Hur reglera en tekokare på 2200 W?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
lond

Re: Hur reglera en tekokare på 2200 W?

Inlägg av lond »

Al_Bundy skrev:Men är det verkligen nödvändigt med en SSR relä? Jag har annars mekaniska som klarar av det.
Fördelen med en SSR är att det håller för oändligt många fler till- och frånslag än ett relä, vilket det blir när man skall ligga och reglera något, helst när man har lite större laster.

/// Marcus
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Eftersom han inte läser svaren han får missade han att SSR rekomenderades för att köra PWM. Det är ett genomgående tema i hans trådar, tillsammans med att inte ge tillräcklig information och att vara tydlig med att han minsann vet vad han håller på med.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Sen så bör han fundera på vilken frekvens han vill pwma med, det räcker dom sagt med enstaka Hz, men som jag tolkar honom så tittar han på en pwm-funktion i sin arduino som säkert ligger på hundratals Hz vilket är rent olämpligt i det här sammanhanget.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Även med en enkel on/off-regelering hade jag valt en SSR pga slitagetåligheten.

Som regleringssätt skulle jag valt hur många cykler växelspänning som når fram till elementet och bara aktivera SSR:et vid nollgenomgång. Minimerar störningarna på nätet.

/// Marcus
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Dom flesta SSRer på marknaden tänder respektive släcker väl endast i nollgenomgångar av sig själva, dvs det är väl inget man egentligen behöver hålla koll på?
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Om man bara vill ha ut halva effekten från elementet så aktiverar man SSR:en bara varannan spänningscykel. Vill man ha mer effekt så ökar man dom aktiva cyklerna och minskar dom om man vill ha lägre effekt. Gör man regleringen över 2 sekunder så får man lätt en 0-100% reglering. Dock behöver man en optokopplare så att µP vet när nollgenomgången sker. Man får en väldigt flimrande lampa men till ett element spelar det ingen roll :) .

/// Marcus
xxargs

Inlägg av xxargs »

Fast den typen av styrning vill/får man inte ha vid större laster då detta kan ge flimmer i belysning pga. spänningsfall i ledningarna till lasten (dvs.ända från ortstrafon vilket kan vara flertal fastigheter anslutna och bli störda av flimret) och det finns regler hur mycket flimmer som tillåts och med vilken frekvens vid en standard förimpedans. Att köra så att det blir 1/3-del av nätfrekvens (inkopplad var 3' helperiod i 1 eller 2 perioder) är inte rekommendabelt då vi är som känsligast för flimmer och det behöver inte variera mycket på nätspänningen för att det skall upplevas obehagligt på belysningssidan.

Vid större laster handlar det om ett antal sekunder till flertal minuter mellan av och påslag beroende på storlek av lasten.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Skulle tro att processen kan vara så trög att stegsvar i minuter förekommer snarare än sekunder. Då finns ingen anledning att reglera på perioder av nätfrekvensen.

Men det här är väl saker som ts har koll på?
xxargs

Inlägg av xxargs »

Jo men vill man finreglera mot en stor last (> 500 Watt) som lond beskriver även om det är termiskt trögt så bör man läsa på EN61000-3-3 mfl. så att man inte orsakar onödiga störningar på elnätet och skapar irritation både hos grannar och elleverantör...

elförsörjningen är en delad resurs och sköter sig alla som de skall på förbrukarsidan (detta gäller även på generatorsidan ala. vindsnurror) så är det ingen som märker av den andre.

värdena är ändå ganska generösa EN610003-3 med relativt lågimpediv förimpedans med 0.240 + j0.150 Ohm per fas i 3-fassammanhang och vid enfas blir det då 0.480 + j0.300 Ohm och på en landsortstrafo med långa luftledningar kan det vara betydligt högre vilket gör att hela byn märker i sin elbelysning om du tex. elsvetsar....

Att koppla in en uppsättning svagare element som man stegar emellan i parallell och seriekoppling är ett bättre alternativ än att slå på och av ett stort kraftigt element i hög takt.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Personligen hade jag köpt en PID regulator på ebay för en skitsumma och satt den på autotune (dom brukar kunna ha detta) så är alla parametrar klara och inställda efter en tid oavsett om, P, I eller D skulle behövas, under förutsättning att det är rätt effekt på elementet och att sensorn är rätt placerad. Sensorn tycker jag borde sättas i vätskan säg runt mitten eller lite närmre botten kanske så vätskan verkligen håller rätt temp om det är väldigt viktigt.

Vätskan kan kanske behöva cirkuleras kraftigare än självcirkulation om det är större mängder eftersom vätskan närmast elementet annars skulle kunna bli bra högre än vad vätskan skall vara. Rätt mycket är beroende på effekten på elementet som inte skall ha högre effekt än vad som behövs då regleringen i annat fall skulle kunna bli fel, rätt inställd PID regulator är givetvis också viktigt.

PID regulering är ju kanske inte fullt nödvändigt för detta men det skadar i alla fall inte som jag ser det och gör det hela dessutom så mycket enklare.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Meduza skrev:Fördelen med SSR framför mekaniskt relä är att du dels kan driva den direkt från en logikpinne utan att du behöver tänka på att skydda utgången från spänningsspikarna vid växling, det drar mindre ström från din µC och sedan så är det inga mekaniska kontakter som slits ut efter ett antal tusen växlingar under full last, plus att en SSR bryter i nollgenomgången vilket också är en fördel.
lond skrev:
Al_Bundy skrev:Men är det verkligen nödvändigt med en SSR relä? Jag har annars mekaniska som klarar av det.
Fördelen med en SSR är att det håller för oändligt många fler till- och frånslag än ett relä, vilket det blir när man skall ligga och reglera något, helst när man har lite större laster.

/// Marcus
Okej. Jag är övertygad. Det får bli en SSR :)
Meduza skrev:Sen så bör han fundera på vilken frekvens han vill pwma med, det räcker dom sagt med enstaka Hz, men som jag tolkar honom så tittar han på en pwm-funktion i sin arduino som säkert ligger på hundratals Hz vilket är rent olämpligt i det här sammanhanget.
lond skrev:Även med en enkel on/off-regelering hade jag valt en SSR pga slitagetåligheten.

Som regleringssätt skulle jag valt hur många cykler växelspänning som når fram till elementet och bara aktivera SSR:et vid nollgenomgång. Minimerar störningarna på nätet.

/// Marcus

Vänta nu lite? Så jag ska pwma med en frekvens också? Jag trodde att SSR skulle slå av när temperaturen är uppnått?
Men i så fall så borde PWM vara propotionell emot temperaturen. På arduino så ligger PWM på ca 488 kHz. Men jag hade mer tänkt att SSR slår av och på under korta eller långa stunder. Jag vågar inte riktigt ändra PWM för enligt Arduino.cc så ändras också andra parameterar så som millis() _delay() och annat.

Vi kan säga att SSR är konstant OFF när temperaturen har är över börvärde. Vid vattnets rumstemperatur så är SSR konstant ON.
Då kan använda fuzzy controll för att lösa detta :)

Kanske en for-loop som loopar on/off vid olika hastigheter? :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Köp en regulator, du verkar inte kunna ta in kunskap som folk försöker förmedla till dig.
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Googla on/off regulator.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Kod: Markera allt

void setup()
{ 
   pinMap(10, OUTPUT);
}
void loop()
{
  analogWrite(10, 1);  // SSR ON
  delay(T);
  analogWrite(10, 0); // SSR OFF
  delay(T);
}

int T()
{
  // analysera temperatur
  // räkna ut T
  // return T;
}
där T är en funktion som är promotionell mot temperaturen.
Så när ärvärde är nära börvärde, då är T litet. När ärvärdet är långt ifrån börvärdet, då är T stort.

Tycks? :)

Glömde säga att jag får ha olika tasks
https://github.com/ivanseidel/ArduinoThread
Senast redigerad av Al_Bundy 25 december 2014, 20:55:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Miramithe skrev:Googla on/off regulator.
Det kom upp bara LDO och temperaturmätare för mig.
danei skrev:Köp en regulator, du verkar inte kunna ta in kunskap som folk försöker förmedla till dig.
Du, jag byggde faktiskt en PID regulator förra veckan till forskningsprojekt åt ett universitet.
Skriv svar