inte ni som fått rör testa å se om ni "godtar" flexet?
Snart kommer jag till muttrarna.

- Anahka1975
- Anahka1975
Har nu kännt på svikten. Shit vad det flexar. så går ju inte att ha det.
Tjockare rör måste ju vara det enklaste i detta läget. Eller vad tror ni andra?
Skulle det seriöst gå att fylla röret med nått tex polyesterplast? (kanske inte) men nått riktigt hårt material.
Lite fler bilder iaf. på min såhär långt.

Tjockare rör måste ju vara det enklaste i detta läget. Eller vad tror ni andra?
Skulle det seriöst gå att fylla röret med nått tex polyesterplast? (kanske inte) men nått riktigt hårt material.
Lite fler bilder iaf. på min såhär långt.

- Anahka1975
Problemet är nog inte så enormt stort. Det är "bara" när man kör Z neråt som det märks.
Kör man X så tas det mesta upp horisontalt, längs med stången. Vid stora laster vill stången deformeras som ett liggande S, men det märks minimalt.
Vid Y kan det märkas lite, pga att den ena går upp, och den andra ner.
Lite glapp kommer det alltid att finnas, hur man än styvar upp. Sen så är det dynamiskt, det flexar tillbaka lika mycket när "lasten" släpper.
Det är iaf inte som glapp i muttrar eller liknande. (Backlash)
På första Lillsyrran kan man känna lite lite grann, men märks inte vid drift.
Får se hur den här längre versionen uppför sig i drift.
Har någon kommit så långt?
Kör man X så tas det mesta upp horisontalt, längs med stången. Vid stora laster vill stången deformeras som ett liggande S, men det märks minimalt.
Vid Y kan det märkas lite, pga att den ena går upp, och den andra ner.
Lite glapp kommer det alltid att finnas, hur man än styvar upp. Sen så är det dynamiskt, det flexar tillbaka lika mycket när "lasten" släpper.
Det är iaf inte som glapp i muttrar eller liknande. (Backlash)
På första Lillsyrran kan man känna lite lite grann, men märks inte vid drift.
Får se hur den här längre versionen uppför sig i drift.
Har någon kommit så långt?
- Anahka1975
Jag som saknar svarv köpte 10mm tryckluftsslang på Clas. Tog en liten bit och klippte upp och satt på motoraxeln, då blev den ca 10mm, så att slangen kan pressas på. Har inte testat i drift ännu, men det känns stabilt.Anahka1975 skrev: Är det tänkt att man ska svarva ner änden på gängstången mot motorn till ca 6-7mm eller ska det gå att få in M10 stången i 6mm slangen?
- Anahka1975
Jag tog faktiskt och smärglade (har heller inte svarv hemma utan åker och lånar) ner gängstången till ca 8mm då går slangen på med lite våld. Det var inga problem att få det hyfsat runt, jag tror nog inte det har betydelse om det skulle slänga nån 1/10 eller så. Det är ju sämre precision på stängerna i sig själva.
Sen har mina motorer till x & y 8mm axel så jag tar nog 8mm slang till dem så blir det lättare att montera/demontera.
Nån mer son tittat på glappfria muttrarna??
Ingen som vill lägga ut lite bilder på hur långt ni kommit?
Sen har mina motorer till x & y 8mm axel så jag tar nog 8mm slang till dem så blir det lättare att montera/demontera.
Nån mer son tittat på glappfria muttrarna??
Ingen som vill lägga ut lite bilder på hur långt ni kommit?