Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 35080
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av Glenn »

Nästan så man kunde tro att det var en fransk konstruktion :D
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av bigmac »

Följde felsökningsschemat för curtis motorcontroller och allt tydde på att den va defekt. Därav utebliven framdrivning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av bigmac »

Slog isär controllern. Skruvarna va rostiga.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av bigmac »

Jag tror jag hittade felet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1834
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av Oskar »

Subtilt

Inte speciellt, syns vart felet är :shock:
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1918
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av carpelux »

det var någon som lyft på hatten och sagt adjö
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2239
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av LeCanard »

Självventilerande !
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av bigmac »

Så.. tillverkaren har inga nya regulatorer att sälja och det verkar som att ebay bara är fyllt med kinesprylar. Det blir reparation. IRF540 är inga problem att få fram men frihjulsdioden är svår. Det lurigaste är att få loss en där anoden monteras mot kylflänsen. Enligt snillen spekulerar på nätet är MUR2020R en av få lämpliga ersättare till SR4180R.
Senast redigerad av bigmac 18 november 2022, 11:54:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1834
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av Oskar »

Vad skall det vara för data på dioden? Varför inte prova en FET som har lägre gate kapacitans än IRF540? Borde ge lägre förluster, de får tillbringa kortare tid i halvt ledande tillstånd vid switchning.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av bigmac »

Jag är öppen för förslag. Vad skulle du föreslå för fet? Problemet är att det går fasiken inte att få loss vettiga dioder. Allt är felvänt på det där kortet. Sunk junk från 90-talet. Känns som man måste rita om kortet. Suck.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7136
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av lgrfbs »

Kan du inte bara montera komponenterna högre upp på kylflänsen och dra lämplig kabel mellan komponenten och mönsterkortet?
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1834
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av Oskar »

Hade väntat mig hitta ett flertal "bättre" FET:ar att välja på, men det var inte så lätt som jag trodde. Jag brukar tänka så här:
* Ersätt om möjligt inte med en FET med högre gate-kapacitans, gå om möjligt ned då det minskar kraven på drivning.
* Välj om möjligt en FET med lägre VGS_th, då man vid switchning snabbare kommer upp till den spänning som krävs för att slå på FET, om denna är lägre.
* Gå inte alltför långt bort från orginalets RDS_on.
* Kompromissa inte med max VGS, välj samma och om möjligt en komponent med ESD skyddsdiod(er) på ingången

Jag tycker original FET:en såg rätt bra ut ändå, kan vara dumt att fastna i att försöka optimera konstruktionen utan att ha alla krav klart för sig.

Ett par förslag ändå, rent ur spekulativ synpunkt:
https://www.digikey.com/en/products/det ... 0L/4318338 (lägre RDS_on än orginalet, om de konduktiva förlusterna är viktigast)
https://www.digikey.com/en/products/det ... 27/1157554 (inte alltför långt från orginalet)

Om märkström inte är så viktigt, utan om man skall satsa på snabba omslag, så kanske de här kan funka:
https://www.digikey.com/en/products/det ... 10/1055146
https://www.digikey.com/en/products/det ... 3/12396436

Har inte kollat på pin-out.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av bigmac »

Men hur löser vi dioderna? Det blir lurigt…
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1834
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av Oskar »

Den kanske?
https://www.digikey.com/en/products/det ... 9/16022378

Måste tab på kapseln ha förbindelse med någon av anod eller katod på dioden? Den jag länkade till är isolerad. Frågan är om man använder kylflänsen som ledare??

Min sökning:
https://www.digikey.com/en/products/fil ... mZtJY3I20A

Om man väljer en schottky slipper man många problem, de är i regel snabbare än en kiseldiod och har lägre framspänningsfall. Man får ändå hålla koll på kapacitansen, för den agerar i någon form som en bestämmande faktor när det gäller att växla mellan icke-ledande och ledande. Om inte tillverkaren har angett en trr (reverse recovery time), så titta på kapacitansen och försök bedöma hur snabb dioden är.
En schottkydiod har egentligen ingen reverse recover tid så som en kiseldiod har, då fysiken i det två fallen är helt annorlunda.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av bigmac »

Anoden på dioden är inte ansluten till något på benet, utan går bara direkt till en öde löd-ö.

Man skulle således kunna ersätta den med en skruvad diod med en ledare ner till kortet, om man nu hittar en sådan.
Skriv svar