Vilket CAD program ska man lära sig ?

Allt som rör 3D-skrivare.
hummel

Re: Vilket CAD program ska man lära sig ?

Inlägg av hummel »

mgrufman skrev: 6 april 2026, 19:40:46 Jag har just börjat lära mig Freecad med argumenten att det är gratis, öppet och inte kräver någon uppkoppling. Tröskeln är hög men med den nya versionen 1.1 tycker jag de har gjort stora framsteg i användarvänlighet.
Är tröskeln hög jämfört med andra mekanik-CAD eller är du ovan/ny på området med 3D-modellering?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

jag tror egentligen inte att tröskeln är hög, dock man måste lära sig att tänka lite annorlunda än om man bara ritar 2-D.
Ytmodellering är dock något helt annat och kan bli riktigt knepigt.
Användarvisningsbild
mgrufman
Kontakt:

Inlägg av mgrufman »

hummel skrev: 6 april 2026, 20:47:33
mgrufman skrev: 6 april 2026, 19:40:46 Jag har just börjat lära mig Freecad med argumenten att det är gratis, öppet och inte kräver någon uppkoppling. Tröskeln är hög men med den nya versionen 1.1 tycker jag de har gjort stora framsteg i användarvänlighet.
Är tröskeln hög jämfört med andra mekanik-CAD eller är du ovan/ny på området med 3D-modellering?
Det är nog mest jag som är ovan och jag har heller inte så mycket att jämföra med. Jag har hört att OnShape eller Fusion 360 är lättare att komma in i men jag väljer ändå Freecad pga att det är öppet och fritt. Jag hoppas och tror att det är värt ansträngningen i längden.
Skriv svar