Meduza skrev:Fördelen med SSR framför mekaniskt relä är att du dels kan driva den direkt från en logikpinne utan att du behöver tänka på att skydda utgången från spänningsspikarna vid växling, det drar mindre ström från din µC och sedan så är det inga mekaniska kontakter som slits ut efter ett antal tusen växlingar under full last, plus att en SSR bryter i nollgenomgången vilket också är en fördel.
lond skrev:Al_Bundy skrev:Men är det verkligen nödvändigt med en SSR relä? Jag har annars mekaniska som klarar av det.
Fördelen med en SSR är att det håller för oändligt många fler till- och frånslag än ett relä, vilket det blir när man skall ligga och reglera något, helst när man har lite större laster.
/// Marcus
Okej. Jag är övertygad. Det får bli en SSR
Meduza skrev:Sen så bör han fundera på vilken frekvens han vill pwma med, det räcker dom sagt med enstaka Hz, men som jag tolkar honom så tittar han på en pwm-funktion i sin arduino som säkert ligger på hundratals Hz vilket är rent olämpligt i det här sammanhanget.
lond skrev:Även med en enkel on/off-regelering hade jag valt en SSR pga slitagetåligheten.
Som regleringssätt skulle jag valt hur många cykler växelspänning som når fram till elementet och bara aktivera SSR:et vid nollgenomgång. Minimerar störningarna på nätet.
/// Marcus
Vänta nu lite? Så jag ska pwma med en frekvens också? Jag trodde att SSR skulle slå av när temperaturen är uppnått?
Men i så fall så borde PWM vara propotionell emot temperaturen. På arduino så ligger PWM på ca 488 kHz. Men jag hade mer tänkt att SSR slår av och på under korta eller långa stunder. Jag vågar inte riktigt ändra PWM för enligt Arduino.cc så ändras också andra parameterar så som millis() _delay() och annat.
Vi kan säga att SSR är konstant OFF när temperaturen har är över börvärde. Vid vattnets rumstemperatur så är SSR konstant ON.
Då kan använda fuzzy controll för att lösa detta
Kanske en for-loop som loopar on/off vid olika hastigheter?