Skivspelarbygge

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

hawkan skrev:Haha vad ni har svårt att acceptera att rogerk8 gör på sitt egna sätt.
Vi fattar väl alla våra egna beslut i slutänden, och måste ju ta ansvar för dem. Det, som det här handlar om är mycket att vår vän, väljer lösningar som i sämsta fall inte fungerar alls eller i bättre fall fungerar dåligt, trots att han har fått mycket feedback som borde fått honom att välja bort rent usla lösningar.
Om du tittar i vilkens tråd som helst ser du ofta ett "samtal" mellan trådskaparen och övriga forummedlemmar där det byts idéer och tankar fram och tillbaka. Det samtalet saknas till stor del här, utan det blir mer som blogginlägg.
TS kör på efter sina idéer där ofta hans första punkt lyser igenom - han vill presentera en dålig lösning så de, han kallar TopNotch-folket, blir förbannade. Nu är det väl få personer från HiFi-forum eller SwettSpotforum eller andra så kallade HighEnd (en bättre benämning än TopNotch) inte är här inne och de som har höga krav på konstruktioner definitvt inte blir förbannade, utom när de utsätts för sarkasmer utan bara gör en menande genast med en handflata mot pannan.
Det är som sagt många som försökt visa på bättre och billigare lösningar men som mötts av en ganska avog attityd och som numera försöker påverka den trista attityden än att påpeka buggarna i konstruktionerna.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

E Kafeman skrev:Jag får inte ihop en enda av dina "anledningar" som hållbara.

Bry dej inte om odugliga forum-råd. Sämsta råden kommer från personer som alla är insnöade på att just dom vet bäst då de läst att det var så i något annat forum.
Utvärdera med ej blockerande hjärnceller, lär av andras misstag och mer lyckade lösningar genom god research, så att du själv kan undvika att bli förledd av dåliga forum-råd.
Gäller även detta inlägget.
Läser man hela ovanstående inlägg så framtonar en person som ger Besserwisser och Jante ett verkligt ansikte.

Just denna mening:
Bry dej inte om odugliga forum-råd. Sämsta råden kommer från personer som alla är insnöade på att just dom vet bäst
indikerar även att personen i fråga är skicklig på att kasta sten från eget glashus.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag vet inte om det raljerades friskt i ett långt inlägg. Oavsett vad för designfilosofi trådskaparen än har, vilken kunskaps- och erfarenhetsnivå än denne har, är det en förbannad plikt att bete och uttrycka sig värdigt av ALLA.
Det är väl ofta så att TS förefaller att köra efter ett bottom-up-koncept, alltså börja med detaljerna innan det finns en helhetsvy. Och, vilket meddelats alltför många gånger är det sällan det lyssnas på råd (ofta många goda). Att sedan avsnoppa dem som har bra idéer och lösningar att komma med gör inte situationen bättre.

I dagsläget vore det bästa att TS tar tre steg bakåt och begrundar sitt planerade bygge, går igenom gamla inlägg och kollar upp de länkar som givits som visar på hur andra löst liknande problem. Ibland måste man bita i ett lagom surt äpple för att få nyckeln till nästa rum, att följa en länk på internet är inget farligt (oftast) och kan ju ge himmelska uppenbarelser.
Sedan kan det vara en god idé att skissa på projektet - top-down. Dela upp bygget i allt mindre komponenter och först därefter titta på bra och vettiga lösningar. Eftersom skivspelare är ett under av precision finns det ingen anledning att sänka några som helst krav.

Till oss andra - låt oss ge TS den tid han behöver för att komma loss, låt oss sluta kommentera allt i tid och otid.

Och ett sista råd till Roger: Gör INGET för att göra någon förbannad. Det kallas för att trolla och på många forum renderar det i avstängning från forum under kortare eller längre tid, eller tom för alltid. Bara tänk på det - gör inget/skriv inget för att provocera!

Och en sak till: Jag tror de flesta av oss försöker, när vi kommer med kritik och synpunkter, gå på konstruktionsmissar eller emellanåt på beteenden, aldrig mot dig som person. Det är en oändigt skillnad att mena att "är duml" och "någon beter sig dum".

Du har (alltför) många idéer som kunde varit riktigt roliga att stifta bekantskap med, men någonstans blir det inte riktigt bra.

Edit. Missade två viktigiga ord i min första mening
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Inlägg av Spisblinkaren »

Det är svårt att svara på det här.

En sak är säker, jag skrattade gott åt E Kafeman's långa inlägg.

Det var egentligen ett slags skratt över fräckheten att så fullständigt dissa mig, mina (primitiva och hopplösa?) ide'er och den person jag är som ingenjör.

Sen var det också ett skratt över hur E Kafeman målade upp mig som ingenjör vilket egentligen stämmer väldigt bra, tråden framskrider ju med snigelfart :)

Slutligen skrattade jag också för att dölja den ledsamheten som inlägget medförde, dvs att bli fulllständigt nertryckt i skorna av en Besserwisser.

Det är 2016 AD, "allt" är uppfunnet redan, personligen har jag dock fortfarande lite, vad ska vi säga, "pionjäranda" i mig.

Men iom att allt är uppfunnet så är det lite svårt att vara pionjär, eller hur?

Det hade varit "lättare" för typ 100 år sedan.

Men iom att jag ändå vill utvärdera och hitta mina egna lösningar så blir man fullständigt nedtryckt av allt folk som alltid vet bättre.

Att dom sen vet bättre har sällan, för att inte säga aldrig, att göra med att dom själva kommit på det, dom har läst om andra som kommit på det.

Jag imponeras inte av sånt.

Hellre då att man grubblar över primitiva lösningar (för nån stans måste man ju börja och där är det enklast, liksom) för att över tid och av egen kraft och erfarenhet, obs, bli att fatta att det där kanske inte fungerar.

Jag älskar sånt.

Jag ogillar dock att bara ta av andras surt förvärvade kunskap och ide'er och planka dom.

Imponeras inte av sånt.

Jag vill lära av mina egna misstag modell "Learning by Doing" och det är enklast gjort genom att långsamt bygga upp ett projekt från grunden av från början väldigt primitiva ide'er.

Det är nämligen enda sättet jag kan vara pionjär på idag.

Den andra varianten kallas nickdocka :)

MVH/Roger
PS
Jag tackar hawkan och SeniorLemuren för att Ni förstår mig och tydligen står på min sida.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Roger: Även om jag kanske som många andra kan tycka att vissa att dina svar och ideer kanske inte är de klokaste... :wink: Så är det just det som gör att jag personligen följer dina trådar. Just för att jag kan se något som påminner om mig själv till viss del.

Sedan blir man ju frustrerad när det kanske inte lyssnas men så är det. Man behöver inte lyssna på allt och man får solla.

Jobba på :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Vilken härlig kommentar, jag tackar och bugar! :)

MVH/Roger
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Utan avsikt att vifta med pekpinne så tolkar jag situationen lite som så här.

Det jag tror du inte riktigt greppat Roger, är att folk är vana med att se forumet som en resurs där man bollar tankar och ideér.

Du använder det lite mer som en dagbok (jag tror du själv beskrev det som loggbok i något sammanhang).

När folk sedan lägger sin tid på att ge tips och råd som du sedan inte väljer att lyssna på utan att närmare motivera varför du förkastar förslaget, så blir folk jävligt sura till slut.
En del av dina kommentarer tror jag inte är avsedda att vara dryga, men dom ser jävligt dryga ut i mina ögon.
exempel:
- Förslag möts med "skrattande gubbe" utan vidare motivering.
- Förslag mötes med "...väljer jag att bortse ifrån" utan vidare motivering.
- Förslag möts med "...väljer jag att tolka som ett skämt" utan vidare motivering.

Jag själv har lite svårt att begripa om du vill ha tips och råd eller om du vill använda trådarna som "loggbok".
Ibland skriver du att du "vill gå di egen väg" men sedan skriver du "vad tror ni om detta ?" Det känns som lite blandade budskap.

Jag vill absolut inte vara taskig, men jag får känslan av att du bara söker "medhåll och klapp på axeln" för dina lösningar.
Det funkar inte så i praktiken. Frågar man om en tanke är god måste man även leva med ett ärligt svar om så inte är fallet.

Principen "Fråga inte om du inte kan leva med svaret" gäller här.

Sen är det ju även som så att om man inte gillar detta så kan man ju ge fan i att öppna dina trådar. Så dom som blir frustrerade har ju ett val dom med.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag gillade den diplomatiska kritiken, tack.

Men speciellt intressant är den här kommentaren:
Jag själv har lite svårt att begripa om du vill ha tips och råd eller om du vill använda trådarna som "loggbok".
Ibland skriver du att du "vill gå di egen väg" men sedan skriver du "vad tror ni om detta ?" Det känns som lite blandade budskap.
Jag tycker visst det är roligt att bolla ide'er och få tips från Er goa gubbar i forumet, men för den skullen behöver jag inte anamma precis alla råd jag får, eller hur?

Och jag behöver faktiskt inte ens motivera varför.

Folk brukar trots allt kalla mig för en mycket social person, jag har aldrig riktigt fattat varför men en sak vet jag, det är fan så mycket roligare att "blogga" (som jag kallar det) här än att skriva i typ Wordpad i sin ensamhet och detta har helt enkelt att göra med att jag alltid tycker det är lika roligt att höra vad folk tycker om mina många gånger galna (och kanske, idiotiska) ide'er.

Jag gillar människor väldigt mycket men jag har märkt att jag mer kan vara mig själv bakom en dataskärm, i alla andra grupp-sociala sammanhang förtvinar jag lätt till en tyst eller instämmande nickdocka :D

Självförtroende växer inte på träd!

MVH/Roger
PS
Småsaker i detta snigel-projekt är på ingång :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Till ämnet :)

Jag har tänkt lite på bussen idag.

Jag får snart hem tre stycken synkronmotorer, dessa skall utgöra pelare modell trepunktsupphängning i min skivspelare.

Sen kom jag idag på att jag ska nyttja mitt favoritmaterial dvs plywood och fixera dessa tre motorer medels hål där de sänks ner i och sen skruvas fast, ett slags chassi, alltså.

Chassit kommer sen att vara tämligen rektangulärt för jag vill inte att folk ska vila handen utanför skivtallrik-pelaren (enbart till för lager) då det finns tipp-risk, varvid själva skivtallriken kommer sticka ut med typ halva sin diameter utanför "chassit".

Jag vill helst göra detta chassi i 21mm plyfa, men får kanske gå ner lite i tjocklek för att motorerna nog är lite låga och jag vill att det ska se snyggt ut.

Jag har bestämt mig för att skivtallriken ska bestå av 12mm plyfa (som är maxdiameter min vän kan skära i med sin laser).

Skivtallriken liksom chassit kommer putsas och lackas med båtfernissa på samma sätt som alla mina övriga LoFi-produkter.

Styrelektroniken kommer att bestå av en enda motorkondensator och 230VAC där dock motorn går på 125rpm som alltså måste växlas ner till 100/3 rpm mha ett par trissor (diameterkvot: 125*3/100=3,75).

Drivningen måste alltså ske mha remdrift.

På bussen bestämde jag mig mer eller mindre för att köpa en kvadratfot 3mm läder (~100 spänn) och helt enkelt klippa ut en solid rem, får nog dock skaffa en större passare eller så får jag be min laserpolare skära upp två tunna plywoodskivor med en radie-diff om 3mm.

Jag funderade dock faktiskt på flatrem ett tag, det måste jag erkänna, men jag tycker det är roligare med en läderrem ihop med ett spännhjul.

Slutligen hoppas jag dessa synkronmotorer ska ha ett svagt passivt moment, då planen ju är att också lagra tonarmen mha en av motorerna.

Lite passivt moment skadar emellertid inte för då får jag inbyggd anti-skating (som jag dock inte kan justera) :D

Tonarmen kommer förresten bli av modell "motviktstruck" dvs nåltrycket kommer att ställas in genom att man anbringar ett antal helt vanliga (M5?) brickor, detta för att inte ens TopNotch-muppar kan påstå att nåltrycket är speciellt kritiskt, +/-0,5gram skulle jag vilja påstå duger.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Nu har jag fått min motor :)

Fast ibland undrar jag vad jag tänker på, motorn är ju alldeles för svag!

Motorn (RS 440-385) klarar ju bara ynka 12mNm :D

Om min tidigare uträkning om att M=mv^2=m(wr)^2 stämmer så bör jag ha ett moment hos den snurrande tallriken på närmare 270mNm/kg (där kg är tallrikens vikt), detta fås av:

\(M=m(wr)^2=m(100/3/60*2\pi*0,15)^2=m*0,27\)

Den största synkronmotorn RS säljer i samma serie är 440-414 och dess "Stall Torgue" är 118mNm.

Jag inbillar mig att "Stall Torgue" är den gräns på moment-belastningen där den tappar synkronismen (och därmed varvtal), men jag kan ha fel.

I vilket fall kan man faktiskt tydligen köra den i "parallell mod" där jag inbillar mig att moment-kapaciteten dubbleras ty dubbla motorströmmen, i så fall klarar den 236mNm.

Med andra ord måste min skivtallrik väga mindre än ett kg, ett halvt kilo vore optimalt.

Tror dock att min skivtallrik av 12mm plyfa kommer fixa biffen :)

Apropå skivtallriken står min laser-polare beredd, dock får jag inte tag i nåt vettigt emballage för min 35X35cm stora skiva.

Eventuellt kommer jag tigga till mig lite mer papp från ICA :)

MVH/Roger
PS
Nån som kan nåt om motorer får gärna rätta mig om jag har fel. Fast rent okulärt kan man förstå att denna lilla motor jag nu har inte kommer att orka.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

rogerk8 skrev: Lite passivt moment skadar emellertid inte för då får jag inbyggd anti-skating (som jag dock inte kan justera) :D
De är inte som stegmotorer som går trögare om lindningarna kortsluts?
Om du kortsluter de lite grann (!??!) via typ en vridpot borde man väl kunna styra momentet och därmed din anti-skating?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Fasen vilken kreativ ide'!

En lite rolig parallell är en diskusion jag hade med ett par kollegor, dom hade varit på HiFi-mässan i Göteborg nyligen och i en monter demonstrerades det hur bobiner av olika material bromsades när de släpptes ner i en "öppen" högtalare (dvs bara magneten).

Demonstrationen visade att aluminium gick ner trögt medans titan gick mycket bättre, den helt seriösa teorin från denna kille, som alltså demonstrerade högtalare i löjliga hundratusetals-kronorsklassen, var att detta berodde på orenheter av järn i aluminium-bobinen :D

Vad mycket fjanterier det finns inom HiEnd-världen, allt berodde ju bara på helt vanlig induktion där bobinen av metall utgjorde ett kortslutet varv.

Samma gäller ju faktiskt motorer när dom går som generator, som du ju säger!

Genom att välja graden av kortslutning mha en potentiometer kan man kontrollera det passiva momentet.

Problemet jag har upplevt är dock att det passiva momentet är rätt högt redan innan lindningarna är kortslutna.

Men jag drömmer om en motor som har ett lågt passivt moment men för att det ska hända tror jag, som kan väldigt lite om motorer, att både statorn och rotorn måste magnetiseras elektriskt dvs det får inte finnas några permanentmagneter.

När jag snurrar på min nya lilla motor går den småhackigt men inte med speciellt stort passivt moment.

MVH/Roger
PS
När mina kollegor fattade galoppen så kom det fram att det tydligen finns högtalarkonstruktioner där man mha en potentiometer kan bromsa själva bobinen (mha en separat spole runt den) för att på så sätt kontrollera konrörelsen och därmed dämpfaktorn.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag tror du krånglar till det alldeles för mycket. Tittar du på ett standarddäck drivs det oftast av en vanlig sketans motor (AC/DC). Det du behöver, är ett lagom startmoment, eller i fallet med Connoisseur, en mekanisk hjälpstart, alltså en gummikuts som petar igång tallriken (och ser till att den alltid startar åt rätt håll). Att hålla tallriken snurrande; är det det du kallar passivt moment?; kräver ingen större kraft. Tallriken bör ju vara oerhört vällagrad och inte utgöra någon last alls knappt.

Hittar inom (), två bilder på ett gammalt fint verk förresten. Titta på startknappen och den eleganta lösningen av hastighetsväxling:
Conn_start.jpg
Conn_speed.jpg
Inom () igen. Det där högtalaraktiga du berörde, var det inte ett element med dubbla talspolar helt enkelt? Hittar snabbt något som kan stämma in på det här: http://www.crutchfield.com/S-7vHESdt8fN ... _dual.html
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

En ingående beskrivning PÅ SVENSKA!!!! Dock har man inte kommit till drivning ännu.

http://www.euphonia-audioforum.se/forum ... opic=12192
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

soundbrigade skrev:Jag tror du krånglar till det alldeles för mycket. Tittar du på ett standarddäck drivs det oftast av en vanlig sketans motor (AC/DC). Det du behöver, är ett lagom startmoment, eller i fallet med Connoisseur, en mekanisk hjälpstart, alltså en gummikuts som petar igång tallriken (och ser till att den alltid startar åt rätt håll). Att hålla tallriken snurrande; är det det du kallar passivt moment?; kräver ingen större kraft. Tallriken bör ju vara oerhört vällagrad och inte utgöra någon last alls knappt.

Hittar inom (), två bilder på ett gammalt fint verk förresten. Titta på startknappen och den eleganta lösningen av hastighetsväxling:
Conn_start.jpg
Conn_speed.jpg
Inom () igen. Det där högtalaraktiga du berörde, var det inte ett element med dubbla talspolar helt enkelt? Hittar snabbt något som kan stämma in på det här: http://www.crutchfield.com/S-7vHESdt8fN ... _dual.html
Det här var faktiskt väldigt intressant, tack!

1) Peta igång skivan mekaniskt med ett reglage, underbart :)
2) Peta drivremmen mekaniskt till olika trissors diametrar för olika hastighet, underbart :)
3) Dina pilar, underbara :)

När det sen gäller högtalaren så adresserar den inte riktigt det jag pratade om (även om den skulle kunna användas så) utan dess design är mest för att man (speciellt) skall kunna parallella talspolarna och få ut mer effekt ur ett 12V-system, typ.

MVH/Roger
Skriv svar