Perklas CNC 3040 - Såld, Letar ny....
- frownlayer
Re: Perklas CNC 3040 - Dagens läxa nummer 1
ska man köra mjuk plast ska man ha polerade supervassa fräsar, annars blir det bara klet. problemet är att baksläppet på fräsen skapar för mycket friktion, och därmed så blir fräsen varm och smälter plasten istället.
Jag har gjort nya filer nu med nya hastigheter, har gett mig satan på att kunna få fram ett plektrumskydd i alla fall, rätt snabb matning och ska sänka varvtalet en aning, nackdelen med den här spindeln är ju att jag har ingen aning om vilket varvtal jag kör.. VFD verkar bara visa typ nått hertz eller nåt sånt.. inte RPM i alla fall.
Jag har kört fast.. ja inte bokstavligt talat, men jag behöver in i Stepconfi Wizard och ändra matningshastigheten för även fast jag satte hastigheten i Artcam filen så går den inte snabbare, i Wizard för LinuxCNC finns nått som heter Maximum Velocity för alla axlar, där står det 100mm/s just nu, jag har ställt matningen i Artcam till 1500mm/min, det stämmer inte riktigt va.. ?
Borde jag ändra i Stepconfi filen till nått annat lämpligt ?
Borde jag ändra i Stepconfi filen till nått annat lämpligt ?
FSWizard
Denna använder jag hela tiden, den är riktigt bra för att räkna feeds och speeds.
Denna använder jag hela tiden, den är riktigt bra för att räkna feeds och speeds.
Gratis i on line läge glömde jag ju skriva också. 

Maximum velocity borde väl vara så snabbt som den klarar utan att få resonans i motorn och stanna, minus några hundra mm/min som skydd.
Ställ upp den och jogga och fortsätt uppåt tills motorn stannar.
Ställ upp den och jogga och fortsätt uppåt tills motorn stannar.
Jag kan jogga 1580 minst, för det har jag testat, så därför jag tänkte testa att sätta det i Artcam åxå, så vad borde jag rimligen sätta i Maximum Velocity då.. 150mm/s.. det är ju absolut för snabbt, det står inte samma måttangivelser i Artcam som i LinuxCNC Wizard, i Artcam står det mm/min och i LinuxCNC wizard mm/s.. fan jag blir yr, vad är vad igentligen ?
mm/sekund är ju gånger 60 för att få mm/min
Hoppas jag inte idiotförklarar dig nu.
Hoppas jag inte idiotförklarar dig nu.

Du det är lugnt, jag känner mig som en idiot endå just nu, alltså det står i Linux Wizard config filen 100mm/s på Maximum Velocity, det är väl vad axlarna max kan röra sig ?, det är alltså 600mm/min som är max nu när det står 100mm/s ? Det är för lite, jag måste upp i 1500mm/min så jag borde skriva 250 i Maximum Velocity för det blir närmare den matningen jag behöver va ?
100 gånger 60 är ju för fan 6000... det ska jag väl inte ha som matning heller...
Femma i matte.. jo visst, för 23år sen kanske.... 

-
Kört mycket plast och jag kör med runt 500 i matning samt relativt hög spinderlhastighet. Jag ställt in så jag lixom får spånor. Men enda sättet att få det att funka är att köra med ordentligt med vatten så man har kylning och då är det inga problem alls att trycka på 
Har gjort flera plexiglas-lampor

6000mm/s... blir 600mm/min så det stämmer nog va.. ?jag ska upp till 250mm/s endå ?
Ja vatten har inte jag nån möjlighet till att köra, 500 i matning, 500mm/min eller S ?danielr112 skrev:Kört mycket plast och jag kör med runt 500 i matning samt relativt hög spinderlhastighet. Jag ställt in så jag lixom får spånor. Men enda sättet att få det att funka är att köra med ordentligt med vatten så man har kylning och då är det inga problem alls att trycka på
-
Jag lyckades alldrig köra utan vatten. Eller jo det gjorde jag men känsligt nåt så satans.
Räcker att du sprayar på med en blomspruta.
500mm/min. 500mm/s är inte ens möjligt
Räcker att du sprayar på med en blomspruta.
500mm/min. 500mm/s är inte ens möjligt

Jag har konstaterat vissa saker idag efter flera olika försök, nämligen att jag inte kan få mina axlar att gå snabbare, hur jag än ställer så går dom inte snabbare, jag kan använda Feed Override om jag vill, då kan jag få den att gå lite snabbare, inte annars, vet ej vad det beror på.
Sen har jag konstaterat i och med att jag ej verkar kunna få till nån bra hastighet så kan jag ej heller köra plast, ja inte PP i alla fall, och absolut inte med denna 3 skäriga pinnfräs, har ej nån aning om var jag kan hitta små bra pinnfräsar till bra pris, tittade på några i stan hos lokala handlare och där kostar dom runt 1000 lappen. Det har jag inte tänkt betala.
Sen är det ju så att det är inte optimalt med MDF på fräsbordet, eftersom fräsen alltid tar lite lite av MDF:en och den är ganska mjuk så blir det att ta kniven innan man lägger på nått nytt och rensa bort allt som nopprats upp på MDFen, det känns inte så stabilt.
Sen så kan jag överhuvudtaget inte veta hur många varv jag har på spindeln, finns inte att läsa av nånstans, VFD visar ju inga RPM, så jag undrar verkligen hur jag ska få reda på det, är ju ganska viktigt lixom.
Och så är det just det här med kylningen, vattnet i baljan blir ju rumstemperatur rätt så fort och ännu varmare när man börjar köra lite, spindeln blir ju inte överhettad men absolut inte direkt kyld heller, måste fixa nån lösning på detta, ska kolla om jag kan få tag på någar PC vattenkylningsgrejer till bra pris så blir det stabilare att köra åxå.
Sen har jag konstaterat i och med att jag ej verkar kunna få till nån bra hastighet så kan jag ej heller köra plast, ja inte PP i alla fall, och absolut inte med denna 3 skäriga pinnfräs, har ej nån aning om var jag kan hitta små bra pinnfräsar till bra pris, tittade på några i stan hos lokala handlare och där kostar dom runt 1000 lappen. Det har jag inte tänkt betala.
Sen är det ju så att det är inte optimalt med MDF på fräsbordet, eftersom fräsen alltid tar lite lite av MDF:en och den är ganska mjuk så blir det att ta kniven innan man lägger på nått nytt och rensa bort allt som nopprats upp på MDFen, det känns inte så stabilt.
Sen så kan jag överhuvudtaget inte veta hur många varv jag har på spindeln, finns inte att läsa av nånstans, VFD visar ju inga RPM, så jag undrar verkligen hur jag ska få reda på det, är ju ganska viktigt lixom.
Och så är det just det här med kylningen, vattnet i baljan blir ju rumstemperatur rätt så fort och ännu varmare när man börjar köra lite, spindeln blir ju inte överhettad men absolut inte direkt kyld heller, måste fixa nån lösning på detta, ska kolla om jag kan få tag på någar PC vattenkylningsgrejer till bra pris så blir det stabilare att köra åxå.