Dina mini-projekt!
- anders_bzn
- Kontakt:
- Electricguy
Re: Dina mini-projekt!
Byggt ihop sleeper datorn jag har tänkt på ett bra tag.
Den är baserad på ett AOpen HQ08 chassi från år 2000. Det har fått de gräsligt fula lila detaljerna lackade svarta, jag har tagit upp hål i fronten och bak för 120mm fläktar, samt att nästan hela golvet är urkapat för ytterligare två 120mm fläktar. Det är en hel del plåt urkapat på insidan för att markant öka luftflödet genom chassit.
Specarna är inte nåt extremt på nät vis.. Det är en i5-4430, 4GB RAM (kommer säkerligen att knöla in 4 till) ett billigt Gigabyte moderkort jag inte minns modellen på, men det är inte någe vidare.. Och ett gammalt ASUs Radeon 6950 2GB DCUII grafikkort. Nätaggregatet är ett Corsair HX750i. CD läsare och floppy drive är bara dummies som inte är inkopplade, då det varken finns FDD eller IDE headers på moderkortet..
Som OS kör den Windows 8.1 med classic Shell, så skräpet iaf går att använda..
Och som bonus så ser den ut precis som en 15 år gammal dator med plåtarna ditsatta..

Den är baserad på ett AOpen HQ08 chassi från år 2000. Det har fått de gräsligt fula lila detaljerna lackade svarta, jag har tagit upp hål i fronten och bak för 120mm fläktar, samt att nästan hela golvet är urkapat för ytterligare två 120mm fläktar. Det är en hel del plåt urkapat på insidan för att markant öka luftflödet genom chassit.
Specarna är inte nåt extremt på nät vis.. Det är en i5-4430, 4GB RAM (kommer säkerligen att knöla in 4 till) ett billigt Gigabyte moderkort jag inte minns modellen på, men det är inte någe vidare.. Och ett gammalt ASUs Radeon 6950 2GB DCUII grafikkort. Nätaggregatet är ett Corsair HX750i. CD läsare och floppy drive är bara dummies som inte är inkopplade, då det varken finns FDD eller IDE headers på moderkortet..

Som OS kör den Windows 8.1 med classic Shell, så skräpet iaf går att använda..

Och som bonus så ser den ut precis som en 15 år gammal dator med plåtarna ditsatta..

Kul!
Har länge tänkt göra något liknande men blir aldrig färdig till att sätta igång.

Har länge tänkt göra något liknande men blir aldrig färdig till att sätta igång.
- Mizzarrogh
- Mizzarrogh
- Electricguy
Jo det har varit lite svårt att komma till skott. Och nu är väl egentligen det enda tillfället jag har haft tillräckligt med delar över för att kunna sätta ihop en hel maskin med vettig prestanda. Det tar liksom emot lite om man skulle lägga ut pengar och köpa alla delar nytt, och sen pula in det i ett jättegammalt chassi. Det hade känts lite fel.. 

Fick hem billigast möjliga digispark attiny87. Efter mycket installera svordommar avinstallera svordommar, kom jag fram till att min USB hub strular. Jag hann googla lite mellan svordommarna.... Och snappade upp detta. I USB hubben funkade inte ens blink progget som fanns färdigproggat. Direkt bakom datorn så funkar det. Nu blinkar den morse "larm". Men inte i USB hubben, då lyser bara power. Mysko att den inte funkar als i USB hubben. Med en "laddkabel"(Bara 5V och jord) i USB hubben borde den funka(inte progga, bara köra). Men jag har ingen att testa med.
Lite udda att man skall köra upload utan att ha den ipluggad. När arduino IDE säger till, skall man ansluta den. Vid power on tar det 5 sek, innan den startar. Och det är kanske i det fönstret som den är mottaglig för programmering.
Är det bara jag som tycker att powerLED är störande?
Jag har testat lite mer. Vid uppstart och avstängning funkar enheten i USBhuben. Men vid normal datorkörning, så hittas den inte. Så vill man kolla om den har blink progget i från start, får man vara snabb eller reboota datorn.
Lite udda att man skall köra upload utan att ha den ipluggad. När arduino IDE säger till, skall man ansluta den. Vid power on tar det 5 sek, innan den startar. Och det är kanske i det fönstret som den är mottaglig för programmering.
Är det bara jag som tycker att powerLED är störande?
Jag har testat lite mer. Vid uppstart och avstängning funkar enheten i USBhuben. Men vid normal datorkörning, så hittas den inte. Så vill man kolla om den har blink progget i från start, får man vara snabb eller reboota datorn.
Ingenjörstest med bananlådor. Rev loss bottnen i limfogen. Vek in så jag fick 4 väggar utan botten. Vek väggarna i sick sack, och stoppade in i en orörd låda. Det blev 2 st i en låda. Skiva(wellpapp) i botten och på toppen. Sen på med lockådan. Så nu går det att sitta eller stå på bananlådan. Är uppe i 3 st nu. Och fler skall det bli. Jag skall prova att bygga på höjden typ (bygg)ställning. i trädgården behöver man komma upp lite ibland. När de grå cellernaa jobbat lite, blir det kanske nått mer...
- Electricguy
Böt borrmaskin i min.

Jag har samlat i serien ett tag. Cirkelsåg med bord, slip med sandpapper, slip typ bänkslip, svarv del m.m. Verkar som växellådan gett upp. Klingan hade typ 3mm offcenter. Så jag fixade till en bättre styrning. Hittade en bricka med nästan rätt innerdiameter. Lite för stor ytterdiameter. Bult mutter och borrmaskin. Sen lite filning, så var den lagom
. Helt annat ljud nu med friskare maskin. Och klingan mycket bättre centrerad. Klämde fast en bräda som staket(fence som jänkarna säger, har säkert annat namn på Svenska). och klöv 10x10mm. Dessa sågades till rätt längd genom att spänna fast vid bordet,och sedan lyfta klingan. Jänkarna kör hellre släde...
Jag gillar den gamla B&D serien med alla tillbehör, och bara en motor.
Ett dåligt exempel på tillbehör.

Skulle vara kul med reklamannonser från tiden när de var nytt, samt manualer.

Jag har samlat i serien ett tag. Cirkelsåg med bord, slip med sandpapper, slip typ bänkslip, svarv del m.m. Verkar som växellådan gett upp. Klingan hade typ 3mm offcenter. Så jag fixade till en bättre styrning. Hittade en bricka med nästan rätt innerdiameter. Lite för stor ytterdiameter. Bult mutter och borrmaskin. Sen lite filning, så var den lagom

Jag gillar den gamla B&D serien med alla tillbehör, och bara en motor.
Ett dåligt exempel på tillbehör.

Skulle vara kul med reklamannonser från tiden när de var nytt, samt manualer.
Du råkar inte veta vart man kan få tag i nya motorkol till en gammal B&D cirkelsåg?