Jojje's & POS fräs har fått en lillasyster.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Eftersom detta är en prototyp, så finns inte allt med, och att det finns utrymme för förbättringar. Jag gör fortlöpande ändringar/förbättringar i XxxxxXxxxx-filen.

Jag tvivlar för övrigt på att en bricka mellan MDF'en och muttern skulle göra så den inte vibrerar upp. En vanlig och en fjäder/taggbricka däremot skulle kanske göra någon nytta, :humm: Har även tänkt på att "förstöra" gängan lite, så muttern "fassnar".

En annan sak är att dom muttrarna skruvas åt nästan för hand, så en låsmutter vore nog inte helt lämplig. Snarare då vingmuttrar (som ska provas).

För det tredje, så är inte skruvarna så långa, så jag får nog göra dom försänkta. Med risk för delaminering i MDF-en. Här kommer det kanske att bli PVC i stället.

Det är typ sånt jag ska utvärdera i några dagar nu, före jag börjar sälja för fullt. :D

Men tack iaf. Kom gärna med flera synpunkter på det ni hittar. Det är lättare att ändra/förbättra nu. Det kallas för produktutveckling. :D
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nu tänkte jag inte på att muttern skulle sitta fast bättre med en bricka, för det gör den ju inte. Utan mer att MDF:en skulle hålla emot bättre om det blev en större anliggningsyta mha en bricka. En sån "nitbricka" då. Stor bricka med litet hål. :)
Sen med en bricka skyddas lacken lite om man ska vara där och justera spänningen då och då...

Det finns också Loctite gängtätning som inte blir stenhårt eller låser helt, det blir lite segt och funkar ungefär som en låsmutter. Det kanske skulle vara en bra grej ihop med vingmutter.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Aha, sån Loctite går nog finfint. Tack för tipset.

Troligvis är det inga problem med delaminering, pga att det är så små krafter, men vi får se om det funkar. Ev. kan jag nog använda HDF i stället.
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Kontakt:

Inlägg av Smoothmachines »

Har kollat vad vi har för plast.
Jag är inte 100% på att det är PVC, det kan jag kolla genom att elda lite på den, rävgift...
Men det ser ut som pvc :)
Vi har mkt 15mm i olika färger (kalla maskinen Pollymill...) och 10mm i halvgegg-genomskinlig.
Ingen skiva ser rak ut, långt ifrån planheten hos mdf, undrar om det är rätt material när det slår sig som det gör? :humm:
Dubbellaminerat vore nått, om du funderar på det kan vi testa det, har tillgång till 2x1m pressbord.
Laminat är inte direkt billigt men på den lilla maskinen kanske det inte blir så farligt.
Det är dock inte 100% spärrat, kanterna är ju öppna, kan lackas, blir jobbigt.
Har någon koll på hur slät och stabilt det blir med dubbelaminat, en på varje sida?
Nu får jag nog försvinna ett tag, annars går jag i konkurs *S*
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Jojje vad skulle kostnaden bli för denna lilla fräs om man kör HDF istället för MDF överallt? Bara lite nyfiken
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Vet inte, men mycket dyrare (relativt) pga att då måste jag skaffa speciellt till en maskin. Sen tror jag inte att det finns i dom dimensionerna, så då måste jag rita om många saker. Jag tror det blir "för dyrt". Ev. kan man tänka på det till Ver.2.

Edith: HDF har samma struktur inuti som MDF. Den delaminerar sig nästan lika lätt. 6mm, och även 4mm, finns i en annan kvalitet som är likadan rätt igenom. Ev kan man limma ihop flera såna för att uppnå "rätta" dimensioner. Men det är mycket mera jobb och jag tror det blir lite overkill.
Senast redigerad av jojje 10 juni 2007, 19:14:24, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Smootisgubben. Jag har just pratat med POS om olika material. För att slippa delamineringen så ska jag prova att limma ihop flera. Då slipper man problemet med att en MDF-skiva inte är lika inuti som på ytskiktet.

Tex limma en 6mm med en 12mm. Använda vanligt vitlim, eller så kan han limma med sitt speciallim för ytterdörrar. Just nu fortsätter jag med det jag har. Tror inte att problemet blir så stort iaf.

Angående dina skivor, så tror jag inte det är PVC, men jag får komma över nån dag, så kan vi passa på å våldgästa grannen på en gång. Studiebesök är alltid ett välkommet och uppskattat inslag i en annars tristessbetyngd vardag. Som det ser ut nu, så blir priset avgörande och MDF/HDF är faktiskt ett mycket bra material för denna och liknande konstruktioner.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag hade missat den här tråden av någon märklig anledning...

Kan jag köpa en byggsats av dig för 3500kr så slår jag till.
För mig betyder det massor att man sparar tid och samtidigt får en lagom stor CNC-manick. Har förresten planerat att bygga en väldigt ljudisolerad (och ventilerad) låda till den. :)

Sedan när jag blivit lite varm i kläderna (vilket är lätt så här års) så är jag nyfiken på att bygga en storebror i aluminium.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag följer denna tråd med stort intresse, är nästan lite sugen på att tjacka en sådan här byggsats utan motorer och kontroller bara för att kunna fräsa ut delar i tex delrin till min större CNC som jag håller på att bygga :)

Och kretskort naturligtvis :)

Hur gör du kopplingen motor-axel?
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Kontakt:

Inlägg av Smoothmachines »

Innan jag svidar om till smedjesmoking:
Din maskin har sin givna nisch även hos konsthantverkare, silversmeder, modellmakare och små industridesignställen, nästan alla yngre använder 3D CAD nuförtiden och är sugna på CNC men ingen har råd att ha en kommersiell maskin hemma.
Och alla har en Dremel eller bättre *S*
Snygg kabeldragning med lite spirap eller kabelkedja från Igus, svart matt lack (sade jag polotröja också? :lol: ) och boxad kontroller så faller de direkt.
Designer: MAC...
Hur går det ihop med Mach3 eller annan billigware?
Tekko

Inlägg av Tekko »

Vad surrar du om nu, smooth ?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Rekommenderar INTE Clas Ohlsons Co/Tech för sånt här. Både chuck och spännhylsor är vinda, så det blir ett jäkla pillande och skruvande innan man fått till rätt läge så det vinda tar ut varandra :P
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag tror nog att pianoblank svart lack går hem bättre (tänk iPod) :p

Då måste det också vara en snyggt boxad kontroller, och ska det vara riktigt hippt så ska det vara USB-interface, kanske ett sådant här i boxen:
http://www.cncdudez.com/usb-par.html

Så att dom slipper alla paralellportskablar som kan upplevas krångliga :)

Kanske även säljas i nyckelfärdigt kit färdigt med monterad kontroller, motorer och fräsmotor och ett par frässtål så att dom inte behöver köpa något alls, minimera krånglet...

Kanske göra lite plats för att montera kontrollerkort och ett smps under bordet, så att det bara blir en nätsladd och en usb-sladd in i bakänden på den och sedan köra :D
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hmm... den där parallell-adaptern ser inte ut att funka med nåt annat än mjukvaran på sidan?
Kan inte Mach3 eller så styra CNC:er seriellt? Isf kan man ju hacka ihop nåt med en FT232RL kanske ;)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

nej, det finns ju tyvvär ingen standard för att skicka step/dir och sådant via USB->Paralellport...

Så ja, den fungerar bara med den programvaran tills någon skriver en ny (vilket inte är så svårt då det finns dokumenterat hur man ska skicka kommandona till interfacet)
Skriv svar