Måste testa, men då måste man ha offerskivor på båda sidor och ev ta bort skyddsplasten före man borrar, eller?Proffsen (inte jag) borrar FÖRST och sedan exponera och etsa
Senaste kretskortet
Re: Senaste kretskortet
- electronix
Absolut offerskiva emellan, annars så följer en hel del av resisten med och kopparn försvinner runt hålet. Höll på och labbade en hel del med den proceduren förut, just för att risken att både padden och en del av ledaren följde med om dom var tillräckligt tunna eller om borren var minsta slött eller inte passade 100 i padden.
- electronix
Jag lyckades få till acceptabelt resultat med tunn plexi, att valet föll på beror nog mest på att det fanns ganska gott om det på jobbet(jag hade då), jag skrev ut helt enkelt ut topcopper lagret på papper och limmade det på plexiskivan vilken sedan läggs på laminatet och styrs in så att det passar.
Sedan så är det bara att lägga något under laminatet också så att borren inte förstör under sidan, om det är dubbelsidigt laminat alltså.
Vill minnas att det var lite trixande att få till alla parametrar speciellt när man ska ll göra ett dubbelsidigt kort, att få samma skala på dels borrmallen(papperet) och båda OH filmerna(top och bottom).
När allt verkar stämma och kortet är borrat så är det bara att montera OH filmerna ovanpå varandra(om det nu är dubbelsidigt som sagt) och stifta ihop två hörn med en häftapparat, ta av skyddet på laminatet lägga det på plats mellan filmerna och exponera.
Sedan så är det bara att lägga något under laminatet också så att borren inte förstör under sidan, om det är dubbelsidigt laminat alltså.
Vill minnas att det var lite trixande att få till alla parametrar speciellt när man ska ll göra ett dubbelsidigt kort, att få samma skala på dels borrmallen(papperet) och båda OH filmerna(top och bottom).
När allt verkar stämma och kortet är borrat så är det bara att montera OH filmerna ovanpå varandra(om det nu är dubbelsidigt som sagt) och stifta ihop två hörn med en häftapparat, ta av skyddet på laminatet lägga det på plats mellan filmerna och exponera.
Mitt senaste kretskort etsade jag på morgonen idag - ska vara till en dubbel hallsensor som kan mäta strömmar upp till +/- 400A. Avsedd för två stycken Allegros strömsensorer ACS758
Dessa mäter bara upp till 200A linjärt, men med två parallellkopplade kan de mäta upp till 400A. Strömmen leds in i kapseln och passerar en hallsensor där som är skyddad från yttre magnetfält.

Så här monteras kretsarna:

Senaste caddningen (skapad igår kväll): digitalt styrd högspänningsgenerator - ger ut 100 - 200 volt DC, 3 mA, reglerbart ner till 0.1 volt noggrannhet:

Dessa mäter bara upp till 200A linjärt, men med två parallellkopplade kan de mäta upp till 400A. Strömmen leds in i kapseln och passerar en hallsensor där som är skyddad från yttre magnetfält.

Så här monteras kretsarna:

Senaste caddningen (skapad igår kväll): digitalt styrd högspänningsgenerator - ger ut 100 - 200 volt DC, 3 mA, reglerbart ner till 0.1 volt noggrannhet:

- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Spännande. Får man fråga vad den skall vara till och hur du har gjort den?
Det är en tillsats till en befintlig laddare som finns i begagnade elbilar. Med den tillsatsen anpassas laddaren så att man kan man byta ut gamla Nickel-Kadmium battierier till nya Litium-Jon. Det finns idag ett par hundra sådana elbilar i drift, och de gamla NiCd batterierna börjar ta slut. Strömsensorn hör till.
Strax efter att jag ritat alltihop (och efter att jag postade bilden här) kom jag plötsligt på en förenklad konstruktion som gör att jag får bort ett antal komponenter, bl.a. tre effekt-MOSFETAR och dessutom får en säkrare och mer jämn funktion.... så nu är det bara att börja rita om
Strax efter att jag ritat alltihop (och efter att jag postade bilden här) kom jag plötsligt på en förenklad konstruktion som gör att jag får bort ett antal komponenter, bl.a. tre effekt-MOSFETAR och dessutom får en säkrare och mer jämn funktion.... så nu är det bara att börja rita om

Senaste, men även första beställda "riktiga" kort, från mig;

http://swemod.com/ef/aaskblixtdetektor/3.8/top_big.jpg

http://swemod.com/ef/aaskblixtdetektor/ ... om_big.jpg
Tillhör denna tråd;
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 33#p591333

http://swemod.com/ef/aaskblixtdetektor/3.8/top_big.jpg

http://swemod.com/ef/aaskblixtdetektor/ ... om_big.jpg
Tillhör denna tråd;
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 33#p591333
Dom (proffarna) lägger på fotoresisten efter borrningen.AndersG skrev:Måste testa, men då måste man ha offerskivor på båda sidor och ev ta bort skyddsplasten före man borrar, eller?Proffsen (inte jag) borrar FÖRST och sedan exponera och etsa
Offerskivor är ofta av pappersfenol (heter det så) med aluminium på båda sidorna.
Då fungerar det även som kylning.
Mycket skrik för litet ull om man skall göra enstaka kort?Offerskivor är ofta av pappersfenol (heter det så) med aluminium på båda sidorna.
Då fungerar det även som kylning.
- hassefikonkasse
- EF Sponsor
Här är mitt senaste kort, tyvärr blev bilden dålig men jag skall försöka byta senare.
Det är ett 0-50V 0-2A labbaggregat från ett gammalt schema ur en bok. Jag vet folk
som byggde detta då det begav sig och de blev nöjda.
Det ingår bl.a. två st LM10 OP och två 2N3055.
Nu skall jag fixa trafon, likriktningen och glättningen och då har jag en fråga.
Jag har sett på några ställen att man förutom en några tusen uF stor elektrolyt även
har en liten ickepolariserad, 0.1 uF eller så, är det bra och hur stor skall man då välja?
Edit: Bytte bilden på kortet.
Det är ett 0-50V 0-2A labbaggregat från ett gammalt schema ur en bok. Jag vet folk
som byggde detta då det begav sig och de blev nöjda.
Det ingår bl.a. två st LM10 OP och två 2N3055.
Nu skall jag fixa trafon, likriktningen och glättningen och då har jag en fråga.
Jag har sett på några ställen att man förutom en några tusen uF stor elektrolyt även
har en liten ickepolariserad, 0.1 uF eller så, är det bra och hur stor skall man då välja?
Edit: Bytte bilden på kortet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av hassefikonkasse 19 juli 2010, 08:30:32, redigerad totalt 1 gång.
Om du inte redan har, eller får tag i 2N3055,
så har jag några du kan få.
så har jag några du kan få.
- hassefikonkasse
- EF Sponsor
Hyggligt!
Nej jag har redan. Du har inte ett nytt kretskort till mig?
Jag tror att jag vänt filmen åt fel håll!
Igen! Är huvudet dumt får kroppen
lida. Jag brukar samla ihop alla komponenter innan jag caddar så allt får plats.
Här har jag utgått frän originalet och bara ändrat det så mina val av komponenter
passar med Photoshop. Jag håller på att testa olika cadprogram (ki-cad, diptrace osv.)
men tycker inlärningströskeln är mycket hög så jag har hittills fortsatt på mitt eget sätt.
Godmorgon och välkommen upp förresten, du vaknar ju kl 09.00.
Vad tror du om även en liten konding förutom den stora glättningselektrolyten?

Jag tror att jag vänt filmen åt fel håll!

lida. Jag brukar samla ihop alla komponenter innan jag caddar så allt får plats.
Här har jag utgått frän originalet och bara ändrat det så mina val av komponenter
passar med Photoshop. Jag håller på att testa olika cadprogram (ki-cad, diptrace osv.)
men tycker inlärningströskeln är mycket hög så jag har hittills fortsatt på mitt eget sätt.
Godmorgon och välkommen upp förresten, du vaknar ju kl 09.00.

Vad tror du om även en liten konding förutom den stora glättningselektrolyten?
-
Montera från lödsidan bara istället för komponentsidan, då spelar det ingen roll hur du vänt filmen, det ena eller det andra funkar...
- hassefikonkasse
- EF Sponsor
Jo det kan man ju göra, men jag blir så jävla trött på mig själv!
jag gjorde det här i går kväll och jag kollade antagligen inte ordentligt
när jag var klar att det blev fel. Om det nu inte är fotot som är spegelvänt.
Jag lyckades ju även plåta OVANSIDAN isf lödsidan! Hur intressant är det att
visa? Min felprocent är logaritmisk!
Detta kort skall jag sätta i mitt nuvarande labbagg som definitivt gjort sitt
efter 30 år. Det är alltså till en renovering så jag använder alla övriga delar
från det gamla minus trafo och ev. andra slitna grejer.

jag gjorde det här i går kväll och jag kollade antagligen inte ordentligt
när jag var klar att det blev fel. Om det nu inte är fotot som är spegelvänt.
Jag lyckades ju även plåta OVANSIDAN isf lödsidan! Hur intressant är det att
visa? Min felprocent är logaritmisk!
Detta kort skall jag sätta i mitt nuvarande labbagg som definitivt gjort sitt
efter 30 år. Det är alltså till en renovering så jag använder alla övriga delar
från det gamla minus trafo och ev. andra slitna grejer.