Bygge av klonk-brytare

Användarvisningsbild
Electricguy

Re: Bygge av klonk-brytare

Inlägg av Electricguy »

Googla på "knife switch" så poppar det upp en massa olika.
Bild
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Ett alternativ skulle kanske vara en säkringshållare:
Rittal SV 9343.000

När fasspänningen börjar komma upp till 400VAC så börjar det blir lite otäckt att bryta laster förhand.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Inlägg av Spisblinkaren »

Electricguy skrev:Googla på "knife switch" så poppar det upp en massa olika.
Bild
Den där var riktigt snygg!

Undrar om kontaktblecken längst till vänster går nånstans eller om det passar min ide' om att vila klonken i off-läge nånstans.

Tack för den bilden!

MVH/Roger
PS
Handtaget var dock lite tanigt :)
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Ser ju ut att vara anslutningsskruvar på alla sex polerna,
det där är egentligen en 2-polig växlande kontakt men det går ju att använda den som man vill.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Ja, det är klart den är växlande :doh:

MVH/Roger
Formax51

Inlägg av Formax51 »

Om du nu nödvändigtvis vill använda en knivbrytare för att manövrera din utrustning så bryt lasten via en kontaktor och lägg 12v manövern över brytaren... att bryta 230V via knivbrytaren är ren idioti. 230V utrustning måste vara beröringsskyddade enligt lag.

Om om det bara är du som bor i huset.. men antar att du kanske har besök av vänner eller så... bäst som det är är någon å fingrar på fel ställe... å ligger där med hjärtstopp. Det som händer då är att du kommer att få sitta bakom lås och bom ett bra tag.
Oavsett om det krävs behörighet och annat för att göra elinstallationer i ett hus så är det fastighetsägaren som är ytterst ansvarig för elsäkerheten i sin fastighet. :!:
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Någon som vet var man kan hitta begagnade / industriella "knife switch" i sverige? Någon som vet om någon som handlar med skrot från industrin / järnväg som kan tänkas ha sådana?

Helst i trä men även keramik kan vara intressant.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Kan nog vara grinigt att hitta i Sverige, men jag sökte lite snabbt på knife switch på eBay, och det finns drivor med olika typer och storlekar. Gamla som nya.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Ahh... vill man ha en ny så kan man köpa från Kina ... där dom givetvis är en helt vanlig del av en elinstallationen.

Så känner man att det är trevligt att ansluta 500A direkt med handen så kan man göra det.

Platta av sten ... av sten (!?) ... ok.

Tyvärr lite saftigt pris, 150 usd.

Bild
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Men vackra är dom. :)

Man kanske skulle skaffa sådana som får styra hisskontaktorer med oljefylld växellåda som drar öppna kolpuckar som belysningsstyrning.
Gamla hissmaskinsstyrningar brukar vara en orgie av finmekanik blandad med bakelit, koppar och ej existerande beröringskydd.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

netrunner skrev:Ahh... vill man ha en ny så kan man köpa från Kina ... där dom givetvis är en helt vanlig del av en elinstallationen.

Så känner man att det är trevligt att ansluta 500A direkt med handen så kan man göra det.

Platta av sten ... av sten (!?) ... ok.

Tyvärr lite saftigt pris, 150 usd.

Bild
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

CPMS skrev:Men vackra är dom. :)

Man kanske skulle skaffa sådana som får styra hisskontaktorer med oljefylld växellåda som drar öppna kolpuckar som belysningsstyrning.
Gamla hissmaskinsstyrningar brukar vara en orgie av finmekanik blandad med bakelit, koppar och ej existerande beröringskydd.

Fattar inte riktigt vad du säger där men vill mest berömma dig för din tidigare animation.

Vilken klippa till datoranvändare du är, först en enkel men snillrik skiss, sen en statisk datoranimering, slutligen en video och detta bara på några minuter :D

Galet imponerad!

MVH/Roger
PS
Själv blir jag jublande glad bara av att nyligen kommit på att man kan markera ett ord (i Firefox), högerklicka och välja "sök på google" varvid, och detta är själva finessen, en ny flik öppnas bredvid den flik man befinner sig i dvs inte sist bland alla dom 200 flikar jag kan ha öppnade ibland :)

För övrigt finns det tyvärr en inbyggd och irriterande "turbo" vid bläddring bland flikarna :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Man kan också högerklicka på en flik, och välja stäng andra flikar. Då försvinner alla flikar utom den aktiva. Väldigt användbart. Prova det vetja. ;)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

När jag är uppe i typ 200 flikar så brukar jag faktiskt göra som du säger dvs högerklicka->"Stäng alla flikar till höger" och då står jag alltid i yahoo-mejlen som jag alltid har längst till vänster.

Gilla annars många flikar, tråkigt bara med turbo-effekten :)

MVH/Roger
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

När din klonk börjar glappa, tycker dina slutsteg om det?

Dessutom förstår jag inte varför du skall starta slutstegen med denna, skall du inte tända lyset?
Skriv svar