Motoraktiebolaget Ivan Höök
Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Så hette det nog. Ofta det var annonser ute i diverse tidskrifter.
Hobbex hade ILO-delar också.
Hobbex hade ILO-delar också.
Jag vill minnas att det fanns en 3-växlad ILO med kickstart?
- Mizzarrogh
AI föreslog modeller som använde ILO G50 motor, kan det stämma? 
G50 är väl den s.k "ILO Piano" ?
..Påminner mej om att jag har en Ilo påhängsmotor liggandes jag egentligen tänkte få igång och montera på en cykel, men jag tror jag ska sätta ut den på tradera istället.
..Påminner mej om att jag har en Ilo påhängsmotor liggandes jag egentligen tänkte få igång och montera på en cykel, men jag tror jag ska sätta ut den på tradera istället.
ILO Piano hette väl alla mopedmotorerna?
- Mizzarrogh
Jag tror det men AI hade litet problem att hålla isär dem och trodde att piano var en serie mopeder med 50 beteckningen, men för mig låter det mer rimligt att 50 bara är beteckning för (typ) nummer här på piano motorn. Eller?
Hade en moped med Victoriamotor, det var någon plast/bakelitgrej till växelföraren som var hopplöst att få tag i, så jag sålde den.
Inte riktigt relaterat till ämnet men lite mopedaktigt, ett par kompisar hade en flakmoped där dom monterade en 200cc motor från en Bultaco Crossmaskin, enda gången jag sett en flakmoped som stegrade, men bakhjulet tog slut efter bara några dagar.
Inte riktigt relaterat till ämnet men lite mopedaktigt, ett par kompisar hade en flakmoped där dom monterade en 200cc motor från en Bultaco Crossmaskin, enda gången jag sett en flakmoped som stegrade, men bakhjulet tog slut efter bara några dagar.
Fanns en flakmoppe baserad på GSX1100 som brukade vara utställd på MC-mässor osv förut
den var nog inte så bra att köra
..fanns också en som var framhjulsdriven och vad baserad på nån gammal DKW(?)
Angående piano, jag har knappt meckat nåt med ilo, men jag trodde bara det var den motorn som kallades piano, men jag kan ha fel.
Min påhängare gör det afaik inte. (och den verkar helt omöjlig att få tag i delar till med)
..fanns också en som var framhjulsdriven och vad baserad på nån gammal DKW(?)
Angående piano, jag har knappt meckat nåt med ilo, men jag trodde bara det var den motorn som kallades piano, men jag kan ha fel.
Min påhängare gör det afaik inte. (och den verkar helt omöjlig att få tag i delar till med)
Jag har ett minne av att man kunde köpa en sprillans ny fyrväxlad Sachsmotor med original tysk "femhalva" ink. avgaskrök+mutter för runt 450 spänn.
Det var et företag som hette "Svenska Cykelfabriken i Lomma" som saluförde dessa. Där kunde man köpa alla möjliga trimmdelar separat också.
Vi köpte en gammal Yamaha-racer med tillhörande reservdelslåda.
Alla reservdelar var märkta "Svenska Cykelfabriken i Lomma" .
Kan de ha varit generalagent för Yamaha?
Alla reservdelar var märkta "Svenska Cykelfabriken i Lomma" .
Kan de ha varit generalagent för Yamaha?