Jimmy undersöker ett LED-lysrör

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: Jimmy undersöker ett LED-lysrör

Inlägg av JimmyAndersson »

:)
Tittade på Clives video nyss. Intressant!

Och jag har upptäckt lite nytt. :)
28 st av lysdioderna är hela!
Jag hade bara otur och råkade testa några av de trasiga.
T.ex så är det 5st på rad (nr 11-15) som är trasiga.
De sista 13st är hela.

Undrar hur det ligger till med det andra lysröret.. Jag kanske kan transplantera några.
Kanske göra kortare parallellkopplade slingor som inte behöver lika hög spänning. Eller nåt. :)
(Och så klart begränsa strömmen lite mer och fixa bättre kylning.)

Med en spänning på 3V över en lysdiod så drar den 30mA och lyser nästan så starkt att man blir bländad. (Provade med lab-aggregatet direkt. Orkade inte räkna och leta motstånd.)

Så det verkar bli en fortsättning på det här trots allt.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

JimmyAndersson:
Hoppas det är OK att jag fyller på med lite "allmänt" om LED-belysning och brister i dessa.

Var på Jula idag och såg bl.a. dessa.

230705_LED1_klass-F.jpg
Näst sämsta klassen i EUs system. Billigt, men inte särskilt energieffektivitivt och inte säskilt god hållarhet. Bättre än glödlampor, men dom kunde vara betydligt bättre.

Jag tittade också på Julas LED-lysrör.
230705_LED2_ror1.jpg
230705_LED3_ror2.jpg
Inte heller dom är precis "bäst i klassen".

Jag såg också två kompletta "LED-rörs-armaturer" som dom pushade för. Båda ca 300:- och båda av typen att men ska byta hela armaturen när dom slutar fungera. Ingen av dom var märkta med EU-klass över huvud taget. Skärpning Jula!

/Pi
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

”Hoppas det är OK att jag fyller på med lite "allmänt" om LED-belysning och brister i dessa.”

Inga problem. :tumupp:
Det är bara kul att tråden fått lite eget liv.

Klass E och F. :shock:
Vore intressant att se hur de är konstruerade.
Produkter med Julas märke ”Anslut” brukar inte vara något vidare.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nej, anslut, praktikern, malmbergs osv är verkligen inte bra. Det man kan köpa av det är sådant som inte kan gå sönder av sig självt, t.ex installationskabel och tomma kopplingsdosor...
Billiga LED-lampor på 3W som lyser 200lm, eller som på bilden ovan, 4,8W 470lm, medan Philips nya på 2,3W lyser 485lm. F passar bra som betyg. :mrgreen:
Du får dock fem billiga för en Philips.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

MadModder skrev: 5 juli 2023, 23:26:28Du kan klippa isär kondingen och rulla ut filmen och se om den liknar något sånt här:
metalliseradfilm.jpg
Och sen när du tagit isär den så kan du laga skiktet och rulla ihop den igen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

:lol:

Nästan så det vore kul att prova ändå.. :oops:
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Den första LED-lampa som vi satte in, för ca 10-15 år sedan, tackade för sig i går kväll. Jag bytte den idag.
Den har inte varit tänd 24/7, men troligen runt 12/7. I alla fall under vinterhalvåret. Den satt i en liten genomgångshall, utan fönster.

Så här ser den ut, efter 10-15 års användning.
Trasig LED-lampa1.jpg
Trasig LED-lampa2.jpg
Det kommer att bli obduktion vid tillfälle. Den har en märkeffekt på 1,6 watt och den innehåller 30 lysdioder. Fem lysdioder är tydligt brända och några till är lite missfärgade. Hade dom inte kört lysdioderna så hårt så hade dom nog hållit längre...

/Pi
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Ser fram emot obduktionen. :tumupp:
(Det där lät verkligen fel..)

Jag har nyss plockat isär det andra lysröret från armaturen.
Här hade det gått bättre: Det var bara 3 lysdioder som var trasiga. (En av de tre lös visserligen, men bara som en knappnåls-liten prick.)

Så summan av de båda lysrören blir 67st räddade lysdioder.
Sen vet jag ju inte hur de mår, men än så länge lyser de.
:tumupp:

Förresten: Glasröret satt limmat med silikon. Hade jag upptäckt det när jag plockade isär det förra lysröret så hade det gått lättare. Den här gången blev det inget glassplitter. :)
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

JimmyAndersson skrev: 1 juli 2023, 23:52:33

D33CE65D-2A90-464B-84D6-CAB805774281.jpeg

B00D92C3-AB6A-4728-9B73-B3B561ADC505.jpeg

0F3D63C2-6B8F-4B48-9768-651E6059C7FF.jpeg

Jag har inte fått det till någon beteckning tyvärr. Någon som ser något bekant?

Ser ut att vara ett Bright Power chip, jag tycker mig se beteckningen BP2831.
https://pdf1.alldatasheet.com/datasheet ... 2831A.html

pi314 skrev: 11 juli 2023, 13:07:40 Den första LED-lampa som vi satte in, för ca 10-15 år sedan, tackade för sig i går kväll. Jag bytte den idag.
Den har inte varit tänd 24/7, men troligen runt 12/7. I alla fall under vinterhalvåret. Den satt i en liten genomgångshall, utan fönster.

Så här ser den ut, efter 10-15 års användning.

Trasig LED-lampa1.jpg

Trasig LED-lampa2.jpg

Det kommer att bli obduktion vid tillfälle. Den har en märkeffekt på 1,6 watt och den innehåller 30 lysdioder. Fem lysdioder är tydligt brända och några till är lite missfärgade. Hade dom inte kört lysdioderna så hårt så hade dom nog hållit längre...

/Pi
Ett par sånna har ju jag med, de funkar fortfarande. Lite konstigt ljus från dem tycker jag däremot. Har dem i fönsterlampor som stått på i en jäkla massa år.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

I "goda" designer så är det inte lysdioderna som "brinner" det är fosforn som slutar att konvertera det blå ljuset till vitt ljus.
Sedan så minskar även ljusutbytet relaterat till strömmen även för blå lysdioder så det är en kombinerad effekt som avgör hur mycket ljus som kommer ut.
För att kunna veta vilken "effekt" det är som har minskat ljusutbytet så behöver man titta på spektralfördelningen i det vita ljuset.
Har det drivit mot blått så är det fosforn, om det bara lyser mindre så är det den blå lysdioden.

Men att göra elektronik som klarar >>10 år drift är skitsvårt. Jag har gjort det för LED-rör och MTBF beräknat dom, det vart inte billiga LED-rör, men betydligt mer än tio år efter att de monterades upp så lyser de fortfarande.
Men då drevs lysdioderna bara på 33% av sin nominella ström och det satt dyra djäkla extrem long-life elektrolytkondensatorer som hade 4ggr den behövda kapacitansen för att kunna ha "rätt kapacitans" efter 150 000 timmars 24/7 drift vilket är drygt 17 år (10 års garantitid/inga frågor).
Så det går, men om >600:-/LED-rör (T8/1200 ersättare) är rimligt är en annan fråga...
Nåväl det var första generationen, min rekommendation var att omedelbart designa generation 2, 3, 4, 5 osv. Det var kunden inte intresserad av utan nu skulle 100% av världsmarknaden tas...
Uppköpta och nedlagda, jag vet inte vem som sitter på patenten numera.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Intressat!

Betyder detta att de klassiska/äldre röd/orange/gul/grön inte åldras på samma sätt som vita?

(Antar att de åldras väl främst inte tack vare att de normalt drivs rätt svagt när de är indikatorer snarare än ljuskällor, men...)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja det är diverse halvledarlegeringar i de gamla klassiska utan något extra fosforskikt framför som kan gå slut.
Indium-galliumnitrid (InGaN): Blåa, gröna, ultravioletta, med hög ljusstyrka
Aluminium-gallium-indiumfosfid (AlGaInP): Gula, orange, röda, med hög ljusstyrka
Aluminium-galliumarsenid (AlGaAs): Röda och infraröda
Galliumfosfid (GaP): Gula och gröna
Exakt hur de gör för att få till olika nyanser från samma ämne har jag inte kollat närmare på. Men det är väl olika proportioner på ämnena antar jag. :humm:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det är det samma även i nya moderna lysdioder oavsett färg förutom vit och vissa högeffekts som använder fosfor för att få fram olika brungula våglängder som tex liknar kvällssol med en mycket hög CRI. Det är ytterst små och väldigt noga avvägda mängder som kislet dopas med för att få fram rätt nyans.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja alltså med de gamla klassiska menar jag inte att de slutat tillverkas, utan det är fortfarande samma. :)

Förresten finns inte brunt ljus. Det är orange. Brunt är bara ett annat ord för mörkorange, och brunt blir det bara i förhållande till det runt om.
Lys med en lampa genom ett brunt filter, och ljuset bakom blir orange. :)
Eller med en projektor. Visa en bild med något brunt i, som en björn eller något. Ta en av de bruna pixlarna och visa på hela skärmen. Voila. Orange. :D
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jo jag vet, det var mer bara en snabb grov beskrivning. :)
Skriv svar