Stor LED-skylt som styrs över ethernet
- lillahuset
- Gått bort
- Magnus_K
- EF Sponsor
Re: Stor LED-skylt som styrs över ethernet
Blir det ändå inte 100x6x0,05x14?
EDIT: Äsch, det måste ju vara att Duty Cycle används som 100% = 1 i formeln... Då blir det lite mer logiskt. Kör jag med 50% DC så halveras strömmen givetvis... Med andra ord blir det 4,2W.
Även om detta är utrett, vad säger ni om databladets lösningar på att ta ner spänningen?
EDIT: Äsch, det måste ju vara att Duty Cycle används som 100% = 1 i formeln... Då blir det lite mer logiskt. Kör jag med 50% DC så halveras strömmen givetvis... Med andra ord blir det 4,2W.
Även om detta är utrett, vad säger ni om databladets lösningar på att ta ner spänningen?
- lillahuset
- Gått bort
1.0*6*0,05*14 blir ju som alla vet 4,2W och inte 42W 
Edit: Och ikläder mig genast rollen som glädjedödare. Vo max 17V. Men max drop är ju 0,75V så den borde funka med 20V.
Var det någon som bekräftade eller dementerade mitt antagande att ett motstånd i parallell skulle lösa Vo max. Swech?

Edit: Och ikläder mig genast rollen som glädjedödare. Vo max 17V. Men max drop är ju 0,75V så den borde funka med 20V.
Var det någon som bekräftade eller dementerade mitt antagande att ett motstånd i parallell skulle lösa Vo max. Swech?
Senast redigerad av lillahuset 2 december 2015, 21:11:41, redigerad totalt 1 gång.
- lillahuset
- Gått bort
Något motstånd parallellt med kretsen, som garanterar en "läckström" in på dioderna, borde väl säkerställa att det faktiskt garanterat blir visst spänningsfall även när de är "släckta". Labba eller läs datablad på dioderna.
Vad gäller effekten så kan man ju trolla lite med seriemotstånd - kretsens syfte är ju att kompensera så att det blir önskad ström även vid små ändringar i matningsspänning. Om du t.ex. behöver elda bort 5V spänningsfall vid normaldrift och kanske som lägst kommer ner på 4V i worst-case på matningsspänningens dippar, men kretsen bara behöver 1V spänningsfall för att ge rätt konstantström, då kan du slänga in ett motstånd i serie som får knappt 3V spänningsfall över sig. Alternativt kan du sätta dioder (vanliga, ej lysande) i serie.
Vad gäller effekten så kan man ju trolla lite med seriemotstånd - kretsens syfte är ju att kompensera så att det blir önskad ström även vid små ändringar i matningsspänning. Om du t.ex. behöver elda bort 5V spänningsfall vid normaldrift och kanske som lägst kommer ner på 4V i worst-case på matningsspänningens dippar, men kretsen bara behöver 1V spänningsfall för att ge rätt konstantström, då kan du slänga in ett motstånd i serie som får knappt 3V spänningsfall över sig. Alternativt kan du sätta dioder (vanliga, ej lysande) i serie.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Ja nu nämner du samma sak som lillahuset har nämnt ett par gånger, men jag förstår inte.
Låt säga att en "slinga" ser ut som: 0V - Drivsteg - Seriemotstånd - LED - +24V
När drivsteget är på så vandrar strömmen mellan potentialerna och spänningsfallet skapas. Om drivsteget är "öppet" eller av så går det ingen ström genom kretsen då den helt enkelt är bruten.
Det är någon vital del jag missar här men myntet har inte trillat ner
För övrigt så kommer jag nog skippa idén om LED-drivare. Det lutar nu åt en dröse med spänningsregulatorer istället (som tidigare nämnts) för det här har skapat sån huvudbry så jag inte orkar med det längre.
Låt säga att en "slinga" ser ut som: 0V - Drivsteg - Seriemotstånd - LED - +24V
När drivsteget är på så vandrar strömmen mellan potentialerna och spänningsfallet skapas. Om drivsteget är "öppet" eller av så går det ingen ström genom kretsen då den helt enkelt är bruten.
Det är någon vital del jag missar här men myntet har inte trillat ner

För övrigt så kommer jag nog skippa idén om LED-drivare. Det lutar nu åt en dröse med spänningsregulatorer istället (som tidigare nämnts) för det här har skapat sån huvudbry så jag inte orkar med det längre.
- lillahuset
- Gått bort
Då tjatar jag vidare.
Nu med en liten simulering. Kolla hur V(tp) varierar med strömmen. Sista bilden är ett svep av strömmen.

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Det är nog enklare att förklara på följande sätt
Säg att du har en glödlampa och en väggströmbrytare 230V
Då lampan är tänd, brytaren sluten, så är spänningen du mäter över brytaren nära 0V
Men slår du om brytaren så lampan slocknar, och mäter över strömbrytaren så är det 230V över brytaren
trots att lampan är släckt.
Swech
Säg att du har en glödlampa och en väggströmbrytare 230V
Då lampan är tänd, brytaren sluten, så är spänningen du mäter över brytaren nära 0V
Men slår du om brytaren så lampan slocknar, och mäter över strömbrytaren så är det 230V över brytaren
trots att lampan är släckt.
Swech
- Magnus_K
- EF Sponsor
@lillahuset:
Ja, du ska ha tack för tiden du lagt på simuleringen. Nu är jag äntligen helt med vad du pratat om. Det måste ha blivit kortslutning i min PN-övergång...
I ärlighetens namn så måste jag skruvat till det i skallen just pga att det är dioder. Senariot som Swech beskriver tycker jag är mer självklar pga att lampan leder hela tiden men som sagt, av någon anledning fick jag för mig att dioderna helt "stängde av" under Vf.
Det här förklarar ju också det du försökt banka in i skallen på mig ett antal gånger nu också angående max rating med potentialdiff över IC.
Väldigt intressant med hur lite ström det krävs för att få ett ganska rejält spänningsfall över LED:arna!
Ja, du ska ha tack för tiden du lagt på simuleringen. Nu är jag äntligen helt med vad du pratat om. Det måste ha blivit kortslutning i min PN-övergång...
I ärlighetens namn så måste jag skruvat till det i skallen just pga att det är dioder. Senariot som Swech beskriver tycker jag är mer självklar pga att lampan leder hela tiden men som sagt, av någon anledning fick jag för mig att dioderna helt "stängde av" under Vf.
Det här förklarar ju också det du försökt banka in i skallen på mig ett antal gånger nu också angående max rating med potentialdiff över IC.
Väldigt intressant med hur lite ström det krävs för att få ett ganska rejält spänningsfall över LED:arna!
- lillahuset
- Gått bort
Simuleringsarbetet tog inte mer än ~10min. Jag var dessutom nyfiken på hur mycket ström som skulle behövas för att skapa lite spänningsfall över LEDarna. Jag antar att det varierar mellan olika LEDar.
Då är bonusfrågan hur irriterande mycket ljus som kommer synas om man avsiktligt ordnar en viss läckström?
- Magnus_K
- EF Sponsor
Jo precis MiaM. Har aldrig testat och vågar inte labbat för mycket med mina stora displayer så jag har bestämt mig för att lägga idén åt sidan. Det kommer ändå bara sluta med att jag kortsluter något och den här gången kostar det lite mer än några kronor.
Dock väldigt tacksam för vad jag lärt mig av det här!
Visst skulle det fungera om jag utgår från Swech
schema (på föregående sida) men rakt av byta ut 7805:an mot LM317 (som du sa MiaM)?
Samt minska motståndet en hel del, till typ 22 Ohm, med 24V matning.
Det blir en himla massa LM317, 15 st...
Dock väldigt tacksam för vad jag lärt mig av det här!
Visst skulle det fungera om jag utgår från Swech

Samt minska motståndet en hel del, till typ 22 Ohm, med 24V matning.
Det blir en himla massa LM317, 15 st...
- Magnus_K
- EF Sponsor
Vet inte hur jag kan exportera som jpg eller annat bildformat från Diptrace så det fick bli en pdf.
Det är schemat för skylten som jag nu tänkte basera kortet på.
Är det någon som har tid och lust så får ni hemskt gärna ta en kik och kommentera. Säkert flera blunders men hoppas att dom inte blir så kostsamma.
EDIT: Bytt ut pdf:en mot en jpg istället, samma schema.
Det är schemat för skylten som jag nu tänkte basera kortet på.
Är det någon som har tid och lust så får ni hemskt gärna ta en kik och kommentera. Säkert flera blunders men hoppas att dom inte blir så kostsamma.
EDIT: Bytt ut pdf:en mot en jpg istället, samma schema.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Magnus_K 21 december 2015, 21:14:17, redigerad totalt 1 gång.
Tja Magnus!
Du är lite snål på avkoppling tycker jag, ta för vana att sätt 100nF så nära (fysiskt) matningen på varje IC, åtminstone de digitala.
Vet inte vad lm317-kretsarna är tänkta till men out är kopplade till out på uln-kretsarna, är det korrekt?
Behövs inga kondingar vid U3? (står nog i datablad).
Mvh, Erik.
Du är lite snål på avkoppling tycker jag, ta för vana att sätt 100nF så nära (fysiskt) matningen på varje IC, åtminstone de digitala.
Vet inte vad lm317-kretsarna är tänkta till men out är kopplade till out på uln-kretsarna, är det korrekt?
Behövs inga kondingar vid U3? (står nog i datablad).
Mvh, Erik.