Platt luftkudde och tryckgivare = Mäta vikt?
Re: Platt luftkudde och tryckgivare = Mäta vikt?
Men den är för 50 kg. Jag tror det blev för mycket. Dessutom så tror jag att denna nya lastcell är enklare att använda.
Dessutom verkar lastcellen på Ebay något enklare att använda då dem har inbyggd weathstonebrygga.
Jag kan ju eventuellt testa och försöka igen med givaren som jag har.
Vad menas med :Creep: 0.03%F.S./30min ?
Edit: läste vad Creep står för och jag kan säga att last sensor är absolut inget för mig.
Jag får försöka hitta något mekaniskt system som kan hjälpa mig.
Dessutom verkar lastcellen på Ebay något enklare att använda då dem har inbyggd weathstonebrygga.
Jag kan ju eventuellt testa och försöka igen med givaren som jag har.
Vad menas med :Creep: 0.03%F.S./30min ?
Edit: läste vad Creep står för och jag kan säga att last sensor är absolut inget för mig.
Jag får försöka hitta något mekaniskt system som kan hjälpa mig.
- SeniorLemuren
Nu är jag inte riktigt med. Creep-värdet har så liten inverkan på mätvärdet att det kan räknas några gram i en 20 liters hink med vatten. Är det verkligen så noga så har du problem vad du än väljer för metod.
FRÅGA:
Thanks (again) for you help. I do really want to understand, but I am getting a hard time to understand what Creep and MDLOR means (and to understand this graphic). Do you have any reference that could help me? I am reading some explanations in some sites but I think I am missing something. – koike Apr 11 '14 at 10:41
SVAR:
If you don't need to measure to extremely high accuracy, you don't really need to understand it. If you apply a weight, the output immediately goes to one value (say 1000g), then slowly, over time, creeps upward to a slightly higher value (say 1001g) and then pretty much stops. If you're only trying to measure to (say) +/-2.5g you can ignore it. – Spehro Pefhany Apr 11 '14 at 10:48
Jaha. Jag tolkade som att den blir deformerad efter en viss tid. Nej. Detta är inte noga alls. Jag bryr mig inte om det blir ett kg för mycket.
Okej. Nu är jag back on track igen. Satt och deppade lite om vad jag ska göra för att lösa problemet.
Det jag verkligen ska göra är att jag ska räkna ut flödet på hinken och en flödesgivare kan jag inte ha för att det är vatten på ca 100 grader och det vattnet innehållet något annat smått och gått.
Det är en vanlig vinhink med en servo motor ventil i botten (utan återkoppling). Den enda återkoppling jag har är förändringshastigheten på vikten hos vinhinken.
Där kommer min givare in.
Nog så har jag redan tre stycken 50 kg givare som du sade. Men jag är inte riktigt nöjd med dem.
Det jag funderar på göra är att köpa givarna som du visade mig och sedan använda mina ina128 instrumentförstärkare för att förstärka upp signalen.
Fördelen med dessa lastceller som du visade är att dessa innehåller en weathstonebrygga. Jag behöver bara ta minussignalen och plussignalen och förstärka upp differensen mellan dessa signaler.
Detta kan väll inte vara så svårt om det finns en färdig weathstonebrygga inbyggt i lastcellen?
Min INA128 har ju ett gain på G = 1 + 50kOhm/R, där R är ett externt motstånd man kopplar på. Desto högre motstånd, desto mindre förstärkning.
Men tror du inte det är bättre med flödesgivare? Jag har inte hittat någon som kan mäta mellan 0.1 till 1.0 liter per minut i rinnande vatten.
Okej. Nu är jag back on track igen. Satt och deppade lite om vad jag ska göra för att lösa problemet.
Det jag verkligen ska göra är att jag ska räkna ut flödet på hinken och en flödesgivare kan jag inte ha för att det är vatten på ca 100 grader och det vattnet innehållet något annat smått och gått.
Det är en vanlig vinhink med en servo motor ventil i botten (utan återkoppling). Den enda återkoppling jag har är förändringshastigheten på vikten hos vinhinken.
Där kommer min givare in.
Nog så har jag redan tre stycken 50 kg givare som du sade. Men jag är inte riktigt nöjd med dem.
Det jag funderar på göra är att köpa givarna som du visade mig och sedan använda mina ina128 instrumentförstärkare för att förstärka upp signalen.
Fördelen med dessa lastceller som du visade är att dessa innehåller en weathstonebrygga. Jag behöver bara ta minussignalen och plussignalen och förstärka upp differensen mellan dessa signaler.
Detta kan väll inte vara så svårt om det finns en färdig weathstonebrygga inbyggt i lastcellen?
Min INA128 har ju ett gain på G = 1 + 50kOhm/R, där R är ett externt motstånd man kopplar på. Desto högre motstånd, desto mindre förstärkning.
Men tror du inte det är bättre med flödesgivare? Jag har inte hittat någon som kan mäta mellan 0.1 till 1.0 liter per minut i rinnande vatten.
- prototypen
Vad är det för fel på dina 50 kg lasceller?
De klarar galant att väga 20 kg +- 1 kg
Halvbrygga kräver BARA två externa motstånd, sedan funkar det.
Helbrygga ger lite mer signal med mindre deformation men det är hela tiden frågan hur man dimensionerar.
Protte
De klarar galant att väga 20 kg +- 1 kg
Halvbrygga kräver BARA två externa motstånd, sedan funkar det.
Helbrygga ger lite mer signal med mindre deformation men det är hela tiden frågan hur man dimensionerar.
Protte
Eftersom du nu verkar ha bestämt dig för lastcell och instrumentförstärkaren INA128 bifogar jag ett schema som du kan experimentera med.
R1 och R2 är din 50 kg lastcell.
Utspänning finns mellan pin 6 på INA128 och GND. Max utspänning ca 3,6V.
Justera utspänning till 0V med trimpotentiometer då lastcell ej är belastad.
Om du önskar annan förstärkning byt R7 till annat värde.
Avkopplingskondensatorer är ej inritade.
Sätt 2 st keramiska 100nF från pin 7 till GND respektive från pin 4 till GND så nära INA128 som möjligt.
Spänningskällan G2 måste inte vara på 5V. Allt mellan 1,5V och 15V duger.
Använd 1% metallfilmsmotstånd.
R1 och R2 är din 50 kg lastcell.
Utspänning finns mellan pin 6 på INA128 och GND. Max utspänning ca 3,6V.
Justera utspänning till 0V med trimpotentiometer då lastcell ej är belastad.
Om du önskar annan förstärkning byt R7 till annat värde.
Avkopplingskondensatorer är ej inritade.
Sätt 2 st keramiska 100nF från pin 7 till GND respektive från pin 4 till GND så nära INA128 som möjligt.
Spänningskällan G2 måste inte vara på 5V. Allt mellan 1,5V och 15V duger.
Använd 1% metallfilmsmotstånd.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
För fullständighetens skull bifogar jag ett schema där INA128 används med enkel matningsspänning.
Utspänning finns mellan pin 6 på INA128 och GND. Max utspänning ca 3,6V. Min utspänning ca 1,4V.
Justera utspänning till 1,4V med trimpotentiometer då lastcell ej är belastad.
LM358 matningsspänning är enkel +5V.
Utspänning finns mellan pin 6 på INA128 och GND. Max utspänning ca 3,6V. Min utspänning ca 1,4V.
Justera utspänning till 1,4V med trimpotentiometer då lastcell ej är belastad.
LM358 matningsspänning är enkel +5V.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Vad är orsaken varför du dividerar spänningen och förstärker signalen till Ref?
Jag kan tänka mig ha Ref till GND då jag vill att utsignalen ska pendla mellan 0 till 5 volt. Alltså kopplar jag ihop Ref och V- till GND och V+ får vara 5 volt.
Jag kan tänka mig ha Ref till GND då jag vill att utsignalen ska pendla mellan 0 till 5 volt. Alltså kopplar jag ihop Ref och V- till GND och V+ får vara 5 volt.
I din förra tråd om detta är det förklarat många gånger att utspänning från INA128 inte kan gå närmare negativa matningsspänningen än ca 1,4V. Om du absolut vill ha minimal utspänning till 0V så måste du ha en dubbel matningsspänning enligt mitt första förslag.
Testa mina kopplingsförslag och konstatera detta själv!!!
Testa mina kopplingsförslag och konstatera detta själv!!!
Jag ska testa ditt kopplingsförslag.
Är det viktigt med 1% filmmotstånd och varför ska jag just har 100 nF kondensatorer mellan V+ och GND och V- och GND?
Är det viktigt med 1% filmmotstånd och varför ska jag just har 100 nF kondensatorer mellan V+ och GND och V- och GND?
Det är viktigt med metallfilmsmotstånd för att de har liten temperaturkoefficient så att inte utspänningen driver med temperaturen.
Du behöver inte ha just 100nF som avkopplingskondensatorer, Förmodligen går det bra med allt mellan 10nf och 10uF. Om du inte har avkopplingskondensatorer så kan kretsen självsvänga.
INA128 är inte en bredbandig krets så man kan klara sig utan avkopplingskondensatorer men det är en dålig praxis att inte ha avkopplingskondensatorer.
Du behöver inte ha just 100nF som avkopplingskondensatorer, Förmodligen går det bra med allt mellan 10nf och 10uF. Om du inte har avkopplingskondensatorer så kan kretsen självsvänga.
INA128 är inte en bredbandig krets så man kan klara sig utan avkopplingskondensatorer men det är en dålig praxis att inte ha avkopplingskondensatorer.
Jag har definitivt bestämt mig för lastceller. Men dessa som jag har nu är inte direkt perfekta.
Det är konstruktionen som jag är fundersam över.
Men tror ni att 4 stycken 10 kg lastceller enkelt skulle kunna bära upp en hink som väger mellan 2 kg och 30 kg?
Jag har hört att dessa aluminium lastceller är så pass mjuka att man oftast behöver lite kraftigare.
http://m.ebay.com/itm/Digital-Portable- ... 1154552056
Det jag funderar på är att om man hade en skiva man skruvar fast alla dessa lastceller på kanten av skivan. 4 stycken lastceller som är riktad mot varandra. Ni förstår vad jag menar? Detta när bli jätte stabilt.
Eller vad tycker ni?
Det är konstruktionen som jag är fundersam över.
Men tror ni att 4 stycken 10 kg lastceller enkelt skulle kunna bära upp en hink som väger mellan 2 kg och 30 kg?
Jag har hört att dessa aluminium lastceller är så pass mjuka att man oftast behöver lite kraftigare.
http://m.ebay.com/itm/Digital-Portable- ... 1154552056
Det jag funderar på är att om man hade en skiva man skruvar fast alla dessa lastceller på kanten av skivan. 4 stycken lastceller som är riktad mot varandra. Ni förstår vad jag menar? Detta när bli jätte stabilt.
Eller vad tycker ni?
skaffa en lastcell som klarar ditt mätområde med lite råge
montera den enligt anvisningar med mekaniskt stopp för överlast, kolla att du håller dig innom plattforms storleken den är specad för och då ska det mycket till innan du tar sönder något
en lastcell är med fyra trådtöjningsgivare i brygga, ska du mackla med annat måste man ha en hel del annat att ta hänsyn till, ex termiska variationer o.s.v
montera den enligt anvisningar med mekaniskt stopp för överlast, kolla att du håller dig innom plattforms storleken den är specad för och då ska det mycket till innan du tar sönder något
en lastcell är med fyra trådtöjningsgivare i brygga, ska du mackla med annat måste man ha en hel del annat att ta hänsyn till, ex termiska variationer o.s.v
Jag köpte mina lastceller för jag ville mäta på kanten. Men nu vill jag att hinken ska vara stabil. Därför passar inte mina lastceller.
Okej. Jag ska försöka hitta en lastcell som har bara en trådtöjningsgivare.
Edit: fast denna lastcell har ju bara två trådtöjningsgivare.
Okej. Jag ska försöka hitta en lastcell som har bara en trådtöjningsgivare.
Edit: fast denna lastcell har ju bara två trådtöjningsgivare.
nej
du ska ha en last cell med full brygga 4 st trådtöjningsgivare , en komplett lastcell
du ska ha en last cell med full brygga 4 st trådtöjningsgivare , en komplett lastcell
Och vad var det för fel på dessa 10 kg lastceller?
Denna ju inbyggd weathstonebrygga.
Denna ju inbyggd weathstonebrygga.