Jag har nu modifierat min mikrofonförstärkare (som jag alltså har som PCB).
Jag har infört en fantommatnings-brytare så att man kan köra med både dynamisk- och kondensator-mikrofon (även om jag tror det hade gått ändå).
Sen har jag infört en volymspotentiometer för jag kom på att det inte duger med fast förstärkning ty mikrofoner ger olika utsignal i förhållande till ljudtrycket och om man till exempel önskar mäta på högtalare så kan det inträffa att att ljudtrycket ut från högtalaren antingen är för lågt eller för högt för att högtalaren skall kunna anses bra driven (1Wm är som bekant en vanlig referens).
Jag har även infört LED för båda matningshalvorna, detta är nåt jag standardiserat sent.
Slutligen har jag kalibrerat om PEAK-detektorn så att den kan driva en röd LED på sådant sätt att en signal på 0,1V ger 0,1mA genom LED preliminärt, 0,5V som är standard Line-nivå ger således 0,5mA där LED lyser helt okej, eventuellt kalibrerar jag om för gul LED istället, blir nog en del experimenterande innan detta blir bra.
Jag ångrar emellertid att jag inte drog nytta av en inverterande förstärkare istället för då hade man kunnat koppla LED i återkopplingsslingan och kalibrerat med ett motstånd på ingången, dock hade peak-detektorn i sig nog belastats för mycket men det är ett smidigt sätt om man vill nyttja VU-meter.
Jag vet just nu inte om jag vill nyttja PEAK-detektorn eller SYNC-utgången (TTL) som signal-indikator, PEAK-detektorn komer lysa någotsånär analogt med signalstyrkan men börjar mycket svagt, TTL kommer ge full ljusstyrka direkt när signalen gått över ett visst värde (TP dvs Tripping Point verkar vara runt 0,1V) så den blinkar alltså digitalt vid signal.
Jag vill dock gärna ha nån slags indikation på att signal finns (och därmed att systemet fungerar) UTAN att behöva mäta.
MVH/Roger
PS
Observera att jag INTE behöver kapa ledningsbanor

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.