Jojje's & POS fräs har fått en lillasyster.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Vad kostar dessa Kressmaskiner här i Sverige? Jag har bett en affärskontakt kolla upp vilket pris kan få tag i dom för... På tyska sidor kostar 580FM 99€ och dyraste 1050FME kostar 125€. Se mer på länken http://www.tecger.com/index.html (där finns också en smutt liten fräsmaskin, fast den var rätt dyr... :P )

Jag köpte precis en Fein Multimaster FMM 250Q Top av honom för 2.350:-, kostar normalt ca: 3995:-. Det är alltså ett helt paket med den nya elektroniska maskinen med snabbfäste och gummigrepp 8)

Har vi tur kan han fixa Kressen till ett riktigt bra pris, speciellt om vi går ihop och köper flera...

Om det blir aktuellt är någon intresserad av en Kressmaskin?

/PeterH
Senast redigerad av PeterH 24 juni 2007, 22:47:18, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Beror ju givetvis mycket på priset men vem vet. Har länge velat ha en Kress. Det går ju faktiskt att använda dem till annat än Lillasystern också. :wink:
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag har väl egentligen inte pengar till det, men en till skulle inte sitta fel, speciellt inte om han kan få fram 1050w-modellen som jag då kan sätta på min stora fräs... men allt beror på priset...
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag skulle vara intresserad i en, kanske flera, Kress 1050.

Annars är Hitachi poppis i USA. Mest pga att infästningen är så stadig. Men jag har inte hittat nån sån heller i Sverige. Passar inte på Lillasyster, men på hennes Storebror passar den nog ypperligt.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Tror vi att Kress 800 FME passar lillasyster då? Den är ju ganska lik storebror 1050 FME storleksmässigt, vikten skiljer och naturligtvis effekten :? Annars känns det ju som onödigt att skaffa sig en...

/PeterH
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Vi provade med Meduza's 800 när vi träffades hos Smoothi.
Den såg ut som konstruerad direkt för henne. :D

Tror nog 1050'an passar också som mitt äktenskap, alltså pöfect.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ja det såg ut som att 800an var som klippt och skuren för Lillasyster när vi provade :)

Men det fungerar nog med vilken som helst av maskinerna i serien, man får ju tänka på
att man får betydligt mera fräskraft än med en co-tech dremelkopia, deras starkaste är
på 170w att jämföra med 800 för kressen... minst fyra gånger mera kraft och betydligt
bättre fäste för verktygen...

Tillochmed lillebrorsan i kress FM-serie (530 FM) är 3ggr starkare än dremeln.

Mellan 530FM och 800FME skiljer bara 100g, mellan 800 och 1050 skiljer det 300g enligt manualen,
i längd så är det 2cm mellan 530 och 800, mellan 800 och 1050 är det 3cm.
Senast redigerad av Meduza 24 juni 2007, 23:25:21, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Min Dremel-kopia, en ToolMate-nånting-nånting från ClasOhlson fungerar fint. Har två spännhylsor som klarar allt jag provat. Märker inget svajj eller glapp alls. Mest använder jag iofs flexiaxeln. Fräste spånskiva med den och en 1,6mm fräs idag. :)

Så än så länge har jag inte märkt något behov av en bättre. Ska bli intressant att prova den med lillasystern. :)
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Min toolmate inköpt på cheapy är alltifrån bra men den funkar för grovkörning förhand. Flexiaxeln är inte mycket bättre den, den blir rätt varm väldigt fort tycker jag även vid lättare bearbetning.

En Kress är ju helt klart intressant.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Eftersom det funkar bra med min CoTech på lillsyrran, så kanske det blir overkill med en Kress. Skulle va bra/kul att prova först, :humm:

Nu har jag gjort nya "kort" till nya kontrollern. Har tagit bort innre M3-skruvarna eftersom det sitter nog tillräckligt bra med anslutningen mellan korten. Ska beställa några "riktiga" prototypkort i morron + åka å titta på komponenterna som behövs. Sen kan man släppa den en stund å koncentrera sig på att fräsa fram Lillsystrar. :D

Mera bilder så klart:
Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag tror nog att Kress lillebror 530 FM skulle vara perfekt för Lillasyrran om man vill ha lite mera kraft och stabilitet än en dremel.

jojje: om du tar och fixar ett fäste för en kress till lillasyrran prototyp 2 så kan kanske jag komma över till dig någon dag med min kress och testa :)

Kortet ser skitbra ut föressten 8)

EDIT: jojje: maxbredd för bilder är 700px...
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jepp, jag fixar ett sånt fäste Meduza.

Föresten, har inte 530'an bara en fast hastighet, 29000rpm vid tomgång, och 14300 vid full belastning?

Aha, är det 700. Jag trodde det var 800 eftersom det är en standard. :oops:
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

MadModder skrev: AHA! http://www.swedol.se/ är återförsäljare för Kress. Som vanligt bara för företag... :P
I Tyresö kan vem som helst handla i butiken.
Användarvisningsbild
Knotas

Inlägg av Knotas »

Jomen, Kress låter allt intressant, konstantvarvtal och möjlighet att använda alla mina frässtål med 8mm axel vore ju mumma.
Ekonomin blir ju ansträngd men det känns viktigare att satsa på riktig spindelmotor före diverse lull-lull.
Jag har en Phillips dremelvariant med misstänker att den går varm vid kontinuerlig drift.

Jag har iof funderat på att försöka ta spindelmotorn ifrån en cnc-fräs jag fick gratis alldeles nyligen.
En äldre Terco 4440 pelarmodell 105kg totalt. (utbildningsmodell)
På spindelmotorn stod det nio olika hastigheter men det framgick inte vilken drivspänning den vill ha.
På stegmotorerna står det 1.8V och 4.8A
Det tycker i alla fall jag låter mystiskt.
Kunde inte få in styrpulpeten i bilen, en jättelåda med hålkortläsare. :lol:
Men det kanske är bättre att låta den fräsen vara intakt och försöka få igång den med ett styrkort ifrån Jojje.
Ser nämligen kraftig nog ut för att fräsa metall med, åtminstone alu.

Bild
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Jag skulle verkligen inte slakta den, utan försöka få igång den.
Håller faktiskt på att hjälpa till lite med en konvertering av just en sådan maskin som ska drivas av ett av jojjes kort.
Senast redigerad av LaRdA 25 juni 2007, 00:06:33, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar