Jojje's & POS fräs har fått en lillasyster.
Men hur var det nu riktigt? Var inte Mach3 enkelriktat? Vad är det för ide med en display om man inte kan få ut positionen? Givetvis finns det ju andra program men jag gissar att de flesta av oss kommer att köra med Mach3.
Eller det här har kanske ändrat sedan Fagge byggde sin jog?
Klart man kan räkna step/dir-pulser men då måste ju diplayen nollas samtidigt som man nollar alla axlar i Mach3.
Jag tycker bara det är lite tidigt att säga att vi "ska ha" en display innan vi fått utrett om det ens är möjligt på ett bra sätt.
Eller det här har kanske ändrat sedan Fagge byggde sin jog?
Klart man kan räkna step/dir-pulser men då måste ju diplayen nollas samtidigt som man nollar alla axlar i Mach3.
Jag tycker bara det är lite tidigt att säga att vi "ska ha" en display innan vi fått utrett om det ens är möjligt på ett bra sätt.
Jag fick svar nu att dom hinner göra 33 helt lika kort som jag har, men jag tycker att dom nya blir tillräckligt intressata att vänta på. Vi kan säga så att dom som absolut inte kan vänta, kan skriva det här eller skicka PM. Eftersom det bara är 5 som "måste" ha gamla och jag har 12 kort, så löser det sig nog. Ev. kan dom som inte kan vänta låna kort tills nya är klart.
Mach3 är väl inte enkelriktad, det finns både in och ut-gångar. Jag tycker, att ha en display som visar koordinaterna är helt bortkastat, men det som PeterH kom med, att ha olika färger för olika saker som händer, det var smart.
Jag lägger upp i Wiki vart handpenningen kan skickas och vilka som betalat in.
Mach3 är väl inte enkelriktad, det finns både in och ut-gångar. Jag tycker, att ha en display som visar koordinaterna är helt bortkastat, men det som PeterH kom med, att ha olika färger för olika saker som händer, det var smart.
Jag lägger upp i Wiki vart handpenningen kan skickas och vilka som betalat in.
Jag ser inte heller någon vits med en flashig display, man lär ju ändå stå så man kan se skärmen med Mach3 när man kör...
RGB-styrning skulle däremot kunna vara rätt kul, en liten PIC med ett par
trissor som kör tre kanaler PWM, sedan är det bara att skriva ett litet program
som tar emot signaler från datorn och ändrar färg...
En sådan styrning skulle kunna användas till flera saker dessutom,
om man väljer att sätta vita lysdioder i stället så kan man ha en pwm-kanal
som dimmning på den, och sedan ha två pwm-kanaler kvar för dimmning av
saker som den baksidemonterade belysning vi diskuterade om på förra sidan
och kanske en saftblandare eller något
RGB-styrning skulle däremot kunna vara rätt kul, en liten PIC med ett par
trissor som kör tre kanaler PWM, sedan är det bara att skriva ett litet program
som tar emot signaler från datorn och ändrar färg...
En sådan styrning skulle kunna användas till flera saker dessutom,
om man väljer att sätta vita lysdioder i stället så kan man ha en pwm-kanal
som dimmning på den, och sedan ha två pwm-kanaler kvar för dimmning av
saker som den baksidemonterade belysning vi diskuterade om på förra sidan
och kanske en saftblandare eller något

jojje: Nä alltså inte enkelriktat på det viset. Men för att citera Fagge: "Från början så var det ju tänkt att handkontrollen skulle ha en processor i sig med displayer mm, men eftersom att Mach3 är lite väl enkelriktad så fck jag nöja mig med att jorda ner pinnarna på PLT porten via knappar & jojstikar!. "
Jag tycker också vi ska lägga vårt utvecklingskrut på något annat än en display. Det har vi ju redan, åtminstone 15"...
Jag tycker också vi ska lägga vårt utvecklingskrut på något annat än en display. Det har vi ju redan, åtminstone 15"...

Till nedanstående konto kan ni betala in handpenningen >500:-
Glöm för all del inte ange vem du är.
Swedbank: 8327-9,973 427 847-7
IBAN: SE49 8000 0832 7997 3427 8477
BIC som är SWEDSESS
maha: OK, det får ni andra ta hand om.
Jag kan lägga in PIC-footprint och dra ledare till nån typ av kontakt.
(Snälla, börja inte ett processorkrig nu bara
)
Glöm för all del inte ange vem du är.

Swedbank: 8327-9,973 427 847-7
IBAN: SE49 8000 0832 7997 3427 8477
BIC som är SWEDSESS
maha: OK, det får ni andra ta hand om.
Jag kan lägga in PIC-footprint och dra ledare till nån typ av kontakt.
(Snälla, börja inte ett processorkrig nu bara

En PIC är helt okej! Se till bara att det blir en footprint för en modell som har D/A inbyggd så kan man ju kontrollera LED:sen via dessa portar...
Skulle det vara möjligt/vettigt att lägga till kontakter (läst stiftlister) för utbyggnadsmöjligheter på samma sätt som "X-Y-Z-korten" nu får... t.ex. för PIC, spindelrelä, jog/shuttle osv. Då kan man själv utveckla optionskort som sedan pluggas in mot Jojjes kontrollkort... (har dock inte tänkt igenom vilka signaler som finns/behövs, kanske bara är spänning?)
När det gäller displayen så är det helt onödigt, men samtidigt helt underbart (jag älskar onödiga saker bara det blir snyggt
)
Alla idéer vi jiddrar om här måste ju inte implemeteras i ett första skede, men några kanske vill ha ett projekt som inte bara är nödvändigt utan samtidigt också lite extra kul!
/PeterH
Skulle det vara möjligt/vettigt att lägga till kontakter (läst stiftlister) för utbyggnadsmöjligheter på samma sätt som "X-Y-Z-korten" nu får... t.ex. för PIC, spindelrelä, jog/shuttle osv. Då kan man själv utveckla optionskort som sedan pluggas in mot Jojjes kontrollkort... (har dock inte tänkt igenom vilka signaler som finns/behövs, kanske bara är spänning?)
När det gäller displayen så är det helt onödigt, men samtidigt helt underbart (jag älskar onödiga saker bara det blir snyggt

Alla idéer vi jiddrar om här måste ju inte implemeteras i ett första skede, men några kanske vill ha ett projekt som inte bara är nödvändigt utan samtidigt också lite extra kul!

/PeterH
Senast redigerad av PeterH 21 juni 2007, 15:58:36, redigerad totalt 1 gång.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Japp. Plus styrsignalerna som PeterH nämnde.
PeterH:
"Se till bara att det blir en footprint för en modell som har D/A inbyggd"
Det finns ingen PIC (inte 8-bitars iallafall) med D/A-omvandlare, men det behövs inte heller. Det räcker med 3st PWM-kanaler. Antingen hårdvaru eller mjukvaru-PWM. I det sistnämnda fallet räcker det med en timer.
PeterH:
"Se till bara att det blir en footprint för en modell som har D/A inbyggd"
Det finns ingen PIC (inte 8-bitars iallafall) med D/A-omvandlare, men det behövs inte heller. Det räcker med 3st PWM-kanaler. Antingen hårdvaru eller mjukvaru-PWM. I det sistnämnda fallet räcker det med en timer.
Schemabiten är (nog) klar nu. Aux1, Aux2 och Aux3 är lediga till roliga saker. Vill man ha flera in/ut får man låna av någon annan tex WS, WD och WH eller använda en parallellport till.
På BreakeOut-kortet sitter det "Bead på tråd BL02RN2" (Elfa 58-778-40) på ingångarna för Step & Dir och buffer 4050.
Bör man ha det även på dom andra in/ut-gångarna.
Schema BreakeOut
Schema A3979
På BreakeOut-kortet sitter det "Bead på tråd BL02RN2" (Elfa 58-778-40) på ingångarna för Step & Dir och buffer 4050.
Bör man ha det även på dom andra in/ut-gångarna.
Schema BreakeOut
Schema A3979
Är det OK ifall jag betalar hela summan på en gång, och det i slutet av nästa vecka?
Har du några exakta uppgifter om vad frakten isåfall blir, kan för enkelhetens skull ta och betala också frakten för maskinen i ett paket, och kontrollerkorten i ett annat. För att få fram summorna till det så behövs ju vikten också. 1kg för kontrollerkorten i paket med packningsmaterial osv, och 13-14kg för maskinen?
Har du några exakta uppgifter om vad frakten isåfall blir, kan för enkelhetens skull ta och betala också frakten för maskinen i ett paket, och kontrollerkorten i ett annat. För att få fram summorna till det så behövs ju vikten också. 1kg för kontrollerkorten i paket med packningsmaterial osv, och 13-14kg för maskinen?
Mitt tyckande är att man inte ska göra allt för mycket på en gång.
Det är bara det att ska alla i kyrkan sjunga sin psalm får vi aldrig hem controllerkorten
Allt måste ju (såklart) testas så att inget glömts ochjojje sitter med 35 st värdelösa kort (som kanske måste lödas om etc). Sånt tar tid. Och är det mycket som måste testas ja då går det en massa tid bara för det. Detta är en tanke bara men bör has i åtanke så inte allt för mycket tid går i onödan
För övrigt betalt!
Det är bara det att ska alla i kyrkan sjunga sin psalm får vi aldrig hem controllerkorten

Allt måste ju (såklart) testas så att inget glömts ochjojje sitter med 35 st värdelösa kort (som kanske måste lödas om etc). Sånt tar tid. Och är det mycket som måste testas ja då går det en massa tid bara för det. Detta är en tanke bara men bör has i åtanke så inte allt för mycket tid går i onödan

För övrigt betalt!
Jepp Macce, det går fint om du skickar allt på en gång. Du får tillbaka det som blir över senare. Om det blir nåt över vill säga.
Alla pengarna går kanske till
,
Skulle tro att det väger så mycket. Jag fick fram 12kg när jag vägde lillsyrran sist.
v-g: Det var min tanke också, men en kontakt eller stift på lämpligt ställe för optionskort, det lägger jag in på en gång. Blir det en parallellport till, då får vi ta det på extrakortet. Men å andra sidan kan vi utnyttja deras semester till annat än bara slita byxbaken.

Alla pengarna går kanske till

Skulle tro att det väger så mycket. Jag fick fram 12kg när jag vägde lillsyrran sist.
v-g: Det var min tanke också, men en kontakt eller stift på lämpligt ställe för optionskort, det lägger jag in på en gång. Blir det en parallellport till, då får vi ta det på extrakortet. Men å andra sidan kan vi utnyttja deras semester till annat än bara slita byxbaken.

Jag vet inte om jag är så sugen på att ha en µC på styrkortet för motorerna.
Isåfall, väljer jag nog heldre det gamla kortet, bara så du vet det jojje så ändrar jag till det gamla kortet i wikin.
Håller även med v-g, saker blir ju aldrig färdiga om folk hela tiden ska komma med små finesser som ska implementeras av jojje, saker tar tid, även om man kanske inte tror det.
Jag vill ha det som behövs för att den ska fungera, lull lull kan jag meka ihop själv om jag känner för det.
Isåfall, väljer jag nog heldre det gamla kortet, bara så du vet det jojje så ändrar jag till det gamla kortet i wikin.
Håller även med v-g, saker blir ju aldrig färdiga om folk hela tiden ska komma med små finesser som ska implementeras av jojje, saker tar tid, även om man kanske inte tror det.
Jag vill ha det som behövs för att den ska fungera, lull lull kan jag meka ihop själv om jag känner för det.
Johan.o, antingen så läste du inte likadant som jag skrev, eller så skrev jag inte det du läste. Vi tar det en gång till för säkerhets skull.
Jag skrev, "... men en kontakt eller stift på lämpligt ställe för optionskort, det lägger jag in på en gång."
Alltså inget extra lullull.
Jag skrev också: "Men å andra sidan kan vi utnyttja deras semester till annat än bara slita byxbaken."
Med det menade jag att man har gott om tid på sig att testa, så v-g behöver inte vara rädd för att jag ska sitta med 35 värdelösa kort.
Så, jag ska INTE ha någonting extra på mitt kort. Det jag SKA ha, är pinnar eller kontakt så man kan komma åt dom lediga in/utgångarna på parallellporten. Det kommer inte att störa kontrollerkortet eller dess funktion någonting, och tar ingen extra tid för mig att lägga in.
Allt annat får bli på extra/options-kort.
Men om du vill byta till gammla kortet, det är helt upp till dig.
Jag skrev, "... men en kontakt eller stift på lämpligt ställe för optionskort, det lägger jag in på en gång."
Alltså inget extra lullull.
Jag skrev också: "Men å andra sidan kan vi utnyttja deras semester till annat än bara slita byxbaken."
Med det menade jag att man har gott om tid på sig att testa, så v-g behöver inte vara rädd för att jag ska sitta med 35 värdelösa kort.
Så, jag ska INTE ha någonting extra på mitt kort. Det jag SKA ha, är pinnar eller kontakt så man kan komma åt dom lediga in/utgångarna på parallellporten. Det kommer inte att störa kontrollerkortet eller dess funktion någonting, och tar ingen extra tid för mig att lägga in.
Allt annat får bli på extra/options-kort.
Men om du vill byta till gammla kortet, det är helt upp till dig.