Den här ritade jag igår som ett billigare alternativ till en horisontalare men jag vet inte hur mycket spindeln kommer flexa när den hänger ut 220mm, det oroar mig mest...

Du menade säkerligen vertikalare, eller?alternativ till en horisontalare
En BT30 spindel lutar det åt, kinesvariant, tycks ändå vara rätt bra om man beställer den med keramiska lager, ett kast på 3 tusendelar lovar dom.H.Andersson skrev:Det beror väl av hur stora krafterna är såklart.
Vad ska du ha för spindel?
När man valsfräser får man ju uppåtriktade krafter på bordet.
Man kan ju köra rätt tufft ändå, nere vid bordet. När hävarmen blir längre kommer såklart även instabiliteten att öka.
Har haft förmånen att stå i en Mazak kub-palett en period. Där märktes det tydlig skillnad i stabilitet när man fräste högt upp på kuben.
Men det var ju med palettväxlare, du kan ju ha en stöddubb upptill som stagar upp med tryck och läge axiellt.
//H
Nackdelen är väl framförallt att du får en rätt stor maskin kontra fräsyta. Å andra sidan är det inga större problem att sätta in en 4e axel. Svensson kanske frågar vad man har för nytta av en 4e (B) axel men det är väldigt bra att ha om man vill bearbeta många detaljer i en uppspänning dessutom kan man köra mer än en sida på en detalj och sedan jag stod vid en HAAS med B-axel vill jag helst inte köra utan den. Det jag ser som de mest markanta fördelarna är som du säger "att man slipper hålla vikten av en frässpindel och en gigantisk motor en bit ut från en pelare" men också att man kan mata bort Z så långt man vill och framför allt att verktygsbyten kan göras från sidan. Kör man med BT50 kona är detta guld värt men det är enklare med små koner också och med separata verktyg.NeoTech skrev:Det finns väl en del uppenbara fördelar med en horizontal fräsmaskin misstänker jag, mest uppenbara måste vara att man slipper hålla vikten av en frässpindel och en gigantisk motor en bit ut från en pelare..
Men de lär finnas en del uppenbara nackdelar med, eller är det bara fördelar? Isf varför har ingen hobbyist byggt en horizontal maskin ännu. *försökt verkligen o hitta en*![]()
Snäckväxel eller HarmonicDrive, det är väl de två alternativen som gäller.Thorped skrev:Hur bygger man en glappfri 4e axel (B) då?