Frekvensstyrning av godtycklig AC-motor/kompressor?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Ludwigmartin

Re: Frekvensstyrning av godtycklig AC-motor/kompressor?

Inlägg av Ludwigmartin »

Re: Frekvensstyrning av godtycklig AC-motor/kompressor?
Efter att ha studerat ämnet i forumet, tänker jag följande lösning på min befintliga bergvärmeinstallation. Kompressor förbrukar 4 kW vid 50 Hz och har klarat att hålla hus och varmvatten i god temperatur utan tillskott under många år. Effekttaxa har införts fr o m 1 september och pekar på 5,2 kWh/h som maxenergi. Jag önskar komma under 3,5 kWh/h under vintermånaderna.

För att få en uppfattning om effektnedgång tänker jag göra ett enkelt prov med frekvensomriktare för kompressorn och testa 35 resp 40 Hz - ingen ändring av cirkulationspumpars styrning. Om det visar minst 25% nedgång i effekt, går jag vidare med styrning.

Styrningen tänker jag mig som standard on/off men kombinerad med två frekvensnivåer. Start sker med 50 Hz för oljestabilisering mm. Den lägre frekvensnivån (35 eller 40 Hz) kopplas in efter 5 minuter och varar i max 55 minuter varefter 50 Hz åter används i 5 minuter och så vidare tills värmepumpstyrningens krävda returtemperatur uppnåtts. Skulle värmepumpstyrningen begära energitillskott, låter jag 50 Hz styra tills rätt returtemperatur uppnåtts.

Synpunkter?
Skriv svar