Hur är det med biltemas epoxi är det något som går att använda för att
blanda till sin egen epoxibetong.
Artnr 25-2136 4,5 liter för 999:-
finns i 0,3 och 1,5 liter också.
En länk till några som diskuterar biltemas epoxi maringuiden
Tror det blir fel att relatera priset för epoxibetong till priset på stål. Det man möjligen kan göra är ett jämföra vad motsvarande gjutjärnskonstruktion kostar inklusive kostnad för framtagande av gjutform, material och gjutning. Rent spontant tror jag att det blir betydligt billigare med epoxibetong.
Har du ens läst (tom bara kikat in i) i tråden jag länka till tidigare?
Redan på första sidan är det en massa tester med just Biltemas epoxy...
Och nej, givetvis går det inte att jämföra med stål på så vis. Dessutom behövs det knappats 50%, flera av recepten i tråden jag länkar till använder inte ens 15% epoxy.
Jag är själv sugen på att prova några grejor med betong.
Betong krymper normalt under lång. Hur lång tid beror dock på konstruktionens tjocklek till fria ytor för uttorkning samt givetvis som betongens sammansättning, dvs vatten-, ballast- och cementmängd.
I vissa fall tar det år innan "nästan" slutkrympningen nås och i andra fall kan vara "nästan" färdigkrympt redan efter någon/några månader.
Ett sätt att minska krympningen är att tillsätta ett "krympreducerande" tillsatsmedel. Egentligen så är det ett medel som göra att betongen sväller lite, vilket då kompenserar krympningen i nästan motsvarande grad.
Ett annat sätt som prövats en del på senare tid är den "nygamla" metoden att injekteringsgjuta betongen. Detta innebär att man först lägger den torra ballasten (stenar) i formen och sedan injekterar in (eller fyller på) med en cementslurry (cementbruk).
Teoretiskt så sker då krympningen mellan stenarna men drar inte med sig stenarna och krympningen blir mindre. Om detta verkligen fungerar i verkligheten är dock omdiskuterad. Forskning pågår...
labmaster skrev:Tror det blir fel att relatera priset för epoxibetong till priset på stål. Det man möjligen kan göra är ett jämföra vad motsvarande gjutjärnskonstruktion kostar inklusive kostnad för framtagande av gjutform, material och gjutning. Rent spontant tror jag att det blir betydligt billigare med epoxibetong.
Det jag mest syftade på var om det är billigare att förstärka maskinen med epoxybetong, än att byta till solid pelare i stål, samt förstärka bordet genom svetsning av plåtar t.ex.
Säter, såvitt jag kunnat röna ut har betong och epoxibetong olika egenskaper när det gäller att dämpa vibrationer.
Använder man epoxibetong eller epoxigranit som en del säger så kommer man väldigt nära gjutjärnets egenskaper. Vanlig betong får inte alls samma effekt och ligger längre från gjutjärnets egenskaper när det gäller vibrationsdämpning.
Nåväl, jag är ingen expert på området så det finns säkert någon som kan förklara bättre, bekräfta eller förkasta det jag skrivit ovan.
Det jag har funderat på efter att ha läst den långa tråden med alla recepten är vad procenten relaterar till. Är det volym eller vikt som avses då det står 15% epoxi?
bearing, min uppfattning när jag skummat igenom sidor på nätet är att det blir billigare att hälla i epoxibetong istället för att hälla i gjutjärn eftersom det är relativt kostsamt att gjuta motsvarande form. Jag hittade bland annat en sida på något universitet i USA som bekräftar detta men minns inte var just nu.
När ni ändå är inne på sten och betong, så tänkte jag fråga vad ni tror om en ide jag fick. Det är så att jag har tänkt bygga en svarv. Och då behöver man ju en stabil bädd som grund. På mitt jobb så har jag hittat en skiva som jag tror är av granit. Den är 85 x85 cm stor. Och 30 mm tjock. Den är polerad på ena sidan, och ganska slät på andra sidan. Tänkte kapa den till ca. 40 x 85 cm. Sedan göra en ram runt i 30 x 30 mm rör. Klä den i plåt, och skruva på linjärgejdrar med genomgående bult. Och givetvis också chuck infästningen, och eventuellt annat som måste till. Ramen skulle också funka som infästning för ett skåp runt om. Svarven skulle bli av typ slantbed (tror jag det heter).
Skulle det kunna funka, eller tror ni skivan är för tunn så att den spricker?
Hur går det för er byggare av jula fräsen.
Skulle vilja ha lite rapporter av hur det går, gärna bilder också.
Jag vet att det är en hel del som håller på att bygga om sina maskiner eftersom jag har levererat en hel del material till dessa.
Eller om ni har ni stött på problem, så ta gärna upp det i tråden så hjälper vi er gärna.
har lite problem med att den kärvar lite fortfarande i koordinatbordet, men det är väl bara till att plocka ner det igen och köra med ventilslip pasta...
hur länge fick ni hålla på innan det blev bra? och vilket slipmedel har ni använt?
Hej!
Jag höll säkert på någon timme att slipa in mina, men dom kärvade bara på vissa ställen mest på y-axeln.
Jag körde med en ventilslippasta från 70-talet, så länge har jag haft den.
Har använt det på några toppar.
Det är väl inte så ofta att man slipar in ventiler nu för tiden privat.
Det finns ventilslippasta på biltema, har ej provat den men fungerar säkert. Ventilslippasta