Höj & Sänkbart bord - Trasigt
Re: Höj & Sänkbart bord - Trasigt
Prova att sänka bordet ända ner med pil ner knappen intryckt håll sedan knappen intryckt ytterligare tio sekunder.
Prova sen att köra upp det.
Prova sen att köra upp det.
Låt mig se om jag har fattat rätt:
* Om man piller på kontakten fungerar bordet som tänkt.
* Kontakten är felfri.
Dessa två punkter motsäger varandra. Kontakten kan vara världens finaste - och fortfarande ha glappkontakt!
MEN - det kan även vara fel på kretskortet det sitter i, det sker att det blir brott i banorna, speciellt vid kontaktdon och brotten kan vara mikroskopiska - eller vänta, då ett oscilloskop tydligen heter oscilloskåp här måste det ju vara mikroskåpiska sprickor.
Jag har haft ett atnat kretskort i handen där jag definitivt kunde bevisa att mellan lödön och ledaren ifrån den inte var kontakt och inte ens med den bästa lupp gick det att se sprickan. Rensa bort lödmask, en bit tråd, lite lödning och felet var borta.
* Om man piller på kontakten fungerar bordet som tänkt.
* Kontakten är felfri.
Dessa två punkter motsäger varandra. Kontakten kan vara världens finaste - och fortfarande ha glappkontakt!
MEN - det kan även vara fel på kretskortet det sitter i, det sker att det blir brott i banorna, speciellt vid kontaktdon och brotten kan vara mikroskopiska - eller vänta, då ett oscilloskop tydligen heter oscilloskåp här måste det ju vara mikroskåpiska sprickor.
Jag har haft ett atnat kretskort i handen där jag definitivt kunde bevisa att mellan lödön och ledaren ifrån den inte var kontakt och inte ens med den bästa lupp gick det att se sprickan. Rensa bort lödmask, en bit tråd, lite lödning och felet var borta.
Om man pillar på kontakten så funkar bordet bara åt ett håll, närmare bestämt, släppet jag knappen som jag trycker på (upp eller ner) så måste jag pilla på kontakten igen för att få det att funka igen.. det klickar i nått relä varje gång jag pillar på kontakten, har det klickat en gång så måste det klicka igen för att det ska funka..
Kontakten sitter inte direkt fast på kretskortet, det sitter kablar från kontakt till kretskort.
Kontakten sitter inte direkt fast på kretskortet, det sitter kablar från kontakt till kretskort.
De bord vi har på jobbet har ett säkerhetsläge, har det varit strömavbrott måste bordet köras hela vägen mellan ändlägena utan avbrott för att "kalibreras". Jag vill minnas att man måste först köra neråt till botten, sen uppåt till högsta punkt (men har inte helt koll, mitt nuvarande bord är dött).
Vad jag förstått mäter styrboxen motorströmmen och använder det som påkörningsskydd.
Vad jag förstått mäter styrboxen motorströmmen och använder det som påkörningsskydd.
Ok.. men ska jag byta kontakt då kanske.. ?Icecap skrev:Det ändrar inte fakta: det är glappkontakt i kontakten!
Ja det har jag testat, lite svårt att köra mitt bort så långt i ett svep då man måste lirka lite på kontakten ibland.,..Nerre skrev:De bord vi har på jobbet har ett säkerhetsläge, har det varit strömavbrott måste bordet köras hela vägen mellan ändlägena utan avbrott för att "kalibreras". Jag vill minnas att man måste först köra neråt till botten, sen uppåt till högsta punkt (men har inte helt koll, mitt nuvarande bord är dött).
Om det är glapp kan man byta kontakt - eller se om det finns anledning till glappet och kanske laga detta.
Lagade ett sådant bord idag, varken höjning eller sänkning funkade, bordet totalt dött.
Problemet är metallmembranen som flyttar sig ur läge på manöverpanelen.
Bara och lägga membranen på plats och limma pilpanelen ordentlig med kontaktlim.
Kjelle
Problemet är metallmembranen som flyttar sig ur läge på manöverpanelen.
Bara och lägga membranen på plats och limma pilpanelen ordentlig med kontaktlim.
Kjelle
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- olalofberg
Har en likadan dosa själv, och den "la av" för nåt år sen. Jag höll på att ge upp tills jag fick reda på att eftersom den håller reda på pulser ifrån benen, behöver den "nollställas" om den tappar räkningen. Detta gjorde jag genom att köra bordet ända ner och sen var allt frid och fröjd igen. Innan gick det bara köra neråt, men jag kunde inte köra det i botten först (då andra bord stod ivägen).
Mitt bord tappade räkningen vid powerloss under upp-rörelse (kraftkabeln hade fastnat). Jag antar att den lagrar var den är, i nåt EEPROM när man stannar.
Du verkade ju redan testat detta, men om kontakten också är glapp, kommer det kunna störa räkningen av pulser..
Mitt bord tappade räkningen vid powerloss under upp-rörelse (kraftkabeln hade fastnat). Jag antar att den lagrar var den är, i nåt EEPROM när man stannar.
Du verkade ju redan testat detta, men om kontakten också är glapp, kommer det kunna störa räkningen av pulser..