Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)

Berätta om dina pågående projekt.
hawkan

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av hawkan »

Efter ytterligare en natt så funkar min Kossel riktigt bra!
Kortfattat är detta vad som behövdes:

Marlin-versionen från janbjorns länk, där funkar autolevelling och annat för en delta. janbjorns Configuration.h gick inte att använda direkt för den stämde inte riktigt med senaste versionen, speciellt verkar autolevelling vara inbyggt och inte en option man väljer. Men det var bara att kombinera. Skippa ErikZalm's Marlin och kör med denna.

Autolevellingen funkar som sagt, vad gott att slippa rikta in bädden nån mer gång. Satt timmar med endstoppen igår natt - aldrig mer.

Hårspray - is da shit! Proffs super strong hairspray från CityGross bara att spreja på glaset och pla'n biter superbra. Tack för alla tips om hårspray, det funkar verkligen. Sprayen verkar bygga upp ett skikt ju mer man sprejar men det löser autolevellingen.

USB, där fick jag byta uttag på datorn för usb-porten hängde sej efter 5-10 minuter och då sket det sej. Ska kolla upp SD-kort imorgon.

Trådmatning var jag också inne på att att köra uppåt 120%. Men fick bloppar och hotend-en skrapade emot det som redan var gjort. Också att utskriften blev skev då nån motor kuggade över pga av iskrapandet. Gradvis har jag sänkt matningen, är tillbaks på 460 steg/mm som är uppmätt och kör just nu en utskrift med 95% alltså lite lägre matning än standard och det verkar bli riktigt riktigt bra. Nästan så jag kan lägga upp en bild imorgon, de är alltid kul med bilder. Ah-ja för er är det väl inte så märkvärdigt men det är stort för mej.

Slicer använder jag slic3r istället för Cura, men det kanske är mer en tillfällighet bara att det går bra.

Skrivaren är precis färdig med en 47-minuters utskrift. Den första riktigt bra. Kul!
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

Grattis! Första printen är alltid lite speciell!

Jag har printat nya carriages till min kossel. Tror de varit uppe någon gång tidigare. Länk till thingiverse. Min E3D-V5 hotend funkar finfint nu. Men den kräver att man kör fläkten hela tiden. Hade stora problem med att den kloggade upp och det berodde på att fläkten inte var igång. Fick ändra på inställningarna i Cura så fläkten startar direkt och då funkade det finfint.
malman

Inlägg av malman »

Min miniKossel börjar också arta sig.
131229-IMAG2660.jpg
Väntar fortfarande på kolfiberrören från Kina. (Beställda 15nov)

Men vad värre är, insåg nu att jag missat att köpa flänskullager, jag har beställt vanliga 623zz. :oops:

Är det någon som råkar ha för många och kan tänka sig att skiljas från 6st 623zz flänslager?
Att vänta på en ny beställning från Kina verkar tråkigt..
Alternativt, vet någon om dessa går att få tag i lokalt till rimlig kostnad o tid?
tex. Kullagergrossisten verkar ej ha dessa...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

Skulle du inte kunna lösa det lite provisoriskt med brickor på var sida om lagret?
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

Har du kullager i någon lämplig storlek så lär det funka bra med ett par brickor som förhindrar remmen att kana av. Jag har inte flänskullager på min. peter_larsen printade en grunka att trä över ett par vanliga kullager för att få styrning på remmen. Svårt att förklara, men väldigt enkel lösning. Har inte någon bild dock, men peter kanske kan bidra med det ifall han ser detta
peter_larsen
Kontakt:

Inlägg av peter_larsen »

janbjorn skrev:Grattis! Första printen är alltid lite speciell!

Jag har printat nya carriages till min kossel. Tror de varit uppe någon gång tidigare. Länk till thingiverse. Min E3D-V5 hotend funkar finfint nu. Men den kräver att man kör fläkten hela tiden. Hade stora problem med att den kloggade upp och det berodde på att fläkten inte var igång. Fick ändra på inställningarna i Cura så fläkten startar direkt och då funkade det finfint.
Den fläkt som kyler den kalla delen av hotenden skall gå hela tiden och den kopplas direkt till matningen, den fläkt som styrs av g-koden är den som skall kyla filamentet.. Gjorde samma "fel" med min Mendel i början och då kloggade hotenden igen direkt :)
peter_larsen
Kontakt:

Inlägg av peter_larsen »

janbjorn skrev:Har du kullager i någon lämplig storlek så lär det funka bra med ett par brickor som förhindrar remmen att kana av. Jag har inte flänskullager på min. peter_larsen printade en grunka att trä över ett par vanliga kullager för att få styrning på remmen. Svårt att förklara, men väldigt enkel lösning. Har inte någon bild dock, men peter kanske kan bidra med det ifall han ser detta
Precis som janbjorn skriver så skippade jag dom flänsade lagren och ritade upp en belt idler som jag skrev ut på min Mendel.. En snyggare lösning om jag får säga det själv :)
malman skrev: Är det någon som råkar ha för många och kan tänka sig att skiljas från 6st 623zz flänslager?
Självklart hart jag det :) Hör av dig via PM om det inte har löst/löser sig på annat sätt..
RoXa

Inlägg av RoXa »

hawkan skrev:Efter ytterligare en natt så funkar min Kossel riktigt bra!
Kortfattat är detta vad som behövdes:

Marlin-versionen från janbjorns länk, där funkar autolevelling och annat för en delta. janbjorns Configuration.h gick inte att använda direkt för den stämde inte riktigt med senaste versionen, speciellt verkar autolevelling vara inbyggt och inte en option man väljer. Men det var bara att kombinera. Skippa ErikZalm's Marlin och kör med denna.

Autolevellingen funkar som sagt, vad gott att slippa rikta in bädden nån mer gång. Satt timmar med endstoppen igår natt - aldrig mer.

Hårspray - is da shit! Proffs super strong hairspray från CityGross bara att spreja på glaset och pla'n biter superbra. Tack för alla tips om hårspray, det funkar verkligen. Sprayen verkar bygga upp ett skikt ju mer man sprejar men det löser autolevellingen.

USB, där fick jag byta uttag på datorn för usb-porten hängde sej efter 5-10 minuter och då sket det sej. Ska kolla upp SD-kort imorgon.

Trådmatning var jag också inne på att att köra uppåt 120%. Men fick bloppar och hotend-en skrapade emot det som redan var gjort. Också att utskriften blev skev då nån motor kuggade över pga av iskrapandet. Gradvis har jag sänkt matningen, är tillbaks på 460 steg/mm som är uppmätt och kör just nu en utskrift med 95% alltså lite lägre matning än standard och det verkar bli riktigt riktigt bra. Nästan så jag kan lägga upp en bild imorgon, de är alltid kul med bilder. Ah-ja för er är det väl inte så märkvärdigt men det är stort för mej.

Slicer använder jag slic3r istället för Cura, men det kanske är mer en tillfällighet bara att det går bra.

Skrivaren är precis färdig med en 47-minuters utskrift. Den första riktigt bra. Kul!
Kul att det fungerar med hårspray även för andra! Ju tjockare lager spray som appliceras på glaset, ju hårdare sitter mina plastbitar.
malman

Inlägg av malman »

Idag har vi lärt oss att åkvagnarna till linjärlagrena har 66st kulor per vagn. :?
Jag har också lärt mig att det är lämpligt att fixa endstopp på dessa, tex mha buntband, helst innan man plockar ur dem ur sina påsar.

Tog ur ett lager ur sin påse, men åkvagnen fastnade kvar i påsen, åkte av skenan och trillade slutligen ned i golvet varpå ett 10-tal kulor trillade ur. :shock:

Efter ca20 minuters letande hade alla kulor återfunnits. Sen vidtog rengöring och återmontage.
Totalt sett ett 1h misstag.

Men som tur är ingen skada skedd i slutändan.
Man lär sig sålänge man lever somsagt...
peter_larsen
Kontakt:

Inlägg av peter_larsen »

konig7070 skrev:
peter_larsen skrev:Meningen är att det är betydligt lättare att skruva på en skruv för att finjustera plattan än vad det är att lossa på ändstoppet och få det på rätt plats.. När det gäller bygghöjden så tappar jag inget alls eftersom linjärlagren är ändå för korta för att jag skall kunna utnyttja hela maskinens höjd så det var bara att höja upp allt 1cm för att kompensera för att plattan hamnar lite högre upp. Visst skulle jag kunna rodda autolevelproben, men maskinen fungerar såpass bra som den gör så jag kommer att skippa autolevel på den här maskinen och fixa igång det på Kossel nr 2 istället som jag även kommer att köra den nya senaste firmwaren på..
Fast man kan ju använd M666 för att justera gränslägesbrytarna också, väldigt användbart om man vill göra små ändringar som kan vara svåra att få till för hand genom att skruva på en skruv.
Visste inte ens om att denna möjlighet fanns.. Så noga har jag läst på om firmwaren :) Men, är det nåt som finns som standard i fw eller är det nån form av tillägg.. Tyckte nämligen att jag läste nåt om det på nån sida när jag Googlade på M666.
Shunt

Inlägg av Shunt »

hawkan skrev: Autolevellingen funkar som sagt, vad gott att slippa rikta in bädden nån mer gång. Satt timmar med endstoppen igår natt - aldrig mer."
Hur ser din Configuration.h ut nu? Jag saknar väl de 10% sista innan jag får min autoprobe att fungera.

Håller med, hårspray funkar bra. Men jag ska nog använda en normal nästa gång, Ultra Strong Hold var lite för bra. :)

Jag håller just nu också på att prova med olika utmatningshastigheter, kör 460 i firware och går neråt från 1.2 till 1 i multiplier i Slicer. Men då blir första 3 loopsen genomskinliga, sen ser själva utskriften ok ut, men... den släpar spetsen av hotend i plasten efter ett par lager så det slutar se snyggt ut. Skrivet ut en kub, och ytterlagret ser bra ut både i 0.2, 0.3 och 0.4mm lagerhöjd. Det är vid infill som den börjar dra runt spetsen i plasten.

Så antingen har jag fortfarande inte hittat de rätta siffrorna riktigt, eller så lyfter den för lite mellan varje lager.

Ser fram emot bild. :)
Shunt

Inlägg av Shunt »

Mina senaste tester, loopsen har suttit kvar i 3 utskrifter och ser ändå mest genomskinligt ut.

Börjar tro att jag förutom andra problem, också påbörjar utskriften för nära glaset så att första lagren smetas ut.
Måtten stämmer rätt bra nu, även om man inte kan säga att det är en rak, fin, kub. Ska testa göra en i SCAD få se om den blir bättre. Vet inte hur bra SketchUp är på exportera stl.
IMG_0060.JPG
IMG_0063.JPG
IMG_0065.JPG
IMG_0066.JPG
Den ser inte alls lika illa ut i verkligheten, men basen är klart lite tjockare än toppen. Och toppen har sjunkit ihop lite.
Funderar om det är Slicer som lägger till en millimeter eller så till basen.

Annars kör jag med 0.2 layer height och first layer hight. 0.3 fill density (ändrade just från 0.4). 3 loops, 6mm från objektet, 1 layer högt. 0mm brim.
Nu provade jag 185 grader första lagret, 180 resterande. Viss skillnad från 210 där jag var och provade igår.

Det sipprar plast från hotend innan den börjar skriva även vid 185 grader, så funderar på att gå lägre. Och/eller prova att dra in 5mm i extrudern under uppvärmning och sen köra in dem igen före utskriften börjar.
peter_larsen
Kontakt:

Inlägg av peter_larsen »

Det tar sig :)

Det ser definitivt ut om som du drar munstycket i glaset dom första varven och det gör att dom första 2-3 tre lagren kommer att bli alldeles för "squishade", därav att utskriften är bredare nedtill än upptill.. Höj upp munstycket från bädden en bit på första varvet så bör det se bättre ut.. Sen är 210 grader för PLA lite i högsta laget, jag kör aldrig över 190 när jag kör PLA för om jag går över det så blir det mest smetigt när jag skriver mindre detaljer.. Nu är det ju inte helt hundra att 190 på min maskin är 190 på din men börja att gå nedåt i temp och testa.. När du skriver PLA vill du ha så låg temp som möjligt men inte lägre än att du får bra vidhäftning mellan lagren, i mitt fall är det 190 på Kosseln och 185 på Mendeln..

Edit:
Jag kan rekommendera att du testar Cura bara för att komma igång.. Det är i mitt tycke den bästa slicern och den är betydligt smidigare att använda än Slic3r (tycker jag är väl bäst att tillägga :)), om inte annat bara för att få till en grundinställning som du sedan kan "översätta" till Slic3r.. Jag har testat den nya versionen av Slic3r men jag tycker inte att den slicear lika bra som Cura och alla de inställningsmöjligheter som finns i Slic3r gör att det är lätt att dribbla bort sig i början.. Det idealiska hade varit Cura med alla möjligheter till avancerade inställningar som Slic3r har :)
Shunt

Inlägg av Shunt »

Ok tack för tipsen. Jo jag är nere på 185 grader på första lagret och sen 180 på resten och det fungerar på glas med hårspray på. Behövde gå upp emot 215 grader för att få det att fästa på ren glasskiva.

Ska testa ställa in Slicer att den höjer min Z med 1 mm få se.

Slutmålet är väl att kunna skriva ut på kall, ren, glasskiva, men i första hand vill jag bara kunna börja skriva ut mer än en test-kub. :)
Sen börjar jag väl inse att en 10x10x5mm kub kanske inte är det snällaste att börja med...

Ska även prova Cura, alltid bra med alternativ. Tvärtittade på KISSlicer men gillade riktigt första intrycket så la det åt sidan för tillfället.

EDIT: Gäller bara att hitta / komma på bra Machine Settings för en org. Kossel Mini i Cura då... :)
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

I Cura finns det inte så mycket du ska ställa in, utan det räcker till att börja med det som finns från början.
Se bara till att kryssa i att koordinaten 0,0 ligger i centrum. Men du ska se till att ha en välkalibrerad maskin, t.ex att du har rätt step/mm för extrudern och att Z-höjden är väl inställd.
Skriv svar