USB till windows 98se

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: USB till windows 98se

Inlägg av TomasL »

JAZ/ZIP drives är nog snarare en utopi, visserligen har jag en 120M ZIP med 2 skivor liggande, men det är ju kuriosa.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Denna tråd lever ett eget liv ser jag :)
Angående hårddiskar och FAT eller NTFS har jag inte nämnt ett ord men jag läser....
Kan mycket väl vara FAT.
För tillfället så kör jag med CD-R/RW o det funkar.
Drivrutiner i all ära men jag vet inte vad det sitter för hårdvara inne bakom usb tugget ännu.

Men tackar för alla tipps o ideér.
Jag återkommer när jag gjort en större operation i burken.
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Du har inte så mycket andra filsystem att välja på än FAT, det finns FAT16 och FAT32 och Windows 95 OSR2 och frammåt kan hantera båda filsystemen utmärkt. Har du läst allas hjälpande inlägg inklusive de jag skrivit? Jag föreslog dubbla nätverkskort i en nyare dator och korskopplad kabel till din gamla Win98 burk. Borde ju vara den ultimata lösningen.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

-jag läser alltid alla svaren. Maskinen-programmet kräver att det är en pc med isa kort och
att den körs på en burk med win98SE Allt annat är fel o funkar inte!
Att lägga in med hårdvara är uteslutet för pc´n skall vara dedikerad enbart för detta maskinprogram.
Annars funkar säker din metod.
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

DW skrev: Att lägga in med hårdvara är uteslutet för pc´n skall vara dedikerad enbart för detta maskinprogram.
Om du inte kan tänka dig att installera ny hårdvara så är det nog helt kört för dig tyvärr. Ett USB-minne är oxå en ny hårdvara som installeras vilket du absolut inte kan tänka dig att göra, tror du får fortsätta med din nuvarande lösning med CD-RW skivor tills vidare. Ibland får man släppa på sina principer då de kanske inte är helt befogade som t ex i detta fall där de enbart krånglar till det för dig.

Du har förvisso RS232 alternativet kvar, dock måste en sladd kopplas mellan två datorer, vilket oxå är ny hårdvara för din gammeldator. Då är det kört där med.

Vet inte vad du ville uppnå med denna tråd eftersom du skrev så som jag citerade dig.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Jag gissar att det är hemligt. :)
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Tidigare kommentar kanske kan verka arrogant, men det är inte speciellt ovanligt att PC i industrimiljö är en del av en totalleverans från någon maskinleverantör. Och det är alltså avtalet med dem som styr vad som får göras osv, både gällande mjuk- och hårdvara. Ett problem jag slåss mot dagligen då de inte ens accpeterar säkerhetspatchar osv utan att hela garantin måste omförhandlas m.m.
Vissa program som kör i realtid kan störas ut av andra program, drivrutiner, middleware. Inte heller helt ovanligt att det körs på gammal hprdvara, så minsta lilla ökning i belastning kan vara droppen som får bägaren att rinna över (100% cpu eller liknande).

Med det sagt kunde kanske TS varit tydligare från början med vilka restriktioner/spelregler det är som gäller.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Men vilken mysig stämning ni fick till i tråden... :doh:
lillahuset skrev:Det finns ett bättre alternativ.
Kanske, fast det är nog inte vad du tänker på. Orsaken till att mjukvaror körs under Win9x är ofta (men absolut inte alltid) att den används ihop med speciell hårdvara och tillverkaren har inte skrivit mjukvara som tillåter hårdvaran att användas i "NT-serien". Nu finns det tricks för att fixa/kringgå detta, men det kräver en del programmerings/debug/"hack"-kompetens. Man installerar en drivrutin som kan öppna valfria hål i skyddet mot att använda hårdvaran direkt. Den installationen är lätt, bara att klicka nästa-nästa-okej-bra-avsluta så att säga. Det svåra är att på något sätt patcha den befintliga mjukvaran så att den först anropar denna "öppna hål"-drivrutin. Inget att ge sig på för den vanlige användaren. Tyvärr har jag inte sett något färdigt program för att trycka på en sådan patch på ett befintligt program.
stoffe skrev:Förslagsvis så byts hela den gamla och trötta hårddisken ut mot ett CF-kort som sätts med en adapter på en IDE-kanal. Dock måste CF-kortet flashas om med ett speciellt dos-program för att bli bootbart och bara vissa CF-kort går att boota från. Däremot som sekundär hårddisk så går det utmärkt med ett 1 GB kort, det funkar ända ner på en 386.
Sidospår: Det bör fungera utmärkt rakt av även på en 286:a :wink: (Det är också fungera på en 8088:a med XT-IDE-interfacet som tagits fram av entusiaster; det lär för övrigt finnas en version av XT-IDE-bios:et som kan använda en 16-bit-IDE-kontroller i en 8-bit-ISA-kortplats, då får man halva kapaciteten på en vanlig disk men CF har vad jag förstått ett 8-bit-läge så det kanske går att nyttja hela kortet).
ronnylov skrev:Förslaget om compactflash-adapter till IDE-bussen tycker jag var ganska bra. Som jag förstått det så upplevs det som en vanlig hårddisk av datorn.

Vi har en dator på jobbet som kör Windows95 på grund av gammal proprietär programvara och vi är förbjudna att ansluta den tillnätverket då så gamla windows-versioner anses vara säkerhetsrisk av IT-avdelningen. Vi kör med disketter men ibland blir filerna för stora att få plats. Visst man kan skapa zip-fil och lägga den på disketten men då börjar det bli krångligt. Dessutom börjar det bli problem att läsa disketterna. Typ varannan diskett har läsproblem.
Om IT-avdelningen skulle vara lite pragmatiska så skulle de nog kunna tillåta en lokal anslutning som kör NetBEUI eller IPX mellan Win95-burken och en valfri annan burk.

Men en nödlösning som ingen IT-avdelning kan säga något om vore att ha ett helt separat lokalt nät med dels gammelburken och dels en modernare burk där den modernare burken dels kan ha ett modernt OS som kan läsa (och skriva) moderna externa lagringsenheter (med moderna filsystem), dels kan ha tillräcklig disk för att spara alla filer som körts över till den gamla burken, dels kan ev. ha en kopia av mjukvaran som används för att skapa svarvfiler (för "sista sekunden"-fix ifall svarvmjukvaran i sig säger att det här blir inte riktigt bra) och så kan den ev. också vara en server som kan innehålla en komplett "installera om"-image för gammelburken, så att man bara behöver starta på nån diskett/cd/partition/nätboot på gammelburken för att totalt återställa allt som det var när det sist fungerade. Win9x är ju trots allt inte alltid helt stabilt även om man "är snäll" på alla vis.

Men det är ju ändå ingen lösning om Win9x-datorn är en del av en "maskin" så att garantin pajar om man ansluter den till nätverk.
stoffe skrev:Du har inte så mycket andra filsystem att välja på än FAT, det finns FAT16 och FAT32 och Windows 95 OSR2 och frammåt kan hantera båda filsystemen utmärkt. Har du läst allas hjälpande inlägg inklusive de jag skrivit? Jag föreslog dubbla nätverkskort i en nyare dator och korskopplad kabel till din gamla Win98 burk. Borde ju vara den ultimata lösningen.
I princip så finns/fanns det drivrtutiner för att köra ext2 i Win9x om jag inte minns fel, men det är väl inte att rekommendera här :wink:

Man kan lite stillsamt undra varför en tillverkare satsat på Win9x i en dyr och fin maskin. Fast Win9x kanske blev stabilt om man rensade bort lite av varje och framförallt var extremt omsorgsfull med val av hårdvara o.s.v.? (Gamla Win3.11 kunde ju vara extremt stabilt om man hade perfekt skrivna mjukvaror och drivrutiner; jag har för ~15 år sen stött på att IT-avdelningen stängt av nätverkskonton för Win3.11-maskiner för de kunde inte tro att de varit igång flera veckor utan omboot, det slutade med att de la in nån kommentar kring de maskinerna att inte ta bort kontot om det skett inloggning nån gång de senaste månaderna :wink: ).
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

matsadona
Exakt vad du beskriver är bakgrunden till varför man inte skruvar in vad som helst i en cnc styrning/pc.
En del har inte koll på detta så ditt inlägg kom passande :tumupp:

MiaM

När min maskin var ny -96 var det nog inte så mycket att välja på och kanske fanns bra kunskap om hur fabriken styrt sina maskiner innan win98SE. 15 maj 1998 släpptes den till industri mm.

Min lösning får bli nätverk eftersom det finns isa-kort som är installerat från början.
Jag fann även vilken hårdvara som är installerad för usb och den är tydligen helt fungerande men inte med de nya stickorna då. Det har vi väl kommit fram till tidigare.
Tack för din info :)
Senast redigerad av DW 11 februari 2015, 21:00:35, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Nätverk låter bra!

Angående tillverkaren och 90-talet o.s.v. så kan man tycka att det var dumt av Microsoft att de på den tiden hade så höga barriärer för utvecklingsgrejerna för NT-världen. Vad nu än mjukvaran i din maskin gör så hade det garanterat gått att göra även i NT4, men det hade säkert krävt mycket nyutveckling och nya kunskaper medan för Win9x kunde kod och kunskaper från Win3.x återanvändas.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

MiaM
ja, du har rätt.
Frågan är hur man tog ställning till valet just då.

Det som skapat störst problem är att de kort som är involverade är alla av typ ISA och även om det tydligen skall finnas programvara som kan simulera det mesta så funkar det inte i detta sammanhang.
Sen är det väl så att fabriken ifråga är knappast intresserad av dessa flinta system idag.
Rent mekaniskt är många maskiner precis som min i nyskick då många har varit som utbildningsmaskiner på
gymnasieskolor eller Learnia.
Vissa maskiner kan byggas om för att kunna köras med modern pc. Kostnaden är dock inte blygsam utan ligger
på dryga 50kkr. Men man skall även ha i minnet att de kostade runt 250kkr + moms en gång i tiden.
Tack för hjälpen alla som har brytt sej :tumupp:
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Jag tror jag har en bunt ISA-kort (nätverk) liggande. Vill du ha dem kan du få dem mot porto.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag förstår din situation.

Även om det är långt från samma prisområde så har jag lite samma sits med grejer för elektronikpysslande. Epromprogrammeraren med ISA-kort går med hack-patchade versioner av programmen att köra under t.ex. XP, men jag har inte sett något motsvarande för logikanalysatorn. Den går nog att köra i Win9x, men eftersom den är avsedd för Win3.x så får det bli Win3.11 på en separat maskin endast för det syftet.

Det är synd att de där maskinerna antagligen är tillverkade i så små serier och framförallt är skitdyra att göra fel med, annars kunde man kanske uppgradera dem med nån slags opensourcelösning. Liksom kan folk köra sina hembyggda fräsar, 3D-skrivare o.s.v. med modern opensourcemjukvara så borde det inte vara omöjligt att köra en klart fetare maskin med de mjukvarorna.

Fast jag vet inget om de mjukvarorna - det kan väl tänkas att den nästan 20 år gamla proprietära Win9x-mjukvaran är bättre för just den typ av maskin du har.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

lillahuset
Tack för erbjudandet men jag har en samling av de kort som är aktuella.

MiaM

Ja det är inte lätt med gamla grejer. Jag köpte på med ett nytt moderkort för bara något år sedan.
Jag behövde det förra året men efter 2 upp starter stendog kortet :humm:
Nu finns ju 386 kort att få tag på via ebay m.fl ställen. Även nya för industrimaskiner men då kostar de ca 4000kr
Jag kan tänka mej att du sitter i samma val hur du skall göra när din pc lägger av.

För många år sedan köpte jag på mej en mycket speciell utrustning som kunde styra två stycken rotorer stackade på varann och
längst upp satt en 90cm parabol som då kunde köra Azimut och elevation.
Till själva mottagaren var ett isa-kort anslutet för högupplösande HRPT satellitbilder från NOAA vädersatelliter.
Detta + en tillhörande dongel gjorde att jag sålde systemet i rättan tid.
Upplösningen var på 2km och tempen på ytan var 0,1 grad.

Vill minnas det var en 286 + man fick ladda RAM + Highmem.sys Tror man kallade det för XMS-minne.
Rätt speciellt på den tiden att nyttja en specifik del stacken. Inte många program som krävde detta om jag minns rätt.
Mjukvara och mottagaren finns att köpa än idag men kostar nog 25-30kkr + allt mekaniskt.
Tur man har blivit lite mer förnuftig med ålder och bara köper cnc maskiner som är så billigt :lie:
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Lite synd är det ju att folk inte fattar vitsen med fri programvara.

Har en kompis som har hojtat några månader om kvalitén på mjukvaran som följde med hans kinafräs.
Men att börja kolla fri programvara intresserar honom inte. Oklart varför.
Om alla som är irriterade på sin fräsiga programvara gick ihop skulle de relativt snart ha ett lysande fritt alternativ. Men Bills och Steves andar svävar över pöbeln.
Skriv svar