Vz-bot 330
Re: Vz-bot 330
Schysst, tack för du kikade! Ja nä kan heller inte se några problem, men ja.. något är ju fel. Jag får forska mer!
Ja nä, jag har testat med en och två heater. Jag behöver helst två separata utgångar, en för var värmare. Men, får kanske använda en SSR istället! Får prova!
Det gjorde ingen skillnad om jag använde en eller två utgångar för värmare. Ska dock testa igen såklart!
Ja nä, jag har testat med en och två heater. Jag behöver helst två separata utgångar, en för var värmare. Men, får kanske använda en SSR istället! Får prova!
Det gjorde ingen skillnad om jag använde en eller två utgångar för värmare. Ska dock testa igen såklart!
- Klas-Kenny
Spara ner och posta en klippy.log när du får fram felet. Kanske kan ge någon mera ledtråd..
Hej
Här är det jag får från klippy
Här är det jag får från klippy
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Klas-Kenny
Den skriver ut fault=5 i loggen.
Grävde lite i källkod och datablad och det bör innebära att det är MAX31865 som rapporterar "Overvoltage/undervoltage fault", vilket har följande beskrivning i databladet:
Tex. kortslutning mellan PT100 och värmarens matning.
Grävde lite i källkod och datablad och det bör innebära att det är MAX31865 som rapporterar "Overvoltage/undervoltage fault", vilket har följande beskrivning i databladet:
Det kan inte vara en felkoppling någonstans som orsakar hög spänning på någon av signalerna från PT100 när du startar värmaren?Overvoltage (> VDD) or undervoltage (< GND1) condition on FORCE+, FORCE2, RTDIN+, RTDIN-, or FORCE- pins
Tex. kortslutning mellan PT100 och värmarens matning.
Tack för du tog dig tiden att titta och leta. Jag ska söka lite på nätet och se vad som kan ställa till det här. Finns inte så mycket x eller jo det finns mycket men svårt att hitta något uppenbart!
Jag har sett en sak , vet ej om det faktiskt gör någon skillnad, jag ska byta plats på ett par av kopplingarna av sladdarna från pt100 , de två sladdarna jag använder från pt-100 använder bara två av tre, ska visst kopplas in på ett par av kontakterna, sedan ska det byggas från dem till två andra pinnar. Jag har satt dem ”fel ” nu. Ska se om det påverkar…. Borde ju inte men vet aldrig! Pinsamt i så fall.
Var något annat jag också såg som jag ska testa men får se!
Jag har i annat fall beställt en pt1000 sensor. Den ska vara mycket enklare att koppla in, använder samma ingång som vanlig termistor, men ska bara lägga till ett par rader i koden och byta en sak så ska det vara ok. Kan i annat fall ha den som sensor för själva kammaren, så kan styra temp i den.
Tror inte det är något felkopplat så. På kortet är där separata ingångar för pt100, helt skilda utgångar till värmarna osv, så går inte att göra fel där. Ska lägga upp en bild på kortet.
Jag har sett en sak , vet ej om det faktiskt gör någon skillnad, jag ska byta plats på ett par av kopplingarna av sladdarna från pt100 , de två sladdarna jag använder från pt-100 använder bara två av tre, ska visst kopplas in på ett par av kontakterna, sedan ska det byggas från dem till två andra pinnar. Jag har satt dem ”fel ” nu. Ska se om det påverkar…. Borde ju inte men vet aldrig! Pinsamt i så fall.
Var något annat jag också såg som jag ska testa men får se!
Jag har i annat fall beställt en pt1000 sensor. Den ska vara mycket enklare att koppla in, använder samma ingång som vanlig termistor, men ska bara lägga till ett par rader i koden och byta en sak så ska det vara ok. Kan i annat fall ha den som sensor för själva kammaren, så kan styra temp i den.
Tror inte det är något felkopplat så. På kortet är där separata ingångar för pt100, helt skilda utgångar till värmarna osv, så går inte att göra fel där. Ska lägga upp en bild på kortet.
Så, bilder!
Är det switchar för att ställa in typ av givare och inkoppling? 100% säker på.att de står rätt?
Det kan ha hänt någon nån gång att de misstolkat och satt liknande switchar tvärtom...
Det kan ha hänt någon nån gång att de misstolkat och satt liknande switchar tvärtom...
Ja exakt, där är en brytare, eller ja 4 st små brytare för att ställa om till vilken typ av sensor man har. Sista bilden, längst ner , gul ruta så står det hur man ska ställa in det. Ska också självklart testa andra kombinationer, men har nog provat ett par olika just för den sakens skull! Men inte kollat/ testat alla kombinationer såklart! Bra idé, tack!!
Jag har ändrat till vad jag tror är rätt i alla fall! Men, kan säkert ha missat!
Jag har ändrat till vad jag tror är rätt i alla fall! Men, kan säkert ha missat!
Den gula tabellen har fyra brytare, men på själva kortet har de rutat in 8 brytare med gult. Eller fattar jag fel?
Jag tolkar det som att dom två switch-blocken ska ställas lika.
Annars vet jag inte.
/π
Annars vet jag inte.
/π
Ja det är ju det man gissar på, men det kunde ju varit tydligare hur det ska vara.
Kan detta vara till någon hjälp?
/π
https://teamgloomy.github.io/btt_kraken_h723_pt100.htmlConnecting a PT100 or PT1000 to a BTT Kraken
/π
Tack för länken. Ska kika på det vid tillfälle! Kommer nog inte bli förrän helgen! Blev inkastad att jobba natt hela veckan, så hinner bara jobba, sova och gå på toa… ja jo mysa med barnen en kort stund också!
Det är två separata ”kanaler”, en av de små brytarna eller ja , vardera fyra små är till separat ”kanal” . Den har stöd för två PT100/PT1000 samt 5 termistorer. Så det finns många olika möjligheter för mätning av temperatur.
Den har uttag för 4 separata värmare. Maaaassor av fläktar, säg en 12 separata fläktar, som kan styras individuellt. Har stöd för pump till vattenkylning osv osv. Två canbus kanaler, osv osv.
Det är två separata ”kanaler”, en av de små brytarna eller ja , vardera fyra små är till separat ”kanal” . Den har stöd för två PT100/PT1000 samt 5 termistorer. Så det finns många olika möjligheter för mätning av temperatur.
Den har uttag för 4 separata värmare. Maaaassor av fläktar, säg en 12 separata fläktar, som kan styras individuellt. Har stöd för pump till vattenkylning osv osv. Två canbus kanaler, osv osv.
Såå. Igår, en dag för tidigt faktiskt dök det upp en PT1000 i brevlådan, fick ett ryck nu på morgonen, efter nattjobbet att jag måste ju bara testa! Kopplade in den, installerade i hotend, fixade till koden snabbt enligt vad jag sett andra göra… och vips , nu fungerar det! Såååå skönt! Nu har jag värme i hotend i alla fall! Så gött!
Nästa steg är att koppla in värmebödden och testa den. Sedan är det dags för motorer! Tar ett par i taget för att se vad som fungerar och inte!
Nu närmar det sig faktiskt! Långsamt, men det kommer!
Körde en kalibrering av PT1000 och det bara flöt på perfekt. Temperaturen stämmer överens också med verkligheten , jag använde min termometer till multimetern, det slog på ca 1 grad! Vilket är ju helt acceptabelt!
Jag ska självklart jobba vidare med PT100, jag bara måste få den att fungera också, men det blir ett senare projekt! Annars kör jag nog vidare med PT1000 bara! Noggrannheter får räcka så… blir väl ändå lite bättre med det än vanlig NTC?
Åhh så skönt, ett mål klart!
Koden med det som krövdes för att få det att fungera idag, inte mer än såhär!
Nästa steg är att koppla in värmebödden och testa den. Sedan är det dags för motorer! Tar ett par i taget för att se vad som fungerar och inte!
Nu närmar det sig faktiskt! Långsamt, men det kommer!
Körde en kalibrering av PT1000 och det bara flöt på perfekt. Temperaturen stämmer överens också med verkligheten , jag använde min termometer till multimetern, det slog på ca 1 grad! Vilket är ju helt acceptabelt!
Jag ska självklart jobba vidare med PT100, jag bara måste få den att fungera också, men det blir ett senare projekt! Annars kör jag nog vidare med PT1000 bara! Noggrannheter får räcka så… blir väl ändå lite bättre med det än vanlig NTC?
Åhh så skönt, ett mål klart!
Koden med det som krövdes för att få det att fungera idag, inte mer än såhär!