Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)

Berätta om dina pågående projekt.
Shunt

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av Shunt »

konig7070 skrev:DEFAULT_Kp, DEFAULT_Ki och DEFAULT_Kd är värdena för PID-regulatorn.
Jo så mycket fattade jag. Jag gissar att man måste köra M303 för att få rätt värden.
Det är mycket att läsa, de flesta poster man läser säger helt olika saker.

Jag har foam under, men det är mest för att skydda datorn från repor.
lizerdboy skrev:en 16 kanalers 100Mhz logikanalysator, riktigt bra sådan med :)
Korrekt. :) Och för $50 istället för €239. Inte lika snygg som originalet, men...
Får bara se när jag har tid att leka med den, måste nog skriva ihop något enkelt bara för att få testa den.
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

Har du nån länk till analysatorn?
Shunt

Inlägg av Shunt »

http://www.aliexpress.com/item/1pcs-lot ... 71473.html

Det var från dem jag köpte. Sen har jag inte hunnit testa den mer än att plugga in den och kolla att mjukvaran känner igen den.
Shunt

Inlägg av Shunt »

Tur mycket går göra framför tv:n. Nu passar min förmonterade J-Head i plattan. Tack vare en fil och missbruk av ovansidan av ett skjutmått. :)
Inre hålet utökat till 11mm och yttre till 16.2mm. Behövde egentligen bara 16mm men då fick jag fortfarande ta till lite våld vilket jag ville slippa.
IMG_001022.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
peter_larsen
Kontakt:

Inlägg av peter_larsen »

@Shunt
Vad är det för hotend du har eftersom du var tvungen att modda plattan?

Jag har fixat justerabara fäste till heatbedden så det blir lättare att justera in bädden. Nu gör jag bara en grovjustering av ändstoppen och sedan finjusterar jag med skruvar vi bädden istället, ljusår smidigare än innan :)

Ett par bilder på det hela.. Kommer inte åt att fota fästet vid Z-tornet när skrivaren är igång så jag får komplettera med det sen, man ser det dock tydligt på ritningen.. För att dessa skall passa måste man ha 300mm sidor på maskinen.
Användarvisningsbild
kiwi

Inlägg av kiwi »

Vad är meningen med montaget av bottenplattan? Ser ut som att du får ett par cm lägre bygghöjd?
peter_larsen
Kontakt:

Inlägg av peter_larsen »

Meningen är att det är betydligt lättare att skruva på en skruv för att finjustera plattan än vad det är att lossa på ändstoppet och få det på rätt plats.. När det gäller bygghöjden så tappar jag inget alls eftersom linjärlagren är ändå för korta för att jag skall kunna utnyttja hela maskinens höjd så det var bara att höja upp allt 1cm för att kompensera för att plattan hamnar lite högre upp. Visst skulle jag kunna rodda autolevelproben, men maskinen fungerar såpass bra som den gör så jag kommer att skippa autolevel på den här maskinen och fixa igång det på Kossel nr 2 istället som jag även kommer att köra den nya senaste firmwaren på..
Shunt

Inlägg av Shunt »

peter_larsen skrev:@Shunt
Det ska vara en förmonterad J-Head MK-V bowden, från reprap.me. Den passar fint nu, skruvade ihop slädarna, armarna, hotend och låste fast den med fläktfästet under förmiddagen idag. Ska bara dra dit autolevel-proben, men måste löda microswitchen först.

Jag vill dubbelkolla allt innan jag börjar löda, eventuellt provköra lite också. Har inte funderat ut hur jag vill placera PSU, RAMPS och LCD än.
Ska montera ihop de delar jag har nu och sen titta och fundera lite. :)

Blev lite för mycket mat idag (och imorgon) för att hjärnan ska fungera som den ska... :roll:

Edit: Efter moget övervägande (snarare ett IT Crowd-maraton), börjar jag nog med att bara dra långa kablar och skarva de befintliga, så får jag snygga till det senare.
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

peter_larsen skrev:Meningen är att det är betydligt lättare att skruva på en skruv för att finjustera plattan än vad det är att lossa på ändstoppet och få det på rätt plats.. När det gäller bygghöjden så tappar jag inget alls eftersom linjärlagren är ändå för korta för att jag skall kunna utnyttja hela maskinens höjd så det var bara att höja upp allt 1cm för att kompensera för att plattan hamnar lite högre upp. Visst skulle jag kunna rodda autolevelproben, men maskinen fungerar såpass bra som den gör så jag kommer att skippa autolevel på den här maskinen och fixa igång det på Kossel nr 2 istället som jag även kommer att köra den nya senaste firmwaren på..
Fast man kan ju använd M666 för att justera gränslägesbrytarna också, väldigt användbart om man vill göra små ändringar som kan vara svåra att få till för hand genom att skruva på en skruv.
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

peter_larsen skrev:@Shunt

Jag har fixat justerabara fäste till heatbedden så det blir lättare att justera in bädden. Nu gör jag bara en grovjustering av ändstoppen och sedan finjusterar jag med skruvar vi bädden istället, ljusår smidigare än innan :)

Ett par bilder på det hela.. Kommer inte åt att fota fästet vid Z-tornet när skrivaren är igång så jag får komplettera med det sen, man ser det dock tydligt på ritningen.. För att dessa skall passa måste man ha 300mm sidor på maskinen.
Snyggt Peter, men vore det inte bättre att göra den långa "pinnen" längre så att du kan justera plattan med hjälp av fyra punkter istället för tre, plus att du inte får lika mycket svikt.
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

Tre punkter definierar ett plan, vilket gör att om glasskivan är plan så ska det gå att få utskriftsytan helt parallell mot rörelseplanet.
Terho

Inlägg av Terho »

Vart sätter ni sensorn i Hot Enden? Har satt min i det lilla hålet på G3D Hot Enden. När jag skjuter med en IR termometern på själva smälthuset så visar den 210c fast jag ställt in den på 285c.
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

Har du valt rätt termistor i mjukvaran? Vet du att din IR-termometer visar rätt?
Shunt

Inlägg av Shunt »

Besten är klar (nästan)...
image.jpg
Jag måste tillverka något att fästa remmarna i. Men har lite idéer så ska nog gå bra, om det funkar.
Provkörning imorgon kanske.

Nu ska jag fira jul, så blir nog i te så mycket mer idag. :)
Shunt

Inlägg av Shunt »

peter_larsen skrev:När det gäller bygghöjden så tappar jag inget alls eftersom linjärlagren är ändå för korta för att jag skall kunna utnyttja hela maskinens höjd
Jag vet inte om jag fick extra långa linjärlager, men jag använder (utan att ha monterat drivrem, och spänt den) bara ca 2/3 av dem. De är grovt mätt 42cm långa.

Det är mest därför jag suttit och funderat halva kvällen på att det skulle sitta fint med en bättre lösning på hur man kan spänna drivremmen. Inte för att jag behöver bygghöjden (än) så det lär väl lösa sig. Men det känns lite som att jag ska fixa längden på remmen (öppen rem x3) och sen sitta och småknacka på topp-ramen för att få en bra spänning. Sen har jag inte hittat nåt om hur spänd den ska vara. Jag gissar på lagom. :)

Sen måste jag fixa nån lösning för nya nedre stops. Skulle nåt gå fel så kommer min hotend att rasa igenom glasskivan och försöka ta en stor del av bordsskivan med sig. Den är nog ungefär så långt ner jag vill låta den gå på bilden i min förra post, och då har jag bara tryckt in skruvar för att skapa temporära stops.

Buntband är bra bra för mycket, men... känns alltid temporärt.
Skriv svar