Årets julbygge - en Nixie-klocka

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10700
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Vad kostade hela bygget?
Du kan bygga såna åt mej så kan jag sälja dom på dino :)
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Har inga husdjur, så detta är nog inget problem i sig. Däremot kan kompisar och familjemedlemmar börja fingra på grejerna och därmed ångra att de gjorde det. Höljet skall som sagt göras av genomskinlig plexi. Har tagit ut ritningar som jag skall gå till en glasmästare med så han får kapa - det blir inte så snyggt när man gör det hemma med handverktyg.

Geekjoan: Det dyra var rören. Men sedan jag beställde dessa hittade jag ett ställe i Tyskland som hade samma rör för halva priset (ca 50kr styck). Skall man dessutom producera dessa blir det till att göra kretskort, vilket är svårt att räkna på. Komponenterna i sig är inte så dyra eftersom inget exotiskt används. Frågan är hur många som skulle säljas och hur många man måste tillverka för att det skall bli lönsamt? Gör man ett större antal (och om du kan köpa in delarna till ett bättre pris än jag som privatperson) borde priset kunna komma ner en del. Dessutom brukar firmor som gör kretskort kräva ett visst antal för att starta tillverkning.

Edit: Man skulle kunna ändra designen till att använda en MCU samt multiplexing av rören. På så sätt skulle man kunna reducera konstruktionens storlek och antalet delar som behövs och därmed få ett lägre pris. Jag har lite planer på en sådan design (har sex rör till) som skall kunna klämmas in i en PC... ;)
Användarvisningsbild
mrmike
Inlägg: 301
Blev medlem: 29 oktober 2003, 20:40:12

Inlägg av mrmike »

Däremot slipper man få i sig 150V om man råkar komma åt någon del på displaykortet.
Aha, du tänkter så :)
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Har börjat labba med version 2 utav Nixie-klockan. Denna gång får all nostalgi fara och flyga till fördel för modern MCU-styrning. Prototypen tänker jag anpassa till inbyggnad i en PC (5.25"-plats), men slutliga idén är att testa om dessa kan tillverkas mer på kommersiell basis (med IN-14-rör). Därför gäller det att få ner konstruktionens storlek och antalet komponenter. Specarna på den planerade designen är som följer:

* Multiplexad display - minskar antalet transistorer till hälften och förenklar ledningsdragning.
* HV-del baserad på MAX1771 (samma som i urspungsbygget men inte lika kraftig eftersom multiplexing används).
* Styrenhet baserad på AT90S2313 MCU. DS1302 ser till att tid och datum erhålls.
* Allt skall in på ett enkelt kort. PCB är intressant för detta projekt.
* Skall fungera med olika Nixie-rör (man trimmar HV-delen till vald typ).
* Inga exotiska och svårfunna drivkretsar skall behövas.

För tillfället har jag fått ihop HV-delen och jag har testat multiplex-logiken för att se om teorin håller i praktiken. Och det ser lovande ut...

Den första klockan är dock inte bortglömd. I veckan som kommer skall jag gå till en glasmästare och be honom om hjälp att skära till plexin till chassit.
DragonOrb
Inlägg: 381
Blev medlem: 16 oktober 2003, 21:57:19
Ort: Flen

Inlägg av DragonOrb »

Illuwatar skrev:
Geekjoan: Det dyra var rören. Men sedan jag beställde dessa hittade jag ett ställe i Tyskland som hade samma rör för halva priset (ca 50kr styck).
Hur kontaktar man den firman??
blev lite sugen på att bygga en nu :)
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Här: http://www.fragjanzuerst.de/eindex.htm

Denna firma har de rör jag använder (IN-14) för knappt 50 kr/st (4.29 Euro). Jag köpte dock mina hos http://www.sphere.bc.ca/ innan jag visste att den tyska sidan fanns.
Användarvisningsbild
Motormannen
Inlägg: 648
Blev medlem: 12 september 2003, 18:40:48
Ort: Stockholm

Inlägg av Motormannen »

Illuwatar, jag skulle starkt råda dig till att använda polykarbonat (Lexan t.ex.) i stället för Plexi. Plexi spricker och jävlas vilket inte polykarbonat gör.
Senast redigerad av Motormannen 11 januari 2004, 23:22:15, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Hur funkar dom "displayerna" ?

Finns det en form av varje siffra i röret på nått sätt??? Fattar inte riktigt...
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Nixie-rör är egentligen en slags glimlampa. Inuti röret (som är fyllt med någon ädelgas) finns en anod och tio katoder (en för varje siffra). Katoderna har formen av de olika siffrorna (0 - 9). När man lägger en spänning (> 90V) på anoden och jordar en av katoderna kommer motsvarande siffra att lysa (gasen runt katoden joniseras när elektronerna lämnar katoden). Genom att välja katod väljer man vilken siffra som skall visas. Det finns även Nixies med symboler och av segmenttyp som kan visa bokstäver.

Angående plexit så lär det inte spricka - det jag använder är 8mm tjockt... Däremot drar det åt sig damm och skräp eftersom det blir lätt statiskt. Något man kan göra åt det? Finns det för den delen polykarbonat i grövre dimensioner (lexan som jag känner till används i karosser till RC-bilar och är inte särskilt tjockt)? Blir polykarbonat lika statiskt laddat som plexi?
Robert Nielsen
Inlägg: 700
Blev medlem: 23 augusti 2003, 20:42:38

Inlägg av Robert Nielsen »

Det finns spray man sprayar på plexi mm. för att det inte ska bli statiskt. Finns att köpa på bl.a Kjelloco.se
Användarvisningsbild
Motormannen
Inlägg: 648
Blev medlem: 12 september 2003, 18:40:48
Ort: Stockholm

Inlägg av Motormannen »

Jag har sågat plexi i tjocklekar på ca 8mm och det spricker och smälter FY!

Polykarbonat finns i en massa tjocklekar. Jag har själv 9mm i mitt rum och det går att köpa minst 12mm polykarbonat troligen tjockare.
Robert Nielsen
Inlägg: 700
Blev medlem: 23 augusti 2003, 20:42:38

Inlägg av Robert Nielsen »

Lexan finns i ca 20mm tjockt
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Det blev plexi i alla fall. Den som går att köpa hos Clas Ohlson (8 mm tjock). Det var inga problem att kapa denna med vanlig hemutrustning (jag hittade ingen glasmästare på Söder som kunde kapa 8 mm plexi). Med en konverteringssats till en sticksåg gjordes detta möjligt:

Bild

Resultatet blev helt okej - inget smälte eller sprack:

Bild

Provmontering:

Bild

Bild

Den vita skyddsplasten kommer tas bort när allt är borrat och klart. Då blir allt genomskinligt. Det enda som kan bli problem är att plexin gärna blir statisk och drar till sig damm lätt. Jag kommer tvätta alla bitar och montera ihop dem på diskbänken i tvättstugan för att få bort så mycket damm som möjligt och minimera den statiska laddningen.
Robert Nielsen
Inlägg: 700
Blev medlem: 23 augusti 2003, 20:42:38

Inlägg av Robert Nielsen »

Som jag har sagt tidigare, det finns ett spray man sprayar på. (transparant)
Och det tar bort statisk elektricitet. Finns på bl.a KJell och company
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26508
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag skulle byggt in den i en trälåda och dålt den "moderna" elektroniken helt.
Skriv svar