Tack för alla svar. Verkar som om de billiga ~$4 modulerna inte kommer att fungera. Försöker hitta något lite dyrare.
På 2.4Ghz modulerna så behövs ingen antenn? Utan den är på kretskortet?
Var skall man placera sändaren i en bil? Antar att taket är bäst men då kommer kanske modulen att utsättas för fukt.
Antar att plåttaket kommer att minska signal styrkan. Bilen har inga sidorutor utan bara en framruta.
mrfrenzy skrev:Ett alternativ är ju gprs. Med dom datamänderna räcker ett kontantkort länge.
Skall undersöka detta. Har hört tidigare att många banor har dålig teckning. Vad är det för latency mellan sändare och mottagare?Meduza skrev:Jag föreslår ett bra 4G-modem som har fallback till både 3G och 2G, och skicka datat över mobilnätet, det måste vara det enklaste i detta fall.
Ja det går tyvärr inte.Icecap skrev: Men du måste placera ett antal utmed banan då räckvidden inte är 2km.
Skulle fungera dock minskar det coolhets faktornfloppen skrev:Kan du inte spara data under varvet och skicka allt i en klump när du passerar mottagaren?

Intressant! 70cm är nog i längsta lagret tyvärr, 11m blir väldigt konstigtBiker skrev:För låg frekvens kräver antenner och dom skall vara långa för att vara effektiva.
27MHz vill helst ha en 1/4 del av 11M på sändarsidan , 433MHz vill ha 1/4 av 70cm.
Räckvidden ökar med lägre frekvens men uteffekten minskar då antennerna måste vara korta.
Höga frekvenser får ut all effekt i korta antenner , därför vinner man på högre frekvens trots allt

Jag har sett flera 2.4 GHz moduler med lång räckvidd, förklarar saken då!
Tack för tipset, vad behöver jag för en anten till detta? Ifall jag behöver en 1/4 antenn så kommer den vara ca 2meter? Lite högt för att ha på en bil...thepirateboy skrev:Många konstiga förslag i den här tråden...
Använd det frekvensband som är avsett för sådana här applikationer dvs. 169 MHz bandet.
Två förslag på moduler
http://www.amber-wireless.com/en/produc ... 626-m.html
http://www.embit.eu/products/wireless-m ... -wmb169pa/
De lite dyrare modulerna verkar ha betydligt mer intelligens. Svårt att hitta moduler med väldigt låg bandbredd.xxargs skrev:..
OK, det kanske inte är svaret du vill höra - men ovanstående pekar på att det är inte bara genom att öka uteffekten som man kan öka räckvidd, utan en mer avancerad signalprocessning på sändar och mottagarsidan kan göra samma jobb som att öka sändareffekten - speciellt om man bara har behov av och kan acceptera låg datatakt.
Den är på gränsen till meningslös!lillahuset skrev:TS applikation kan väl knappast klassas som annat än oviktig information.
Haha, helt FEL! Ganska meningslöst projekt men hög coolhets faktor!Nerre skrev:I såna fall behöver han inte lösningen:)lillahuset skrev:TS applikation kan väl knappast klassas som annat än oviktig information.
För om informationen är oviktig så behöver den ju inte överföras.