Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
twse

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av twse »

Alexander98 skrev:Här kommer ett litet mini projekt. Jag kallar det för ett mini nätaggregat
Det består helt enkelt av en lm317 med styrning och en 7805 för 5 v. Strömmen tas ut via en hörlursport(3.5mm)
Är det inte risk för kortslutning när du stoppar in proppen i 3.5mm-uttaget? Jag skulle tagit ett DC-jack för att vara på den säkra sidan.
Användarvisningsbild
twse

Inlägg av twse »

lond skrev:Blev ett snabbt kretskort som gjordes med en skalpell :) för att driva en laser från en dvdspelare.
Lasern klarar av att bränna i offerplattan :)
Wow, visste inte att de lasrarna var så starka. Menar du dvd-spelare eller dvd-brännare? Hur funkar det egentligen med bränning, kör man samma laser på högre styrka?
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Intressant med DVD lasern. Driver du den med konstant ström, i så fall hur mycket?
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Dioden kom från en DVD-brännare och har fått extra kylning för att inte brinna upp :vissla:
Konstantströmsdrivaren TLE4242 ser till att den får 440mA :D
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Okej. Vad använder du för lins/er?. För att fokusera strålen?
Håller precis på här å leker med några skrotade dvd-er men får inte riktigt till den hettan för att bränna trä. Kan nätt å jämt göra små gropar i svart plast vid 450mA.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Jag tog en rund lins ur linspaketet till DVD-brännaren och limmade fast den på en skruv så att den är lätt att justera.

Skall ta lite mer bilder när jag kommer hem.
Användarvisningsbild
Alexander98
Kontakt:

Inlägg av Alexander98 »

twse skrev:
Alexander98 skrev:Här kommer ett litet mini projekt. Jag kallar det för ett mini nätaggregat
Det består helt enkelt av en lm317 med styrning och en 7805 för 5 v. Strömmen tas ut via en hörlursport(3.5mm)
Är det inte risk för kortslutning när du stoppar in proppen i 3.5mm-uttaget? Jag skulle tagit ett DC-jack för att vara på den säkra sidan.
Det har jag ine tänkt på. Visserligen gör det inte så mycket då det inte kan vara kortslutning särskilt länge. Dessutom så ser man ingen skillnad på indikatorlysdioden,som man däremot gör om man kortsluter den på riktigt.
Användarvisningsbild
twse

Inlägg av twse »

lond skrev:Jag tog en rund lins ur linspaketet till DVD-brännaren och limmade fast den på en skruv så att den är lätt att justera.

Skall ta lite mer bilder när jag kommer hem.
Funderat på att öppna ögonklinik? Det finns pengar i den branschen... 8) :wink:
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Från linsen har jag ett fokusavstånd på ca 44mm och linsen är monterad ca 22mm från lasern.
Mellan lasern och linsen sitter det en bit krympslang för att minimera det extra ljuset som sprids,
kanske skulle ha en extra lins precis framför lasern för att samla ihop mer ljus.
DSC03341_cr.jpg
Linsen fastlimmad på toppen av en skruv
DSC03343_cr.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Super7

Inlägg av Super7 »

Hur känsligt är avståndet 22mm ?
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Minskar man avståndet mellan lasern och linsen så minskar avståndet till brännpunkten, i mitt mitt fall blev det dessa avstånd för att ha lite utrymme så att man inte kör på något.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Alexander98 skrev:
twse skrev:
Det har jag ine tänkt på. Visserligen gör det inte så mycket då det inte kan vara kortslutning särskilt länge. Dessutom så ser man ingen skillnad på indikatorlysdioden,som man däremot gör om man kortsluter den på riktigt.
Åtminstone 7805 är dessutom kortslutningsskyddad, så det enda som händer om det blir en mycket kort kortslutning är att det drar ur en liten gnutta ur batterierna i onödan. Hur det är med LM317 minns jag inte men jag antar att den också är skyddad, annars hade den nog inte varit populär än idag...
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Inte elektronik då men...

Gjorde ett verktyg till bilen efter jobbet. För att kunna hålla i remhjulet på vattenpumpen så man kan lossa viskofläkten.
http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?2/38/61

Bild
Bild
Bild

En bättre svets står högt upp på önskelistan, och bättre svetsskills, blir såna jäkla bondsvetsar nu känns de som.

Tror ni jag kan slipa fram en 32mm blocknyckel i 8mm plåt, eller kommer de aldrig hålla?
Kan nog ta i rejält med material runt om, ska tåla 40nm :humm:
idiotdea
Kontakt:

Inlägg av idiotdea »

Det liknar väldigt mycket viskokopplingen på min BMW 316 -87. Jag böt vattenpumpen på hösten, och det var inga problem med att lossa viskokopplingen från vattenpumpen. På med en 32 mm fastnyckel (jag köpte en då jag inte hade någon från förut), och ett lätt slag med hammaren, så lossade muttern fint. Fastsättningen gick till på samma sätt, fast i omvänd ordning ;)
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Precis de är till en BMW, fast i detta fall en M3 -96
Skulle säkert gå att få loss de med lite slag mot en blocknyckel, men att dra åt de till 40nm blir nog inte lätt, den slirar mot remmen redan nu ifall jag försöker dra loss de med en polygrip. Ska se ifall de går att slipa till en plåt till 32mm som passar annars får jag åka och köpa en nyckel.
Skriv svar