Fast jag hade inte kopplat in någon spänning till reläspolen med relät monterat på kretskortet. Du vet inte hur det kan påverka drivkretsar med mera. Löd bort relät, koppla på ditt batteri till spolen och mät resistansen med kontakterna slutna i draget läge.
Det fungerar nu men låter inge bra om relät + att det blixtrar vid tillslag. Är det nån gas eller liknade inne i kapseln som jag har borrat hål i?
Beställer ett nytt så är allt frid och fröjd?
Ja absolut. Men sätter jag in värden från det nya relät blir strömen 0,04A. Gör det någon skillnad?
Det gamla är om jag räknar enligt den formeln på 0,06A.
Okey då är nytt relä på plats och det är samma som det sönderborrade... Det som händer är att när man trycker på knappen för trådmatning så fungerar motorn relät slår till men det pulserar eller vad man ska säga så det är nog som Danny säger en kondensator som är trasig. Frågan är viken den närmast spolen den stora runda? Har ingen multimeter som kan mäta kondensatorer.
Byt alla 3 e-lytarna. Troligtvis är det den stora som är boven (närmast relät).
Den minsta bör bytas pga den sitter brevid en effektresistor.
När du ändå ska beställa så är det lika bra att byta den 3:e.
Tror inte det har med det mekaniska på trådmatning eftersom den fungerade innan samt att den ej hackar fram. Trådmatning är konstant. Däremot tror jag att relä spolen inte får konstant ström eftersom den slår till o från hela tiden. Alltså jag kan se att kontakterna i relät fladdrar även vid knappen intryckt. Borde väl hållas sluten så länge det är spänning över spolen?