Nixie klocka funderingar och tankar

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Hur går det för dig purre?

själv ska jag nu sätta dit R2 och R3 ska bara luska ut vad jag ska ta för några..
Sen blir det provkörning för å se om den funkar drivsteget till klockan alltså..
Har inte fått mina rör än :(

To be continued:
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Jag ligger långt efter dig :D
Nyss fått ihop min nyinköpta Wisp628 och fått mail om att rören är skickade.
Har dock ingen PIC eller något annat än så länge så. Har inga planer på att vara klar innan jul då jag själv inte kan göra kretskort och allt drar ut för mycket på tiden. Om den blir klar innan nästa jul får man vara glad :P

Nerå men mycket möjligt man "lånar" lite scheman ifrån dig om det inte gör allt för mycket ;)
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Forumet är ju till för att hjälpa varandra :D

Känns iof som att jag tagit över tråden :oops: :roll:

Har inte fått drivsteget att funka.. ska prova lite grejer.. testa en annan diod och se om jag hittar någon annan spole..
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Det första jag gjorde fel va att sätta spolen efter 5vstabben.. men det stora felet va att MOSFETen satt åt fel håll trots att jag kollade när jag gjorde schemat/layouten att den skulle bli åt rätt håll men men.. nu är jag uppe i 107V iaf.. bara trimma in motstånden lite så ska det nog bli bra :D

Listan över komponenter och ett nytt layout kommer imorgon.. sängen kallar ska ju upp å jobba om 6 timmar :( Vill ju sitta här och greja och lyssna på fuglesang när han mocklar där ute :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Hur ska signalerna mellan PIC-kretsen och 4094-kretsarna se ut?
Jim_the_one frågade mig om jag kunde hjälpa till med koden, men det blir inte så lätt när man inte har delarna så man kan testa. Därför tar jag tacksamt emot kod och tips. :)
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Då är man tebax då.. Har lilltjejen med mej hit ut till labbet.. hon ligger så fint i sin vagn och sover.. sambon behöver sova lite oxå så hon orkar med allt.. å det är ju jätte fint tillfälle att faktiskt få lov att sitta här ute så hon får lugn och ro :D

Men men iaf.. satte Jimmy på att hjälpa mig med koden annars kommer klockan förhoppningsvis vara klar till nästa jul men nu blir den förhoppningsvis färdig till denna jul.

Har pillat lite med drivsteget och det ger nu 162,5 V och jag hoppas att det ska funka fint.. det står ju max 170V i databladet.

Det jag har gjort är att parallelkoppla 2 st 1ohms motstånd och fick därmed upp den från 106 till 162V. Sen använder jag några andra dioder jag faktiskt hadde liggandes.. dom ska klara 1000V och 1A, ska se om jag hittar dom på Elfa.

Bilder kommer om en stund ska fixa lite med korten i kameran bara.

//Jim
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Tittade på B1n4ry's kod och det är nog inte en chans att jag hinner göra om asm-koden till C och anpassa till Jim's schema på bara några få dagar. Speciellt eftersom jag varken har den PIC-kretsen, klock-delarna eller någon annan del att testa med. Anledningen till att jag skulle vilja konvertera koden till C är för att det skulle gå fortare för mig att modifiera en C-kod jämfört med en asm-kod, då det var måånga år sedan jag programmerade assembler. C är däremot ganska likt Basic, så det fixar jag enkelt.

Jim_the_one: Hur mycket skiljer ditt schema med någon av B1n4ry's scheman?
Är det likadant så behöver man bara "bygga" asm-koden till en hex-fil. Det kan du fixa på någon minut. Annars skulle det gå snabbare om du helt enkelt byggde efter B1n4ry's schema.
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Har ju byggt efter binarys senaste "skisschema" utan multiplexingen. det är väl det som skiljer. och kke frekvensen på kristallen.

Här kommer det någon bild..

Bild

Drivsteget och Mainboard

Bild

schemat

//JimBild

och layouten på drivsteget

//Jim
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det ser riktigt bra ut.

B1n4ry har ju gjort ganska många scheman, kan du länka till det du menar? Finns det kod till det schemat du menar?

Som sagt, det här känns inte lätt. Jämföra två scheman med en annan kod i assembler och sedan få att fungera utan att man själv har något att testa med. PIC-kretsarna som jag har hemma är inte i närheten av den du använder. Dessutom har jag ingen koll på hur ni tänkt med 4094-kretsarna. Att lyckas få ihop detta på första försöket (vilket borde krävas för att bli klar innan jul) är smått omöjligt, iallafall för mig med den knapphändiga informationen jag fått. Tyvärr, men så är det. Om jag bara behövde hjälpa till så vore det en annan sak, men det verkar snarare som att jag ska fixa allt programmeringsjobb och då får jag nog säga tack, men nej tack. Det blir bara konstigt om jag ska jaga informationen som behövs.
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

det jag har byggt efter är

http://www.mohr.se/temp/nixie.jpg

och orginalet med multiplex är

http://www.mohr.se/electronics/Nixieclo ... ematic.pdf

och koden
http://www.mohr.se/electronics/Nixieclo ... Source.zip

Detta är mr Mohr aka B1n4ry:s scheman och kod :D

förstår att det inte är så lätt jimmy. Men det vore underbart att få till det.
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Snygga kort!

Ni har säkert redan koll hur kommunikationen till 4094orna sker men jag kör en snabb förklaring som hjälp på vägen.

4094orna är "Serial-in-parallell-out" alltså ett skiftregister. De fyra är kopplade efter varandra så vi får ett stort skiftregster. V kan likna det vid en lång rad med bit:ar. 32st för att vara exakt.

Lägg ut en 1a eller 0a på datapinnen, gör klockan hög och sedan låg igen för att läsa in bitten. Upprepa 32 ggr.
Eftersom det är 4 rör som skall visa var sin siffra så är det totalt 4st 1:or som skall ut och resten är 0:or...
För att aktivera den nya raden med bittar gör man strobe pinnen hög och sedan låg igen.
OE=0 släcker alla rör, 1 tänder.

Det som behöver modifieras i min kod är väl huvudsakligen från BTNDONE: och neråt en bit till "ende". Men koden för att ställa ny tid kan man ju säkert behålla mycket av. Det ser mycket ut nu men det är ju mycket enklare om man skippar multiplexen som jag har i min kod...

//B1N4RY
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Tackar B1n4ry och Jim_the_one! Nu har jag mer koll. :)

Jim: Du har mail. ("Vanligt" mail alltså.) :)
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Jimmy.. hittade inget i brevlådan. men jag hittade ett vanligt email.. hihi..

Tack så mycket B1n4ry :D

Nu måste rören komma på måndag så jag kan få till dom sista korten.
Det blir ett litet kort till varje nixirör som alla trissor kommer att sitta på samt att dessa är gjorda med 105µ kopparlager på laminatet.

//Jim
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Jim_the_one hur har det gått för dig? För mig har det tagit hel stopp =/ Dock lyckades jag ju få en del PIC-kretsar idag med posten ;)
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

skulle ha varit klar för länge sen men mina begränsade kunskaper i programering har satt stopp. men hårdvaran här istortsett klar bara lådan kvar och kablar till rören.

gjorde ett nytt mainboard och drivsteg har dock inga bilder på dom nu.
Skriv svar