Perklas CNC 3040 - Såld, Letar ny....

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
primerone

Re: Perklas CNC 3040 - Första fräsningen avklarad

Inlägg av primerone »

Den här tråden är trevlig läsning. Kul att se hur problemställningar växer fram och löses. Gratulerar stort till att du fått igång din maskin på så kort tid. Mina egna står mest och samla damm än så länge.

När det gäller CNC tar förarbetet (CAD/CAM) tid. Fördelen kommer när man ska göra exemplar 2, 3, o.s.v. Ska du bara göra ett exemplar av varje sak blir det ju väldigt mycket förarbete i förhållande till producerat material.

I fallet med plektrumskyddet hade jag fortsatt på den kontur ritning du redan gjort i Inkscape. Den såg helt OK ut i mitt tycke. Jag har själv aldrig använt Inkscape, men det listades på deras hemsida att den kan exportera till DXF format och det är ju en bra grund. De resterande detaljerna (hålen och rektanglarna) kan man sedan som föreslagits tidigare, handrita in eller mäta in med ett skjutmått refererat till en referenspunkt på orginalet, t.ex. några av de 4 skarpa hörnen. I ett CAD (LibreCAD) kan du sedan lägga in detaljerna m.h.a. stödcirklar (från minst 2 olika referenspunkter, helst 3) och måtten du mätt fram på orginalet. Det tar ju givetvis en stund att göra men bör ge ett fullgott resultat.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Nu undrar jag.. hur får jag ut hylsan ur muttern.. ? har testat en del olika, inget funkar..

Bild

Bild

Så här ser den jag vill ha dit.. ut..
Bild
cilione

Inlägg av cilione »

Testa med att "knacka ut" den med något (tex. änden på en skruvmejsel).
Vet inte om det är helt korrekt, men det är så jag går tillväga på jobbet.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Ta en plattång och dra.....
De brukar fastna ganska bra men med lite övertalning så lossnar de.

Swech
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

På vissa muttrar ska hylsan brytas i sidled för att slinka ur.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Som säter säger man vickar den åt ett speciellt håll
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Om det är en oval bricka i mutter som håller hylsan ska den vickas i sidled har jag fått för mig.
Tycker det ser ut som att hylsan inte bottnat riktigt i muttern men då skulle den nog inte fastnat i muttern utan i spindeln.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Nu måste jag få skratta lite.. HAHAHAHA... :bravo: dagens läxa nummer 1 just avklarad, PP går INTE köra med den matningen jag tänkte mig, alltså ska man köra kanske 1000mm/min istället för 400mm/min ?

Lite bilder från läxan jag lärde mig.. :bravo: :roll:

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Perklas CNC 3040 - Dagens läxa nummer 1

Inlägg av Meduza »

Ja det där ser ut som att du ska mata på bra mycket snabbare, en enskärig fräs med hög stigning skulle nog också hjälpa :)
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Ja jag har ju bara pinnfräsen jag fick med, tre skärig.. så jag får nog köra på den tills jag hittat nått annat.. Vet inte riktigt men känns som 1000-1500mm/min skulle vara lämpligt..
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Finns det någon tabell som visar på ett ungefär vilka verktyg, matningshastighet och stepdown som är lämpligt för ett visst material?
Meduza: Vad är max matning du kört med på lillsyrran?
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Ja ställde frågan tidigare i min tråd här.. ja flera dagar sen, då lät det som att jag fick testa mig fram eftersom jag var tvungen att ta reda på lite själv åxå tyckte dom, ja jo jag har letat och letat, inte hittat nått än.. och kanske därför åxå resultatet blir som dagens läxa med PP när man inte ens har nått generellt att gå på..

Men sen är det ju så åxå att testa sig fram är ju bra, kan dock lätt bli dyrt.. material som går till spillo.. osv osv..
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Meduza skrev:Ja det där ser ut som att du ska mata på bra mycket snabbare, en enskärig fräs med hög stigning skulle nog också hjälpa :)
Sänka varven på spindel åxå lite kanske ? Jag har ju tre skärig pinnfräs så det greppar ju bra...
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

I verkstadshandboken som jag skrev om tidigare finns tabeller för vanliga material och verktyg så man kan ställa in på ett bra start värde.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

ochkl0620 skrev:Meduza: Vad är max matning du kört med på lillsyrran?
Minns inte riktigt, men det var inte jättesnabbt, 600-800mm/min kanske? (skulle utan problem gå att öka om du ökar spänningen till drivstegen)
Perkla skrev:Sänka varven på spindel åxå lite kanske ? Jag har ju tre skärig pinnfräs så det greppar ju bra...
Mja, sänka varvtalet är nog en bra ide, men ett av problemen är att du inte lyckas evakuera spånen med en treskärig fräs utan i stället kladdar dom igen med smält plast.
Skriv svar