Självklart! Men jag har ju en fungerande nätdel som har suttit i ett äldre slutsteg som har dubbla lindningar. Jag kommer självklart köra på försiktighetsåtgärder, har fått mig ett par goa stötar å vet att det inte e så gött.Använd rätt grejer och gör det ordentligt från början. Att hålla på och "fuska" med att ta gamla uttjänta trafar från gamla apparater känns inte seriöst. Att bygga ett riktigt slutsteg är ingen lek utan kräver en del och kostar lite. Har du inte råd med en riktig nätdel tycker jag du ska vänta till du sparat ihop till det.
Bygga slutsteg för hemmabruk
-
Re: Bygga slutsteg för hemmabruk
Nu tycker jag att du ska lägga ner skitsnacket!!! Det är absolut inget fel öht på att återanvända trafon ur en skrotad stärk, den är snarare i bättre skick och säkrare än det skräp som produceras idag.opampen skrev:Det är en sådan här trafo du ska ha, se länken nedan. Och visst räcker det med en trafo, förutsatt att den har dubbla lindningar. Denna räcker till för båda kanalerna!
Det är att rekommendera att du använder en ordentlig trafo. Snåla inte på nätdelen, du får bara ett uselt resultat! 24V. AC, alltså växelspänning blir ca.34-35 V. efter likriktining. (24*1.41= 33.8V.).
Använd rätt grejer och gör det ordentligt från början. Att hålla på och "fuska" med att ta gamla uttjänta trafar från gamla apparater känns inte seriöst. Att bygga ett riktigt slutsteg är ingen lek utan kräver en del och kostar lite. Har du inte råd med en riktig nätdel tycker jag du ska vänta till du sparat ihop till det.
Titta på detta projekt, det är en föregångare man bygger här: TDA2050, men titta på nätdelen det är så här du ska bygga den! http://diyaudioprojects.com/Chip/DIY-TD ... Amplifier/ Skillnaden är att de använder endast 18V. från trafon du ska ha 2*24V. AC.
Säkert kan du få många bra förslag i övrigt också hur du bör bygga din stärkare.
Du har ju fått en del förslag på hur du ska koppla in trafon rent elektriskt. Men läs gärna på så du gör rätt. En sådan trafo har väldigt höga kortslutningsströmmar om det blir fel!
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=18841
Själv har jag aldrig köpt en trafo ny, utan alltid återavänt de jag fått tag på ur trasiga stärk/receivers och aldrig haft något problem med ditt så kallade "uttjänt"
Strömbrytaren lär du ju göra nåt åt oavsett hur du ska göra med resten. Det verkar vara en enpolig brytare. Löd dit en kort ledning som kopplar förbi den så att förstärkaren alltid är på för att provköra resten.
Jag utgår från att du redan kollat hur det är med säkringarna (två styck 5A trög på kretskortet). Trafon i sig verkar ha en värmesäkring om jag förstår schemat rätt.
Något som motsvarar de stora kondingarna lär du ändå behöva oavsett om du bygger nytt eller lagar den gamla stärkaren.
Kortet med likriktare, stora kondingarna och slutsteget verkar också vara stabiliserad nätdel som ger +21,5V/-20,5V till resten av förstärkaren (transistorerna Q301 och Q302 i schemat). Den delen behövs även om du kastar ut slutsteget och bygger nåt annat och vill behålla resten.
Fast om allt ska driva en subwoofer så är resten kanske inte direkt nåt att ha. Iofs vore det kanske intressant att modda EQ'n så att den kör på frekvenser i basregistret, men moderna hemmabiostärkare har väl bättre DSP-grejer inbyggt?
Jag utgår från att du redan kollat hur det är med säkringarna (två styck 5A trög på kretskortet). Trafon i sig verkar ha en värmesäkring om jag förstår schemat rätt.
Något som motsvarar de stora kondingarna lär du ändå behöva oavsett om du bygger nytt eller lagar den gamla stärkaren.
Kortet med likriktare, stora kondingarna och slutsteget verkar också vara stabiliserad nätdel som ger +21,5V/-20,5V till resten av förstärkaren (transistorerna Q301 och Q302 i schemat). Den delen behövs även om du kastar ut slutsteget och bygger nåt annat och vill behålla resten.
Fast om allt ska driva en subwoofer så är resten kanske inte direkt nåt att ha. Iofs vore det kanske intressant att modda EQ'n så att den kör på frekvenser i basregistret, men moderna hemmabiostärkare har väl bättre DSP-grejer inbyggt?
-
Du menar en ledning som jag kopplar förbi switchen så att förstärkaren går igång så fort jag sätter i stickproppen?
Japp, säkringarna är hela. Värmesäkring, det var något nytt, inget jag lagt märke till. Vad har den för benämning på kretskortet?
Har beställt 4x10 000 uF så kondningar kommer jag ha.
Ja, tanken är ju att det ska vara ett slutsteg att köra sub med så radio, phono, tape och cd är inget som jag kommer vara i behov av. Alla frekvensinställningar går via min hemmabioförstärkare. Kommer dock inte slänga kretskorten, allt ska säljas. Är ju ändå rätt fina grejor för årtalet (1987), kanske finns det någon vintagefantast som vill mecka med dom?
Oavsett hur jag gör så kommer jag ha massa bös på fronten som egentligen bara kommer vara i vägen (eller a, inte i vägen så utan mer mentalt i vägen eftersom jag vet att det inte används till något.
Japp, säkringarna är hela. Värmesäkring, det var något nytt, inget jag lagt märke till. Vad har den för benämning på kretskortet?
Har beställt 4x10 000 uF så kondningar kommer jag ha.
Ja, tanken är ju att det ska vara ett slutsteg att köra sub med så radio, phono, tape och cd är inget som jag kommer vara i behov av. Alla frekvensinställningar går via min hemmabioförstärkare. Kommer dock inte slänga kretskorten, allt ska säljas. Är ju ändå rätt fina grejor för årtalet (1987), kanske finns det någon vintagefantast som vill mecka med dom?

Oavsett hur jag gör så kommer jag ha massa bös på fronten som egentligen bara kommer vara i vägen (eller a, inte i vägen så utan mer mentalt i vägen eftersom jag vet att det inte används till något.
Ska jag lägga ned skitsnacket?? Det kan du göra själv!!!Tekko skrev:Nu tycker jag att du ska lägga ner skitsnacket!!! Det är absolut inget fel öht på att återanvända trafon ur en skrotad stärk, den är snarare i bättre skick och säkrare än det skräp som produceras idag.opampen skrev:Det är en sådan här trafo du ska ha, se länken nedan. Och visst räcker det med en trafo, förutsatt att den har dubbla lindningar. Denna räcker till för båda kanalerna!
Det är att rekommendera att du använder en ordentlig trafo. Snåla inte på nätdelen, du får bara ett uselt resultat! 24V. AC, alltså växelspänning blir ca.34-35 V. efter likriktining. (24*1.41= 33.8V.).
Använd rätt grejer och gör det ordentligt från början. Att hålla på och "fuska" med att ta gamla uttjänta trafar från gamla apparater känns inte seriöst. Att bygga ett riktigt slutsteg är ingen lek utan kräver en del och kostar lite. Har du inte råd med en riktig nätdel tycker jag du ska vänta till du sparat ihop till det.
Titta på detta projekt, det är en föregångare man bygger här: TDA2050, men titta på nätdelen det är så här du ska bygga den! http://diyaudioprojects.com/Chip/DIY-TD ... Amplifier/ Skillnaden är att de använder endast 18V. från trafon du ska ha 2*24V. AC.
Säkert kan du få många bra förslag i övrigt också hur du bör bygga din stärkare.
Du har ju fått en del förslag på hur du ska koppla in trafon rent elektriskt. Men läs gärna på så du gör rätt. En sådan trafo har väldigt höga kortslutningsströmmar om det blir fel!
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=18841
Själv har jag aldrig köpt en trafo ny, utan alltid återavänt de jag fått tag på ur trasiga stärk/receivers och aldrig haft något problem med ditt så kallade "uttjänt"
Jo, visst kan man hitta fina trafar i skrotade apparater, men det kanske inte är det första som Firrefisken ska ge sig på om han inte är van. Det kanske inte är passande spänning och ström, kan vara svårt att uppskatta i vissa fall. Dessutom har jag varit med om att det har blivit överslag i gamla dåliga trafar.
OK, Firrefisken litar på det! Om det är så är det ju bara att köra på. Det går säkert bra.firrefisken skrev:Självklart! Men jag har ju en fungerande nätdel som har suttit i ett äldre slutsteg som har dubbla lindningar. Jag kommer självklart köra på försiktighetsåtgärder, har fått mig ett par goa stötar å vet att det inte e så gött.Använd rätt grejer och gör det ordentligt från början. Att hålla på och "fuska" med att ta gamla uttjänta trafar från gamla apparater känns inte seriöst. Att bygga ett riktigt slutsteg är ingen lek utan kräver en del och kostar lite. Har du inte råd med en riktig nätdel tycker jag du ska vänta till du sparat ihop till det.
4 st 10000 uF kondensatorer..? Har du något kretsschema på filtret?firrefisken skrev:Har beställt 4x10 000 uF så kondningar kommer jag ha.
-
här är kondningarna + brygga: http://www.ebay.com/itm/4-10000uF-50V-R ... 3375fa4a104 st 10000 uF kondensatorer..? Har du något kretsschema på filtret?
Det funkar säkert. Men det som satt i... vad är det för fel på den kretsen? Jag har nog inte riktigt fattat vad du tänker göra. Jag trodde att du skulle återuppliva en gammal elegant förstärkare. 

-
Det som sitter i den gamla förstärkaren är dött. Kondningarna (två stycken 4700 uF) är döda. Bryggan som sitter i funkar men är underdimensionerad (var en provisorisk lösning) så den blir väldigt varm så då tänkte jag att då köper jag ett kort som har bägge delarna, dvs både kondningar och brygga, så slipper jag ha sönder det äldre kortet. Jag har lagat den förstärkaren för många gånger och ja, nu har jag tröttnat på det så nu byts den ut mot egenbyggt istället.
Är fortfarande lite kluven på om jag ska sopa undan den förstärkaren totalt eller köpa en annan defekt förstärkare och bygga i den istället, för denna förstärkaren (fisher ca 67) är ju ändå från 1987 så känns nästan lite elakt att röja bort den då :/
Är fortfarande lite kluven på om jag ska sopa undan den förstärkaren totalt eller köpa en annan defekt förstärkare och bygga i den istället, för denna förstärkaren (fisher ca 67) är ju ändå från 1987 så känns nästan lite elakt att röja bort den då :/
Okej, men har du någon plan? Kretsschema på det du tänker bygga? 
Edit: Asså, jag vill inte låta tråkig nu, men att hitta och laga några fel i en förstärkare är oftast bra mycket enklare än att bygga en (nästan) från scratch.

Edit: Asså, jag vill inte låta tråkig nu, men att hitta och laga några fel i en förstärkare är oftast bra mycket enklare än att bygga en (nästan) från scratch.
-
Kretsschemat sitter i huvudet. Skriftlig blir det: Strömkabel -> Switch -> Kretskort med likriktarbrygga + kondningar -> LM3886 +/- -> högtalaroutput. Inget komplicerat med andra ord eftersom det är första gången.
Jo, jag vet men vill lära mig att bygga upp en förstärkare, inte bara felsöka en. Har reparerat ett par förstärkare innan och jo visst, det är mycket enklare och billigare (inte alltid, beror på hur många och vad för fel det finns) men man (iaf inte jag) lär sig inte så mycket ingående hur förstärkaren funkar, är mer att man hittar några dåliga delar som man sen byter ut och sen händer inget mer.
Jo, jag vet men vill lära mig att bygga upp en förstärkare, inte bara felsöka en. Har reparerat ett par förstärkare innan och jo visst, det är mycket enklare och billigare (inte alltid, beror på hur många och vad för fel det finns) men man (iaf inte jag) lär sig inte så mycket ingående hur förstärkaren funkar, är mer att man hittar några dåliga delar som man sen byter ut och sen händer inget mer.
Jag har byggt några förstärkare med LM3886, följer man bara anvisningarna i det utmärkta databladet så blir det riktigt bra.
Har du köpt lösa IC-kretsar och ska bygga kortet själv, eller är det kit med färdiga kort?
Du har köpt 2 st, är tanken att du ska köra dessa bryggkopplade, eller är det en i reserv?
Har du färdig lågnivåsignal för sub-woofer, eller ska du filtrera och summera den från höger-vänster signalerna på ditt kort?
Nog kan du hitta eller tillverka en lämplig låda själv. Det verkar lite onödigt att slakta förstärkaren du har, verkar ju inte vara några större fel på den. Du har lagat den många gånger säger du, vad har du gjort egentligen? Men vill du ändå inte ha kvar den så för all del.
Nog går det att hitta en toroidtrafo billigt om man letar, t ex 2x24 eller 2x26 VAC, 150 W eller uppåt, beroende på vad du hittar.
Plåten i lådan kan duga som kylfläns om det är t ex lite tjockare alu-plåt med stor yta, någon dm2 eller så.
Tänk på att tab'en på LM3886 ska isoleras från kylfläns.
Du säger "inget komplicerat", men det är ändå en hel del att tänka på. Fråga här i tråden om du fastnar på något.
Edit: Ser nu att källan är en hemmabio, så då förstår jag att det finns färdig lågnivåsignal för subben, så glöm den frågan.
Lycka till med bygget!
Har du köpt lösa IC-kretsar och ska bygga kortet själv, eller är det kit med färdiga kort?
Du har köpt 2 st, är tanken att du ska köra dessa bryggkopplade, eller är det en i reserv?
Har du färdig lågnivåsignal för sub-woofer, eller ska du filtrera och summera den från höger-vänster signalerna på ditt kort?
Nog kan du hitta eller tillverka en lämplig låda själv. Det verkar lite onödigt att slakta förstärkaren du har, verkar ju inte vara några större fel på den. Du har lagat den många gånger säger du, vad har du gjort egentligen? Men vill du ändå inte ha kvar den så för all del.
Nog går det att hitta en toroidtrafo billigt om man letar, t ex 2x24 eller 2x26 VAC, 150 W eller uppåt, beroende på vad du hittar.
Plåten i lådan kan duga som kylfläns om det är t ex lite tjockare alu-plåt med stor yta, någon dm2 eller så.
Du säger "inget komplicerat", men det är ändå en hel del att tänka på. Fråga här i tråden om du fastnar på något.
Edit: Ser nu att källan är en hemmabio, så då förstår jag att det finns färdig lågnivåsignal för subben, så glöm den frågan.
Lycka till med bygget!
Senast redigerad av JohnGalt 23 december 2014, 06:46:50, redigerad totalt 1 gång.
Termosäkringen är inbyggd i själva trafon, den löser alltså ut när trafon blir för varm. Det sitter en lite krumelurformad ledare uppe till höger om trafon (om jag minns schemat rätt, tittade på det igår
) och det torde vara symbol för termosäkring. Jag erkänner att jag gissar en smula här, men kan inte komma på någon annan rimlig betydelse för den symbolen.
Ja, jag tänkte att du kan provköra så att förstärkaren är påslagen hela tiden.
Men finns inte övriga grejer (tuner, kassettdäck eller vad det nu kan vara) som vill ha ström från den här? Om de finns så är det kanske synd att skrota en ev. lättlagad förstärkare i en matchande serie så att säga. Om de grejerna inte finns kvar så är det väl inte lika noga.
Jag har pyttelite erfarenhet av en liknande Fisher. Den var av nån anledning moddad (tror det var på instruktioner från importören) och EQ'n lät skit. Jag moddade den en vända till så att nån "lo filter"-knapp (eller liknande) kopplade bort EQ'n helt. Det blev klart svagare signal då men det blev också som en elektronisk revaxör, förträffligt mycket renare ljud.

Ja, jag tänkte att du kan provköra så att förstärkaren är påslagen hela tiden.
Men finns inte övriga grejer (tuner, kassettdäck eller vad det nu kan vara) som vill ha ström från den här? Om de finns så är det kanske synd att skrota en ev. lättlagad förstärkare i en matchande serie så att säga. Om de grejerna inte finns kvar så är det väl inte lika noga.
Jag har pyttelite erfarenhet av en liknande Fisher. Den var av nån anledning moddad (tror det var på instruktioner från importören) och EQ'n lät skit. Jag moddade den en vända till så att nån "lo filter"-knapp (eller liknande) kopplade bort EQ'n helt. Det blev klart svagare signal då men det blev också som en elektronisk revaxör, förträffligt mycket renare ljud.
-
har köpt ett diy kit med alla lösa delar som behövs förutom kylfläns så kortet är klart, bara att löda dit komponenterna.Har du köpt lösa IC-kretsar och ska bygga kortet själv, eller är det kit med färdiga kort?
Först var tanken att ha två kanaler men sen så glömde jag att klicka i att jag ville köpa två så köpte bara en så blir bara ett kort.Du har köpt 2 st, är tanken att du ska köra dessa bryggkopplade, eller är det en i reserv?
Jo, jag vet. Gillar träpaneler men kanske är dumt att bygga i trä pga värmen? Minns inte allt jag har gjort på den men har bytt ut en hel drös med komponenter, likriktarbryggan, strömkabeln, säkringshållare, nya kablar på vissa ställen, brända motstånd så jag lite allt möjligt.Nog kan du hitta eller tillverka en lämplig låda själv. Det verkar lite onödigt att slakta förstärkaren du har, verkar ju inte vara några större fel på den. Du har lagat den många gånger säger du, vad har du gjort egentligen? Men vill du ändå inte ha kvar den så för all del.
Jag letar och letar, men de billiga varianterna tycks vara sällsynta.. taben? Vad menar du då för något?Nog går det att hitta en toroidtrafo billigt om man letar, t ex 2x24 eller 2x26 VAC, 150 W eller uppåt, beroende på vad du hittar.
Åh, jaha bra att vetaTermosäkringen är inbyggd i själva trafon, den löser alltså ut när trafon blir för varm. Det sitter en lite krumelurformad ledare uppe till höger om trafon (om jag minns schemat rätt, tittade på det igår) och det torde vara symbol för termosäkring. Jag erkänner att jag gissar en smula här, men kan inte komma på någon annan rimlig betydelse för den symbolen.

Alla delar finns, bara förstärkaren som varit använd dock men tror allt annat funkar.Men finns inte övriga grejer (tuner, kassettdäck eller vad det nu kan vara) som vill ha ström från den här? Om de finns så är det kanske synd att skrota en ev. lättlagad förstärkare i en matchande serie så att säga. Om de grejerna inte finns kvar så är det väl inte lika noga.