Coilgun

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

>Hittade javaprogrammet jag nämnde:
http://www.coilgun.info/mark2/inductorsim.htm

Man ska ange någon "XX AWG" vad är det?

//Daniel A
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

AWG är american wire gauge. det finns konverteringstabeller överallt.
T.ex här, min första träff på google.
http://www.tnt-audio.com/clinica/awg_e.html
bearing

Inlägg av bearing »

Tråddiametern räknas om till millimeter, står i appleten, så det är bara att välja en AWG som ger lämplig diameter.

Verkningsgrad
Bild
Jag simulerade kretsen från den här bilden i PSPICE. Det jag ville ta reda på var resistiva förlusten p.g.a kretsens resistans. Resultatet blev att 230J förloras p.g.a resistansen. Det ska jämföras med att kondensatorn innehåller 240J uppladdad. Man kan även se på kurvans form att nästan all energin går förlorad i resistansen, eftersom svängningen slutar nästan direkt. Den andra halvperioden skulle vara lika stor som den första om kretsen hade saknat resistans.

4% går alltså in i spolen.
Experimentella resultat visar senare att projektilen får <1% av energin som var i kondensatorn.
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Vem har sagt att man ska ha en optogrind mitt i spolen? man sätter den ju innan spolen, så när man för in projektilen så bryts grinden och spolen drar, när projektilen sedan åkt igenom grinden har man anpassat placeringen så att projektilen är i mitten av spolen, enkelt.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Så, Tack! Ska ta en nogranare titt på det o beställa hem lite tjockare tråd.
Jag har bestält 4st 1500uF/200v kondingar från farnell nu :) (Det var jobbigt att registrera sig hos dem..)

/Daniel A
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Nu börjar jag bli galen... Jag har lött av o testat 6st olika spolar. men ingen av dem ger ett bra resultat :( Med relä spolen kommer jag upp till ungefär 120-130v på 30sek, sen går den inte högre.. Med de andra vill det sig inte alls.. Alla de andra har en resistans på under 1Ω :( relät har ungefär 600Ω ,hur stor resistans ska man ha? Och vad finns det bra spolar i?

//Daniel A
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Ursäkta att jag drar upp en gammal tråd, men jag tyckte att det var onödigt att starta en ny. :)

Jag håller på att bygge en ny boost converter eller vad man nu ska kalla det för. Jag tog transformatorn från en engångskamera och ska försöka få igång den, men när jag kopplar in den på samma sätt som den satt i kameran händer inget mer än att spänningen på transistornsbas går upp till ungefär halva matningsspänningen, sen händer inget mer..
Bild
Såhär är det kopplat, transistorn är en BD681 och resistorn har jag testat med 10k, 220Ω m.m.

Det är lite svårt att felsöka den när man inte vet hur den fungerar, så kanske någon som vill tala om vad som händer (ska hända) för den ska väll börja oscillera?

Mvh
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

hur räknar man ut "joule" på en kondning??
Skriv svar