Stegmotorn missar steg (mach3)
Re: Stegmotorn missar steg (mach3)
Det är såklart en möjlig utväg att koppla på någon sådan historia, men jag tycker inte om att sminka över fel som uppstår heller. Mindre fel, helt OK. Men här känns det som att det är något allvarligare som spökar (tex knasigt BoB) och då känns det bra att i alla fall få det 97% rätt från början.
Jahaja. Provkört en hel del och bland annat testat:
* Provkört parallellporten med Mach3 egna program - inga fel
* Provkört med demoprogrammet "Cross" - aldrig några problem öht oavsett motorhastighet
* Provkört med programmet jag fick härifrån (Cut2 lid.nc) - X-axel dör klockan 12 och vaknar till igen kl 9 (verkar som att den inte klarar rad N130 som syns på skärmdumpen tidigare). Oavsett hastighet, feedrate eller liknande. Om jag så krypkör så dör den ändå.
* Provat hastigheter på motorn, pulslängd och pulsriktning (heter det så på svenska?) ner till 30 us utan framgång.
* Kontrollerat att backlash är inaktiverat (glömde ta skärmdump, men kryssrutan backlash enabled är inte ikryssad)
Inga framgångar, bara mer förbryllad eftersom uppenbarligen det finns ett program (.tap om det gör någon skillnad?) som funkar fint - cross - och ett annat program (.nc) som blir samma fel i varenda gång - cut2 lid.
Kan jag vid det här laget utesluta att det rör sig om parallellporten i datorn eller mjukvara? I så fall köper jag ett kort av JB och skruvar i under veckan. Funkar det inte det heller så är fräsen billig i helgen...
Jahaja. Provkört en hel del och bland annat testat:
* Provkört parallellporten med Mach3 egna program - inga fel
* Provkört med demoprogrammet "Cross" - aldrig några problem öht oavsett motorhastighet
* Provkört med programmet jag fick härifrån (Cut2 lid.nc) - X-axel dör klockan 12 och vaknar till igen kl 9 (verkar som att den inte klarar rad N130 som syns på skärmdumpen tidigare). Oavsett hastighet, feedrate eller liknande. Om jag så krypkör så dör den ändå.
* Provat hastigheter på motorn, pulslängd och pulsriktning (heter det så på svenska?) ner till 30 us utan framgång.
* Kontrollerat att backlash är inaktiverat (glömde ta skärmdump, men kryssrutan backlash enabled är inte ikryssad)
Inga framgångar, bara mer förbryllad eftersom uppenbarligen det finns ett program (.tap om det gör någon skillnad?) som funkar fint - cross - och ett annat program (.nc) som blir samma fel i varenda gång - cut2 lid.
Kan jag vid det här laget utesluta att det rör sig om parallellporten i datorn eller mjukvara? I så fall köper jag ett kort av JB och skruvar i under veckan. Funkar det inte det heller så är fräsen billig i helgen...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det kan jag göra... om du berättar var jag hittar den?H.O skrev:Kan du ladda upp din konfigurationsfil?

Du har inte råkat ta endera riktningssignalen till enable på drivaren?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Du nämner inget om HUR det fungerar med att jogga via tangentbordet.
Jag har nog skrivit det i början av tråden, men där har varit sporadiska problem med att den bara joggar OK åt ena hållet. Några minuter senare har båda hållen fungerat som de ska. Felet verkar komma och gå, men nu har det inte synts på ett tag dock.
Mysko fel... efter att ha läst din sista sammanställning får jag nog ta tillbaka mitt antagande att det skulle vara BOB'en.
"Cross" fungerar men vissa andra inte, låter det mer som att felet ligger någon annanstans.
Eftersom din Mach3 klagar på "Cut2D lid.nc" (gick helt OK i min maskin) bifogar jag 2 väldigt enkla filer du kan prova med.
Jog X 10 times 80mm.nc och Jog XY 10 times 80mm.nc gör precis vad de heter. Du kan enkelt ändra hastigheten (F) på första raden.
Lite långsökt men hur ser det ut med störningar och/eller jordfel? Har du tillgång till ett oscilloskåp? Jag skulle nog mäta pulserna och riktning vid BOB och se om de fortsätter komma eller slutar när motorn stannar. Det skulle ju peka lite i rätt riktning om var felet ligger.
"Cross" fungerar men vissa andra inte, låter det mer som att felet ligger någon annanstans.
Eftersom din Mach3 klagar på "Cut2D lid.nc" (gick helt OK i min maskin) bifogar jag 2 väldigt enkla filer du kan prova med.
Jog X 10 times 80mm.nc och Jog XY 10 times 80mm.nc gör precis vad de heter. Du kan enkelt ändra hastigheten (F) på första raden.
Lite långsökt men hur ser det ut med störningar och/eller jordfel? Har du tillgång till ett oscilloskåp? Jag skulle nog mäta pulserna och riktning vid BOB och se om de fortsätter komma eller slutar när motorn stannar. Det skulle ju peka lite i rätt riktning om var felet ligger.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- tecno
- Kontakt:
Är PC:n rent installerad med OS och bara Mach3? Dedikerad PC bara för CNC styrning?
> Är PC:n rent installerad med OS och bara Mach3? Dedikerad PC bara för CNC styrning?
I så fall hamnar signalnivåerna på gränsen men det är ju väldigt konstigt att det skulle haka upp sig på exakt samma ställe varje gång, medan det I andra program funkar bra - det borde bli mer slumpartat tycker jag.
Konfigurationsfilen ligger I din Mach3\-map och heter t.ex Mach3Mill.xml där Mach3Mill är namnet på den "profil" du kör så om du skapat en egen och döpt den till något så välj rätt fil, alltså MinProfil.xml
Pentium 4, 3.00GHz
1gb ram
200gb hårddisk
Windows XP, SP2
Frågan är om datorns LPT-port bara ger 3.3V ut medan BOB vill ha 5V....Inga andra program igång samtidigt, virusprogram och sånt är bortrensat. Windows XP som är relativt rensat på funktioner (men kanske kan rensas ytterligare).
I så fall hamnar signalnivåerna på gränsen men det är ju väldigt konstigt att det skulle haka upp sig på exakt samma ställe varje gång, medan det I andra program funkar bra - det borde bli mer slumpartat tycker jag.
Konfigurationsfilen ligger I din Mach3\-map och heter t.ex Mach3Mill.xml där Mach3Mill är namnet på den "profil" du kör så om du skapat en egen och döpt den till något så välj rätt fil, alltså MinProfil.xml
- tecno
- Kontakt:
Vad annat finns installerat?Inga andra program igång samtidigt
Är PC:n uppkopplad till lokalt nätverk?
Hur är paralellporten inställd i bios ?
Och delar den interrupt med annat ?
Laptop ? Isåfall ger den inte 5v
Prova alternativ 5v spänningskälla
Och delar den interrupt med annat ?
Laptop ? Isåfall ger den inte 5v
Prova alternativ 5v spänningskälla
Såja, lägesuppdatering. Datorn åker iväg för formattering och ominstallation hos en kompis. Förhoppningsvis är han inte allt för långsam. 
Får börja där och se att den verkligen funkar som den ska.
Fick ut config-filen. Laddar upp den så fort jag orkar gå till andra änden av huset och hämta USB-minnet som den ligger på...

Får börja där och se att den verkligen funkar som den ska.
Fick ut config-filen. Laddar upp den så fort jag orkar gå till andra änden av huset och hämta USB-minnet som den ligger på...
Båda programmen funkade utan problem...primerone skrev:Mysko fel... efter att ha läst din sista sammanställning får jag nog ta tillbaka mitt antagande att det skulle vara BOB'en.
Eftersom de senaste filerna fungerade OK gissar jag att BOB'en inte är orsaken. En ominstallation av datorn är ju en bra början.
Ett råd är att stänga av alla funktioner i datorn som du inte använder. Själv kör jag min dator dedikerat för fräsen och har inget nätverk i den, så jag stängde t.ex. av det inbyggda nätverkskortet i BIOS innan installationen. Då installerar Windows XP inte nätverk, vilket är några processer mindre som kan skapa problem. Har för mig jag kom ner i runt 25 processer.
Hoppas det går bättre efter ominstallationen.
Ett råd är att stänga av alla funktioner i datorn som du inte använder. Själv kör jag min dator dedikerat för fräsen och har inget nätverk i den, så jag stängde t.ex. av det inbyggda nätverkskortet i BIOS innan installationen. Då installerar Windows XP inte nätverk, vilket är några processer mindre som kan skapa problem. Har för mig jag kom ner i runt 25 processer.
Hoppas det går bättre efter ominstallationen.
Tack!
Finns det mer man ska konfigurera i BIOS innan man ominstallerar?
(Min är också dedikerad till fräsen, inget nätverk, inget virusprogram osv. Stationär dator, som jag skrivit innan men ser att det är fler som frågar)
Finns det mer man ska konfigurera i BIOS innan man ominstallerar?
(Min är också dedikerad till fräsen, inget nätverk, inget virusprogram osv. Stationär dator, som jag skrivit innan men ser att det är fler som frågar)
Som H.O skrivit så tror jag att det är nåt annat som spökar då den alltid felar, och alltid på samma ställe (kl 9 i cirkeln?) i samma program(?)
Jag funderade som sagt på om du råkat sätta riktningssignalen på endera kanalen till enable för den kanalen du kör, då borde man kunna få liknande fenomen som du skriver med cirkelprogrammet. Då kommer ju till exempel X bara att fungera när riktningssignalen på Y är hög (eller låg beroende på BOB)
Jag funderade som sagt på om du råkat sätta riktningssignalen på endera kanalen till enable för den kanalen du kör, då borde man kunna få liknande fenomen som du skriver med cirkelprogrammet. Då kommer ju till exempel X bara att fungera när riktningssignalen på Y är hög (eller låg beroende på BOB)
Om det är mer att konfigurera i BIOS beror på vad ditt BIOS har för inställningsmöjligheter. Det enda jag har gjort är att stänga av nätverkskortet och ställt in parallellporten. Har för mig jag ställde den på ECP. Vet inte om det är rätt men det fungerar ialla fall.
Nästa grej blir att stänga av så mycket som möjligt i Windows. Jag kollade min maskin idag och den har 18 processer igång efter start (men innan något program är startat) och drar ca 200 MB RAM (förutom den mängd RAM som Windows XP döljer för användaren förstås).
Nästa grej blir att stänga av så mycket som möjligt i Windows. Jag kollade min maskin idag och den har 18 processer igång efter start (men innan något program är startat) och drar ca 200 MB RAM (förutom den mängd RAM som Windows XP döljer för användaren förstås).