Perklas CNC 3040 - Såld, Letar ny....

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
ToPNoTCH

Re: Perklas CNC 3040 - Första fräsningen avklarad

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag klarade mig bra i 5år på en biltema vattenpump nedsänkt i en 5L dunk med destillerat vatten.
Kunde köra i 5 timmar med 2200W Spindel och då kunde man känna vattnet bli lite varmare än rumstemperatur.

Numera köra jag med Zalman vattenkylning för PC.
Mest för att den var tyst, hade flödes indikator och var tillsluten (vattnet dunstade inte och samlade inget damm)

Möjligt att din spindel genererar mer värme för att lagerna är nya.

Det är dock viktigt att inte köra dom spindlarna FÖR sakta då blir dom varma och kan gå sönder.
I manualen till min spindel så varnades för att gå under en viss frekvens på VFD'n

Du insinuerar att du tycker varvtalet är lågt, vilket kan vara en förklaring till at det genererar värme.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Jag har fått upp varvtalet lite.. vet inte hur jag gjorde men det var i StepConfi Wizard i LinuxCNC.. varvtalet är inte sakta nu men troligen inte max heller så jag ställde på 18000 och manualen säger att 24 tusen är max.

Jag borde åxå titta på en PC kylningsanläggning faktiskt, troligen inget dyrt men nått som är mer effektivt än detta i alla fall..
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Om man tittar i en G kod.. vilken som helst som är satt i MM.. betyder detta som man kan hitta redan i början av koden hur djupt den ska fräsa ? i detta fallet skulle det vara 2mm fräsdjup ?

G1 F100.0 Z-2.0
H.Andersson

Inlägg av H.Andersson »

Njeaaao...
Tänk på att varje maskinrörelse har en egen rad i programmet.
Maskinen påbörjar inte nästa rad förrns den första är körd.

så om du ska fräsa en bokstav, vilken som helst liknande den fräsningen som du testade nyss,
så kommer ju inte alla X-Y rörelser ligga på samma Z djup, eftersom att du ju lyfter emellanåt till en bit över ditt arbetsstycke. (Du vill ju inte fräsa bort material som ska vara kvar)

Jämför när du skriver med en penna, om du skriver ett H så består ju det av 3 linjer med ett lyft emellan varje delstreck så att säga.
Där varje penndrag sker med "arbetsmatning" och varje lyft sker med "snabbmatning"

G1 = linjär arbetsförflyttning med matningshastigheten F, som i ditt exempel var 100mm/min och Z-2.0
betyder att maskinen kommer gå rakt ner till Z-2.0
Vad som sedan händer är ju upp till nästkommande rad.

---

om man bara skriver;
G1 X30

förflyttas man 30mm i X-led

skriver du

G1 X30 Y30 på samma rad, åker du i båda axlarna,

skriver du

G1 X30 Y40 Z50

kommer du förflytta dig i alla 3 axlar samtidigt.

G-kod är riktigt enkelt, försök att bortse från alla skumma G och M tills du förstår hur man programmerar själva rörelserna.
Lär dig betydelsen av
G00
G01
G02
G03

så kommer du långt! resterande koder är hjälpkoder eller funktionskoder som behövs, men är förvirrande innan man förstår hur man programmerar själva rörelserna!

Surfa ut lite på Youtube och kolla när de kör någon bit, det är mycket lärorikt att "se" hur alla rörelser görs i en maskin.

Så svaret på din fråga är nej, det första Z-värdet behöver inte vara det djup som ALLA andra nästkommande rörelser sker på!
Iallafall inte om man inte parameterprogrammerar, men det är en historia för sig.

Hoppas att det hjälper mer än förvirrar!!!
//H
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Ja just ja, nu fattar jag, alla rörelser som maskinen gör är förknippat med ett djup förstås, det innebär ju att varje rörelse har ett eget djup, ja då förstår jag absolut att det inte är så som jag trodde, nejdå det förvirrade inte, gjorde mig några % klokare i min utmaning att försöka lära mig detta.

Hittade dessa som jag köpte till min dremmel för 100år sen.. går dom att fräsa med, eller är det mer typ slipstift eller vad man ska säga, jag har aldrig använt dom så jag vet ej..

Bild
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Det där 'r roterande filar.

Som du ser så har dom massa "skär".

Jag skulle säga att du gör dig själv en otjänst att nu i "början av karriären" ge sig på dom där.

Utan att få exakt matning så är risken stor att dom sätter igen.

Börjar träet kola av friktion blir det en kraftig och obehaglig rökutveckling :shock:

Du har en högvarvig spindel håll dig till 1,2 och 3 skäriga fräsar så långt det går.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Jag förstår, jag behöver hitta nått ställe som säljer billiga fräsar av lite olika modeller, köpte en V notfräs och en 19mm notfräs på jula igår, bara för att ha nått annat än den lilla som följde med maskinen.

Jag tror att det kan vara dags för mig att lära mig lite Artcam nu.. så jag kanske kan göra en enkel egen G kod och testa att köra.. vette fan hur jag ska komma igång med det... men.. :humm:
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Det här blev ju ganska bra med en V fräs..

Bild
slaith

Inlägg av slaith »

Grattis till att du har börjat få igång grejerna!

Kylningen till min 1,5KW spindel är en 14 liters plastbalja med tätt kock från Biltema.
Den är full till ca 5cm från toppen.
2 hål för slangarna, så den är tät och inget dunstar. Vilket det gjorde några centimeter på ett halvår.
Har lite röd glykol i för att inte få korrosion, och för den fina färgen. (Har transparenta slangar).

Samma pump som du har och den funkar kanon, håller kylan på spindeln vid riktigt långa program.
Så för mig har det inte varit aktuellt med en extra kylare, har du tillräckligt med volym så borde det klara sig.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Ja det känns roligt att börja få igång grejerna nu äntligen, nu ser man ju att man verkligen saknar material att fräsa i,, haha har sneglat på sticksågen och köksbordet några gånger nu (furubord)... haha nja skojjar bara. :lol:

Men Jag ska testa en hink med mycket vatten i och köpa lite ny slang som är transparent åxå så jag kan få så pass lång att jag kan ställa hinken på golvet undet bordet. Ska ge mig in till stan imorgon och köpa slang och hink med lock. Jula kanske har nått intressant..

Skulle vara roligt att köpa några fler frästar åxå.. och få tag på mer material att fräsa i.. :D
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Ställ hinken UTE så får du kallt vatten hela tiden, i alla fall så här års. :wink:
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Ja min första tanke var åxå att ställa hinken ute, blir ju minst två problem då, hmm, vattnet kommer att frysa (tar timmar att tina upp), ska jag ha hinken ute med slangarna in på nått sätt, hmm det blir nog lite svårt så njaa det blir nog ingen hink ute. Ska i alla fall testa betydligt större bytta, 10 liter eller nått sånt, och ställa under bordet och köpa ny mjuk slang som passar, brode kunna gå med vilken slang som helst i samma diameter.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Det jag sitter o tänker på nu har ju varit uppe minst en miljon gånger.. men förstår inte vad jag igentligen borde använda för CAD program för att komma igång att göra lite egna små enkla grejer, typ en text eller så som man kan fräsa ut, ja och så måste man ju ha nått program som fixar G koden åxå förstås...

Känner mig vilse... :humm:
H.Andersson

Inlägg av H.Andersson »

Kolla runt lite, och välj det som du ser har flest tutorials/ användare / hjälpforum...
Utan det så blir det långa timmar med trial and error innan det fungerar.

Har använt Mastercam och Edgecam men det är ju industriellt, Edgecam Hummingbird ska tydligen vara någon gratisvariant.

SprutCam verkar kompetent om man tittar på NYC CNC han gör mycket kul:
https://www.youtube.com/channel/UCe0IyK ... TjsxjvyHPg

Tecno har väl Dolphin eller vad det heter, inte testat det.

Draftsight 2D cad är freeware, lämpligt för 2d och "Mekanik" inte så mycket "Design"

Cad och Cam finns ju hur många som helst, beror ju på vart fokus ligger.
Alla program är olika bra/dåliga på vissa saker.
Skillnad mellan att routa 2d text och köra simultan 5-axligt, så spannet är stort :>

Beror extremt mycket på vad du ska ha för typ av körning skulle jag säga.

Men att behöva kämpa runt och arbeta baklänges med dåliga mjukvaror som uppför sig helt irrationellt för att tillslut få ut ett hyggligt resultat är långt ifrån skoj!

//H
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Jag skulle väl ha sagt åxå att jag jobbar bara med Mac och Linux, och så vill man ju i det läget jag sitter (total nybörjare) inte börja med att lägga ut massa pengar på nått som man inte vet om man kommer att använda eller inte.

Jag kommer inte jobba med 3D just nu eftersom jag kanske måste lära mig att rita några streck och kanske en ring eller en text först och sen göra G kod av det och sen fräsa..

Artcam har jag hört ska vara bra och enkelt till Linux, borde kanske se om jag kan få tag på det...
Skriv svar