Nu är jag kanske ute på djupt vatten, allt detta är sånt som jag har läst mig till:
30000 RPM är bra för gravering med väldigt små verktyg, borrning av kretskort etc.
Varje kombination av material & verktyg har en optimal spindelhastighet och matning. Vid fräsning i metall vill man ha en specifik
spåntjocklek (varje tand på fräsen ska ta si och så mycket material från arbetsstycket). Om du fräser i aluminium i 30000 RPM med säg en 5 mm fräs med den matning som en "normal" CNC-fräs klarar att hålla så kommer du att nöta bort material istället för att skära bort det. Resultatet bli massor av värme = kort verktygslivslängd och ful yta.
Om du vill ha spåntjocklek 0,05 mm och du använder en fräs med tre skär så ska fräsen flyttas 0,15 mm per varv. Med 30000 RPM blir matningen 4500 mm/min eller 75 mm/s. Optimal spåntjocklek i olika material bör verktygstillverkaren kunna tala om (beror på verktygets form, material, ev. beläggning).
Skärhastigheten är tandens hastighet; vid 30000 RPM och 5 mm diameter blir den (varval * omkrets) = ca 7,85 m/s. Ju högre skärhastighet desto mer värme, och desto mer kylning krävs för att inte få ett dåligt resultat. Eftersom vi kör utan kylning kan man inte använda så höga varvtal utan att det blir för varmt. Det bästa är väl en högtryckspump som pressar in smörj-/kylmedel mellan skär och material

.
Det finns något som heter HSM, high speed machining där meningen är att använda extremt hög matning och extrema varvtal, och då försvinner det mesta av värmen med spånorna som bildas. Men såna maskiner klarar man knappast av att bygga själv.
En normal, stor fräsmaskin för metall har en stor spindel (brukar räknas i hästkrafter, 1 HK = 745 W) och varvtal upp till kanske 4000 RPM. Den höga effekten krävs här för att få högt vridmoment så att man kan använda stora verktyg.
Om du graverar eller fräser i trä med en spindel på 30000 RPM så behövs istället effekten för att få det höga varvtalet. Effekt [W] = vridmoment [Nm] * vinkelhastighet [rad/s]. 1 rad/s = ca 10 RPM.
Arvid