Hur hittar man funktionsbibliotek till PIC?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Hur hittar man funktionsbibliotek till PIC?

Inlägg av Icecap »

Och insikten är en del på vägen, vi har nog haft ett antal sådana allihopa.

Jag hoppas i alla fall att du kommer igång och får kul, jag får dock varna dig: µC är mycket kul, fruktansvärd frustrerande och äter tid i mängder du inte ens kan föreställa dig.

Men kicken man får när lampan blinkar/motorn kör/whatever är häftig.
marcushofflander

Inlägg av marcushofflander »

Men min lilla lista jag gjort här.
Bör jag lägga till något mer eller kommer jag vara upptagen ett bra tag med detta.
*http://dsp-book.narod.ru/QPIC.pdf (Massa kunskap om PIC)
*http://ww1.microchip.com/downloads/en/D ... 39632e.pdf (Det chip jag kommer använda Pic18F4550)
*http://www.mouser.com/ds/2/272/mikroc_p ... -14917.pdf (Manualen för MikroC)
*(FILEN LADDAS NER DÅ DU TRYCKER PÅ DENNA LÄNK, (.txt)) https://www.microchip.com/forums/downlo ... e=1;733589 (Pic18f4550 Header)

Och dessutom följer andras arbeten via Youtube och andra medier.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Icecap skrev: Men kicken man får när lampan blinkar/motorn kör/whatever är häftig.
..Och frustrationen när man stolt visar upp sitt skatbo med blinkande lysdiod för sin respektive och får reaktion i stil med "Jahaaa, men ska den bara blinka ? vad har man den till ?" :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

marcushofflander: det är totalt omöjligt att veta för mig vilken litteratur du behöver för att gräva dig ner i PIC så din lista betyder inget för mig.

Jag gissar på att vi har mycket olika sätt att tillgodogöra oss information varför mitt sätt nog inte fungerar för dig och vice-versa.

Men självklart behöver du databladet!
The Quintessial PIC är riktig bra också.
Manualen för MikroC kan vara bra att ha tänker jag, har själv mikroC men använder det inte då jag har MPLAB X. Och jag har kanske manualen till MPLAB X någonstans men jag har inte läst i den vad jag minns.
PIC18F4550 header finns redan i MPLAB X med XC8 så någon speciell fil som inte redan finns behöver jag inte.

Jag skulle tro att det viktigaste just nu är att du bygger något kretslopp och ansluter programmeringsenheten. Vilken programmeringsenhet har du? Är det en PICKIT3?
marcushofflander

Jag har tillgång till Pickit2 och Pickit3 samt ett utvecklingskort med massa prylar på genom skolan som man, enligt läraren, kan koppla vilken pic man vill som är DIP.

Headern är tänkt för mig att läsa för att se vad som går att skriva.
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

PIC måste jag till att börja med medge att jag inte själv är alltför bekant med. Har litet gammal HW liggande dock, som jag tänkt stifta närmare bekantskap med vid lämpligt tillfälle. PIC är ingen dålig häst att satsa på, men jag håller med dem som tycker att det kunde löna sig att satsa på microcontrollers i allmänhet. Åtminstone tycker jag att du gärna kan fördjupa din Arduinokunskap, när du redan kommit igång med dem, om jag förstod rätt. Gärna kanske kika på verktygskedjor för Atmelposessorer litet utanför Arduinomiljön också.

Microchip och Atmel håller ju på att gå ihop. Så det kommer att bli intressant att se, när det kommer nya kretsar som kombinerar de bästa delarda ur de båda familjerna. Men det kanske räcker ett bra tag än.

Att läsa ger väl en del kunskap, men att göra saker själv ger nog mycket mer. Sen när du börjar lära andra av det du lärt dig - ja, då är det väl ett tecken på att du börjar bli "grym"? Lycka till!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

marcushofflander skrev:Headern är tänkt för mig att läsa för att se vad som går att skriva.
Vad menar du med det?

Peronligen så tror jag att är det nog lättare att få hjälp om du använder MPLAB istället för MicroC.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Header-filen är bara en beskrivning (för kompilern) av adresser på de register som finns i µC'n.

Dessa finns redan i databladet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Dessutom så är alla enumar som används beskrivna i kompilatorns hjälp-system (i alla fall när det gäller MPLAB)
Så det är rätt meningslöst att läsa headerfilen.
gunnerfeldt

Inlägg av gunnerfeldt »

Ohoj. Jag har programmerat PIC i ett par år nu. Jag använder dock C18 och gamla MPLAB.
Jag lärde mig väldigt mycket från Microchips libs som finns att ladda ner på deras sida.
Även om en del funktioner är lite väl billigt utförda så har deras projektexempel gett mig massor med kött på benen.
Jag har använt just den 18F4550 till massor av projekt.

Men som sagt, inte MicroC. Jag vet inte hur mycket de skiljer sig från varandra. Men med databladet och några exempelprojekt så finns det väl så det täcker. Sen är det inspiration/motivation som behövs.
marcushofflander

Tack för alla svar.
Jag har fått massa bra info och har en liten plan för hur jag ska gå tillväga.

Utan mer detaljerad förklaring så kör jag på den lilla lista jag skrivit innan.

Ang att köra flera olika controlleras så är det tanken, jag har egentligen igen begränsning på vad jag hade tänkt att lära mig, att jag skulle bli grym på PIC var mer ett enkelt uttryck från mig för att beskriva en del av vad jag hade tänkt. Jag hade även tänkt att bli grym på alla sorter programmering, styrning, elektronik, optimering och allt som har med dessa ämnen att göra. Kort sagt för mycket. Men som sagt, jag har en klarare bild av vad jag ska leta efter och har börjat förstå mer hur jag ska tänka kring microcontrollarna.

Tack för hjälpen!
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

TomasL skrev:
marcushofflander skrev:Headern är tänkt för mig att läsa för att se vad som går att skriva.
Vad menar du med det?

Peronligen så tror jag att är det nog lättare att få hjälp om du använder MPLAB istället för MicroC.
Beror på vad man menar med hjälp. Mikroelektronika har ett mycket bra forum där de flesta duktiga MicroC användare håller till, även tekniker med som representerar Mikroelektronika finns att tillgå på samma forum.

Jag har fått svar på alla typer av problem som jag stött på där när det gäller programmering i C/PIC. Det enda problemet är att det kan ta någon dag innan någon tar frågan såvida man inte hittar lösningen genom att söka på forumet.

Jag har förstås ingen erfarenhet av om det kanske går att få direkt support av någon inom Microchip på motsvarande vis via något forum.

En annan sak som jag upplevde var att tröskeln för att använda MPLAB-X var hög. Det är väldigt rörigt och krångligt att komma igång fullt ut. MikroC Pro för PIC hade inga trösklar alls. Där vara man igång direkt när progammet var installerat.

Att gå från MikroC till MPLAB-X kändes lite grand som att komma tillbaks till stenåldern för mig.Men som sagt, det är mina erfarenheter. Jag lade för en tid sedan ner ett stort antal timmar för att försöka skriva om en I2C-lib till OLED-LCD i MPLAB-X så att den passade en speciell PIC. Jag fick det aldrig att funka så jag portade i stället liben till MikroC och på någon timme så funkade det utan problem.
Skriv svar