T: En Voyager som inte startar (Lambohov/Linköping).
Re: T: En Voyager som inte startar (Lambohov/Linköping).
> Batteriet i nyckeln har inte något att göra med immobilizerdelen i nyckeln mig veterligen.
Ja, killen på verkstan verifierade just det också...
> Kom det tillslag till startmotorn från första början?
Alltså i läget där den inte startar? Man hör att reläet märkt "Starter relay"
i reläboxen under huven drar. Det var därför som zekkexavior och jag
misstänkte något strul med kablarna mellan reläboxen och startmotorn.
Å andra sidan sitter det 5-6 relän av samma modell, så det kan vara lätt
att höra ett annat relä. Men det är i alla fall då man drar nyckeln mellan
"tändning" och "startläge".
Men men, det är svårt att hålla på och ringa och tipsa en verkstad...
> Och sen komma med förslag på att det är styrbox, hur mycket har dom felsökt, och hur mycket har dom gissat?
Ja, det är som sagt lite svårt att ha synpunkter på hur en verkstad, som ska vara den
verkstad som är specialister på just Chrysler i Linköping, utför sitt arbete. Men om det
inte hjälper att byta styrbox, så kommer jag så klart att ta en diskussion kring den
kostnaden...
> En sak till, om den inte kommer tillslag till startmotorn så kan det vara tändningslåset som är kass också.
Ja, det klickar på lite olika ställen då man drar till "start" läget. Dels tycker vi
att det kommer från reläboxen, dels är det något annat ljud som *skulle* kunna
vara en bränslepump...
Ja, killen på verkstan verifierade just det också...
> Kom det tillslag till startmotorn från första början?
Alltså i läget där den inte startar? Man hör att reläet märkt "Starter relay"
i reläboxen under huven drar. Det var därför som zekkexavior och jag
misstänkte något strul med kablarna mellan reläboxen och startmotorn.
Å andra sidan sitter det 5-6 relän av samma modell, så det kan vara lätt
att höra ett annat relä. Men det är i alla fall då man drar nyckeln mellan
"tändning" och "startläge".
Men men, det är svårt att hålla på och ringa och tipsa en verkstad...
> Och sen komma med förslag på att det är styrbox, hur mycket har dom felsökt, och hur mycket har dom gissat?
Ja, det är som sagt lite svårt att ha synpunkter på hur en verkstad, som ska vara den
verkstad som är specialister på just Chrysler i Linköping, utför sitt arbete. Men om det
inte hjälper att byta styrbox, så kommer jag så klart att ta en diskussion kring den
kostnaden...
> En sak till, om den inte kommer tillslag till startmotorn så kan det vara tändningslåset som är kass också.
Ja, det klickar på lite olika ställen då man drar till "start" läget. Dels tycker vi
att det kommer från reläboxen, dels är det något annat ljud som *skulle* kunna
vara en bränslepump...
Re: T: En Voyager som inte startar (Lambohov/Linköping).
Jahapp, verkstadskillen ringde och var klar med bilen (igen)...
Denna gång tror han lite mer på det...
Hyrbilden hade i alla fall tickat in på ett nytt dygn, så det finns ingen
anledning att stressa iväg idag, vi hämtar den på torsdag f.m.
Spännade...
Denna gång tror han lite mer på det...
Hyrbilden hade i alla fall tickat in på ett nytt dygn, så det finns ingen
anledning att stressa iväg idag, vi hämtar den på torsdag f.m.
Spännade...
Re: T: En Voyager som inte startar (Lambohov/Linköping).
"Spännade... "
Oh ja, hoppas det är avhjälpt sedan. Lycka till.
Oh ja, hoppas det är avhjälpt sedan. Lycka till.
Re: T: En Voyager som inte startar (Lambohov/Linköping).
Ja, om den startar så tar jag mig i alla fall hem...
Re: T: En Voyager som inte startar (Lambohov/Linköping).
Tja, so far so good. Nu står den i alla fall på hemma-parkeringen...
Jag fick med mig gamla styrboxen, inte för att jag tror att men ser
något speciellt, men i alla fall...
Jag fick med mig gamla styrboxen, inte för att jag tror att men ser
något speciellt, men i alla fall...
Re: T: En Voyager som inte startar (Lambohov/Linköping).
Det är ju så att säga "god sed" att erbjuda kunden att ta med de utbytta delarna (så inte verkstan byter fungerande grejer och sen säljer de utbytta som reservdelar, eller säger att de bytt nåt som de inte bytt).
- tecno
- Inlägg: 27064
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: T: En Voyager som inte startar (Lambohov/Linköping).
Tja, god sed.... inte hos 'ruffel och båg' som ju kan lämna en trasig del från annan bil och påstå att man bytt osv...
Re: T: En Voyager som inte startar (Lambohov/Linköping).
Det är just därför det är en "god sed" och inte en "ruffel- och båg-sed" :)
Re: T: En Voyager som inte startar (Lambohov/Linköping).
Kunden har väl rent tekniskt sett alltid rätt att få de utbytta delarna om han betalar för reparationen (inte garantiärenden alltså), men vill man ha det bör man ju säga till INNAN.
Jag har för länge sedan behövt klättra ner i containern för att fiska upp rostiga bromsskivor som kunden nödvändigtvis skulle ha med sig hem när han hämtade bilen, hade han sagt till innan hade jag lagt dom i bagaget i kartongen dom nya kom i direkt, nu blev det ju lite jobbigare.
..Men skulle man skicka med utbytta delar till kunder som inte ber om det skulle de flesta bli förbannade
Jag har för länge sedan behövt klättra ner i containern för att fiska upp rostiga bromsskivor som kunden nödvändigtvis skulle ha med sig hem när han hämtade bilen, hade han sagt till innan hade jag lagt dom i bagaget i kartongen dom nya kom i direkt, nu blev det ju lite jobbigare.
..Men skulle man skicka med utbytta delar till kunder som inte ber om det skulle de flesta bli förbannade
Re: T: En Voyager som inte startar (Lambohov/Linköping).
En kompis som är uppvuxen med en pappa som ägare av mack/bilverkstad fick redan när han var liten lära sig att man alltid skulle erbjuda kunden de utbytta delarna. (Han har skrivit om det som barndomsminne på Facebook.)