Dina mini-projekt!
Re: Dina mini-projekt!
En liten CNC-controler med Arduino och GRBL. Skall användas med en Proxxon MF70.
Arduino-hållare och fläkt-galler 3D-printade.
Återstår bara att fixa ventilationshål i locket.
Arduino-hållare och fläkt-galler 3D-printade.
Återstår bara att fixa ventilationshål i locket.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Electricguy
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Här är en hemextrupulerad trälåda. letade efter någon bra plastlåda men de jag hade haft var upptagna, så det blev en trälåda (trä och trä ...).
Det är en 4-kanals timer som ska användas till allehanda projekt när jag fått till detta med programmering riktigt. En kanal har jag fått till men minns inte hur.
Matas med 18V från mitt labaggregat men klarar allt från 9 till 36V. Jag fick dessutom användning för lite beslag jag köpt i tron att de var större.
Det är en 4-kanals timer som ska användas till allehanda projekt när jag fått till detta med programmering riktigt. En kanal har jag fått till men minns inte hur.
Matas med 18V från mitt labaggregat men klarar allt från 9 till 36V. Jag fick dessutom användning för lite beslag jag köpt i tron att de var större.
Hej. Köpte för ett bra tag sedan en modul till en powerbank, eller ja reservbatteri till att ladda telefonen och dylikt.
En liten sak med display etc, två utgångar, usb, en som klarar att ge 2.1A och den andra 1,0A. Har länge väntar att köpa batterier. Men nu hittade jag två 6s lipobatterier. Vardera på 4500 mAh.
Så det blev att ta fram kniv och lödkolv och slakta dessa två accar. Således blev det 12st, 4500 mAh celler parallellt. Med en potential till att ha en kapacitet på 54000 mAh. De kommer inte ha det då de är lite gamla och har legat länge. Kanske hälften är rimligt... Men ändå! Kommer bli bra kapacitet iaf! Kommer ju dock ta en evighet att ladda dem...
Får testa om inte annat, batterierna var iaf "gratis"..
Ska också fixa en bra låda, som är snygg och tålig.. Och stor!
Säkerhet? Njao, hoppas på det. Ska testas noga dock!
Bilder kommer också här!
En liten sak med display etc, två utgångar, usb, en som klarar att ge 2.1A och den andra 1,0A. Har länge väntar att köpa batterier. Men nu hittade jag två 6s lipobatterier. Vardera på 4500 mAh.
Så det blev att ta fram kniv och lödkolv och slakta dessa två accar. Således blev det 12st, 4500 mAh celler parallellt. Med en potential till att ha en kapacitet på 54000 mAh. De kommer inte ha det då de är lite gamla och har legat länge. Kanske hälften är rimligt... Men ändå! Kommer bli bra kapacitet iaf! Kommer ju dock ta en evighet att ladda dem...
Får testa om inte annat, batterierna var iaf "gratis"..
Ska också fixa en bra låda, som är snygg och tålig.. Och stor!
Säkerhet? Njao, hoppas på det. Ska testas noga dock!
Bilder kommer också här!
- Electricguy
Svarar den inte så pillar jag säkerligen med den.. Testa då igen senare.
Själva servern (AA-batteri som skala)

Och tillsammans med sensorn

Själva servern (AA-batteri som skala)

Och tillsammans med sensorn

Senast redigerad av Electricguy 5 maj 2022, 08:31:38, redigerad totalt 2 gånger.
Har du arduino programmerat esp `n?
Har en 07:a som bråkar och funderar på inkoppling.
Lyckas ladda ner program men verkar som att den inte vill exekvera efteråt .
Har en 07:a som bråkar och funderar på inkoppling.
Lyckas ladda ner program men verkar som att den inte vill exekvera efteråt .
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
- Electricguy
Jo den är programmerad via Arduino IDE med hjälp av denna guiden: https://learn.adafruit.com/esp8266-temp ... r/overview
En grej som inte nämns så bra är att man ska starta den med GPIO0 jordad, och hålla den jordad under hela programmeringen.
En FTDI adapter som faktiskt är gjord för 3,3V är också att rekommendera..
Lasp: ESP'n köper man billigt på eBay. Likaså FTDI adaptern.
En 3,3V regulator är också bra att ha. Jag kör med en billig LM2596 baserad modul, också från eBay.
En grej som inte nämns så bra är att man ska starta den med GPIO0 jordad, och hålla den jordad under hela programmeringen.
En FTDI adapter som faktiskt är gjord för 3,3V är också att rekommendera..

Lasp: ESP'n köper man billigt på eBay. Likaså FTDI adaptern.

Programladdning går bra så måste har det tillräcklig rättkopplat för den biten.
Men när jag tar bort GPIO0 GND och gör en resett så vill den inte igång.
Terminal säger:
ets Jan 8 2013,rst cause:2, boot mode:(3,6)
ets_main.c
Osäker på vad detta betyder men känns som att den inte vill dra igång applikation.
Har haft igång den men vet ej vad skillnaden då och nu är.
Skall gå över alla lödningar om det kan vara glapp. Men då borde inte programmeringen fungera kan man tycka.
Men när jag tar bort GPIO0 GND och gör en resett så vill den inte igång.
Terminal säger:
ets Jan 8 2013,rst cause:2, boot mode:(3,6)
ets_main.c
Osäker på vad detta betyder men känns som att den inte vill dra igång applikation.
Har haft igång den men vet ej vad skillnaden då och nu är.
Skall gå över alla lödningar om det kan vara glapp. Men då borde inte programmeringen fungera kan man tycka.
- Electricguy
Hmm, lustigt.. Vad har du och matar den med? Jag hade väldiga stabilitetsproblem tills jag hängde dit en rätt rejäl spänningsregulator på den. Då började den fungera felfritt. Det verkar vara radion som suger i sig en del.
Byggde ihop en simpel TCXO till en funktionsgenerator som saknade optionen med stabil klocka, den halkade runt friskt innan men nu ligger den tillräckligt still
Jag gjorde korten så att de kan piggybackas och dela på samma spänningsregulator.

Jag gjorde korten så att de kan piggybackas och dela på samma spänningsregulator.

ESP-07 modulen är lite krångligare, den behöver även GPIO5 i något läge (minns ej). Jag en ESP-07 med två DS18B20 som sitter i kyl/frys.
Sen för jag det i Splunk (jobbar med det, därför)

Sen för jag det i Splunk (jobbar med det, därför)

- Electricguy
Se där ja! Ser trevligt ut!
Jag lödde någon timme idag för att i allafall få ett kort att montera ESP'n på med supportkomponenter (Hopplöst jävla kort att jobba med. Hade det dock hemma..)

LED'en är tänd när ESP'n bootar, slocknar när servern har fått IP och har startat webservern. Därefter blinkar den varje gång den får ett web request.
Vit plint är för matning (matas även via FTDI headern)
Grön plint går till DHT22 sensorn.

Jag lödde någon timme idag för att i allafall få ett kort att montera ESP'n på med supportkomponenter (Hopplöst jävla kort att jobba med. Hade det dock hemma..)

LED'en är tänd när ESP'n bootar, slocknar när servern har fått IP och har startat webservern. Därefter blinkar den varje gång den får ett web request.
Vit plint är för matning (matas även via FTDI headern)
Grön plint går till DHT22 sensorn.