Har någon byggt en horisontell CNC-fräs någon gång?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Thorped

Re: Har någon byggt en horisontell CNC-fräs någon gång?

Inlägg av Thorped »

Japp. Den här konstruktionen ser både bättre, mer genomtänkt ut och billigare att uppföra än den jag hade i hjärnan. Den har en bredd i Y på 600mm och en slaglängd på 320mm, höjden i X är 656mm och slaglängden 332mm.

Bild

Den här ritade jag igår som ett billigare alternativ till en horisontalare men jag vet inte hur mycket spindeln kommer flexa när den hänger ut 220mm, det oroar mig mest...

Bild
Senast redigerad av Thorped 15 november 2015, 14:51:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

alternativ till en horisontalare
Du menade säkerligen vertikalare, eller?
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Den första är ju horisontell och den nedre är ritad som ett alternativ till den övre.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ja som ett vertikalt alternativ eller hur?
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Japp ett vertikalt alternativ till en horisontalare.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Hur bygger man en glappfri 4e axel (B) då? Jag började med att rita ett bord som roterades genom vridning av en styraxel i centrum av bordet som pressade ihop två koniska rullager för att fungera glappfritt men det är ingen bra lösning. Den bygger både mycket i höjd och kräver servo om man nu inte är nöjd med 1,8 graders vridning och det är inte jag. Nu är servo på alla axlar att sikta mot i vilket fall men det kan vara bra att få det att fungera innan man investerar åtskilliga tusenlappar i servon och dess styrningar. Anyway... Det bästa hade varit att ha en växel så att man kan lägga motorn bredvid bordet men det kommer aldrig bli helt glappfritt. Eller skiter man helt enkelt i det och sätter i en encorder. Fast man kommer fortfarande kunna "jucka" den, några idéer?

Sticker till jobbet nu och tjänar lite goa söndagnatt-pengar :)
H.Andersson

Inlägg av H.Andersson »

Köp ett begagnat rundmatningsbord och sätt motor på handvevs-axeln, alla fall äldre rundmatningsbord har snäckskruven monterad på en excenter så att man kan justera glappet.
Det blir ju aldrig helt glappfritt såklart! Om du kör med 1.8 graders stegmotor, så får du ju rätt bra upplösning i alla fall pga snäckväxelns stora utväxling.

Om du tjänar tillräckligt med OB inatt, kanske du ska investera i en harmonic drive växel? :D

Tycker för övrigt att horisontalare är mestadels bra, jobbigt att spänna upp bitar när man inte har hjälp av tyngdkraften bara!
Är även svårt att borra djupt om man inte har kylvatten genom spindeln.
Men för fräsning är det fint när spånorna evakueras av sig själv.

//H
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Men är verkligen kommersiella rundmatningsbordbyggda för att ta uppåtgående krafter, Y+ i mitt fall?
H.Andersson

Inlägg av H.Andersson »

Det beror väl av hur stora krafterna är såklart.
Vad ska du ha för spindel?

När man valsfräser får man ju uppåtriktade krafter på bordet.
Man kan ju köra rätt tufft ändå, nere vid bordet. När hävarmen blir längre kommer såklart även instabiliteten att öka.

Har haft förmånen att stå i en Mazak kub-palett en period. Där märktes det tydlig skillnad i stabilitet när man fräste högt upp på kuben.
Men det var ju med palettväxlare, du kan ju ha en stöddubb upptill som stagar upp med tryck och läge axiellt.

//H
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Det finns väl en del uppenbara fördelar med en horizontal fräsmaskin misstänker jag, mest uppenbara måste vara at tman slipper hålla vikten av en frässpindel och en gigantisk motor en bit ut från en pelare..

Men de lär finnas en del uppenbara nackdelar med, eller är det bara fördelar? Isf varför har ingen hobbyist byggt en horizontal maskin ännu. *försökt verkligen o hitta en* :)
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

H.Andersson skrev:Det beror väl av hur stora krafterna är såklart.
Vad ska du ha för spindel?

När man valsfräser får man ju uppåtriktade krafter på bordet.
Man kan ju köra rätt tufft ändå, nere vid bordet. När hävarmen blir längre kommer såklart även instabiliteten att öka.

Har haft förmånen att stå i en Mazak kub-palett en period. Där märktes det tydlig skillnad i stabilitet när man fräste högt upp på kuben.
Men det var ju med palettväxlare, du kan ju ha en stöddubb upptill som stagar upp med tryck och läge axiellt.

//H
En BT30 spindel lutar det åt, kinesvariant, tycks ändå vara rätt bra om man beställer den med keramiska lager, ett kast på 3 tusendelar lovar dom.

Har funderat på att ha dubb, har lämnat tanken men det kanske vore något ändå, behöver man en skruv för den också eller räcker det med skenor tro?

Kan bli knivigt att byta fixtur om man har dubb men det går säkert. Vi hade palett på de 3 Mori Seiki vi hade på Talurit AB där jag var innan, mycket smidigt. Har försökt klura på hur det fungerar dock...
NeoTech skrev:Det finns väl en del uppenbara fördelar med en horizontal fräsmaskin misstänker jag, mest uppenbara måste vara att man slipper hålla vikten av en frässpindel och en gigantisk motor en bit ut från en pelare..

Men de lär finnas en del uppenbara nackdelar med, eller är det bara fördelar? Isf varför har ingen hobbyist byggt en horizontal maskin ännu. *försökt verkligen o hitta en* :)
Nackdelen är väl framförallt att du får en rätt stor maskin kontra fräsyta. Å andra sidan är det inga större problem att sätta in en 4e axel. Svensson kanske frågar vad man har för nytta av en 4e (B) axel men det är väldigt bra att ha om man vill bearbeta många detaljer i en uppspänning dessutom kan man köra mer än en sida på en detalj och sedan jag stod vid en HAAS med B-axel vill jag helst inte köra utan den. Det jag ser som de mest markanta fördelarna är som du säger "att man slipper hålla vikten av en frässpindel och en gigantisk motor en bit ut från en pelare" men också att man kan mata bort Z så långt man vill och framför allt att verktygsbyten kan göras från sidan. Kör man med BT50 kona är detta guld värt men det är enklare med små koner också och med separata verktyg.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Thorped skrev:Hur bygger man en glappfri 4e axel (B) då?
Snäckväxel eller HarmonicDrive, det är väl de två alternativen som gäller.
Har du tänkt montera en integrerad B-axel, eller skruva ett rundbord ovanpå det vanliga?

Ett annat alternativ är indexbord.
Om du inte har behov av att kunna mata med rundbordet.

Om du vill kan jag leta upp någon ritning från mina maskiner.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

En glappreducerad snäckväxel vore något. Jag kanske inte har behov att att köra B-axeln med ingrepp och isf räcker det med en enklare växel, encoder och broms.
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

ja för min del skulle en horizontell setup vara intressant för de blir mkt enklare o bearbeta cylinder lopp och likande på ett motorblock om de står på baksidan av blocket för de kan då spännas ner igenom kam kanalen och på vevaxel lager lägena. o sen indexerar varje "topp" sida för en B axel. =)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Har du inte behov av att bearbeta med B-axeln, då kanske indexbord är ett alternativ?
Där brukar man köra med en tandkoppling på ex.vis 1grads delning.
Dessa blir stabilare och har högre precision än ett vanligt rundbord.
Det är för- och nackdelar med båda typerna.

Jag har aldrig byggt med HarmonicDrive, men det borde vara det enklaste att få till.
Frågan är var du ska göra av motorn med en sådan konstruktion?
Skriv svar