Renovering av rörförstärkare
Re: Renovering av rörförstärkare
Fel på lin v.s. log kan ge riktigt stor skillnad i ljudstyrka så länge man inte har volymkontrollen på absolut högsta.
Eureka! hittade felet till slut! smutsig rörsockel var boven. Hittade det med hjälp av proben vi diskuterade.
Jag har inte följt den här tråden så noggrant, men fanns problemet innan du fick förstärkaren, eller bytte du socklar innan det uppstod. Anledningen till att man kan ställa sig den frågan är att, om det var den en lödning som gett med sig kan det vara vits att värma upp gamla misstänkta lödningar igen.
Låter den bra?
Låter den bra?
Ännu ett ex av de gamla kära försilvrade (och oxiderade) socklarna?Ericur skrev:Eureka! hittade felet till slut! smutsig rörsockel var boven. Hittade det med hjälp av proben vi diskuterade.
Jo problemet fanns redan när jag fick den, det var antagligen därför den var nerbränd, den var ställd på max för att få någon klok volym.
Och det var som Stig sa, oxid i de försilvrade rörsocklarna.
ska nu bara få ihop den, och testa att kanalväljaren funkar, samt reverbet går att switcha med fotpedalen.
Och det var som Stig sa, oxid i de försilvrade rörsocklarna.
ska nu bara få ihop den, och testa att kanalväljaren funkar, samt reverbet går att switcha med fotpedalen.
Okidoki, vet inte om någon är kvar här, men det får väl bli min dagbok annars.
Har haft krångel med pengar och tid och allt annat som tillkommer, så detta projekt kom i skymundan kan man säga.
Ok, det som gjorts till nu; rörsocklarna är bytta, utan förbättring.
har bytt 2 IC, utan förbättring.
Så problemet kvarstår; en STOR volymskillnad mellan kanalerna, och att det inte går att byta kanaler.
Har haft krångel med pengar och tid och allt annat som tillkommer, så detta projekt kom i skymundan kan man säga.
Ok, det som gjorts till nu; rörsocklarna är bytta, utan förbättring.
har bytt 2 IC, utan förbättring.
Så problemet kvarstår; en STOR volymskillnad mellan kanalerna, och att det inte går att byta kanaler.
Verkar som det finns en o en annan som är här o kikar, så jag gör en uppdatering, mest för mig, men lite för ev någon som kommer sitta i samma sits som jag gjorde för 10 år sen.
Man har ju lärt sig ett o ett annat på 10 år, så pass mycket att jag driver egen firma som reparerar moddar och bygger förstärkare.
Tillbaka till stärkaren då;
Utöver en fullständig recap, så var jag tvungen att byta alla pottar, då de hade drivit i värde väldigt mycket, och då menar jag MYCKET, en volym pot märkt 1meg ohm mätte 4.3meg ohm. Pottarna var av fabrikatet Ohmeg, som i min bok verkar vara bättre än de flesta.
Volymskillnaden var en trasig transistor, skulle såklart bytt dom med när jag ändå var i farten med att byta saker till höger o vänster.
Det som kommer hända med denna härnäst blir nog lite smakfull moddning, då den har en väldigt tunn distkanal, ala 80talet, dioderna får sitta kvar, det blir en annorlunda dist som livar upp stämningen ibland.
Denna förstärkare verkar vara en lite av en kopia eller har lånat friskt av Marshall JCM800 2205/2210.
Vill man ha ett schema till denna så får man söka på KMD XV100SD som är namnet på den i USA.
Man har ju lärt sig ett o ett annat på 10 år, så pass mycket att jag driver egen firma som reparerar moddar och bygger förstärkare.
Tillbaka till stärkaren då;
Utöver en fullständig recap, så var jag tvungen att byta alla pottar, då de hade drivit i värde väldigt mycket, och då menar jag MYCKET, en volym pot märkt 1meg ohm mätte 4.3meg ohm. Pottarna var av fabrikatet Ohmeg, som i min bok verkar vara bättre än de flesta.
Volymskillnaden var en trasig transistor, skulle såklart bytt dom med när jag ändå var i farten med att byta saker till höger o vänster.
Det som kommer hända med denna härnäst blir nog lite smakfull moddning, då den har en väldigt tunn distkanal, ala 80talet, dioderna får sitta kvar, det blir en annorlunda dist som livar upp stämningen ibland.
Denna förstärkare verkar vara en lite av en kopia eller har lånat friskt av Marshall JCM800 2205/2210.
Vill man ha ett schema till denna så får man söka på KMD XV100SD som är namnet på den i USA.