Bygga/styra 220V dimmer med 0-3V
Re: Bygga/styra 220V dimmer med 0-3V
Då testar vi igen och ser om det blir bättre. =)
Allt jag kan om detta kommer från er härinne så ni ska ha ett enormt tack. =)
Allt jag kan om detta kommer från er härinne så ni ska ha ett enormt tack. =)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Bygga/styra 220V dimmer med 0-3V
Det tar sig!
Fast R2 ska fortfarande ha ett relativt lågt värde. 1k som du ritat fungerar nog bra.
R2's funktion är att se till att det inte går alldeles för mycket ström genom MOC'en och triac'ens gate under det korta ögonblick där MOC'en börjat leda men triac'en inte riktigt hunnit börja leda. Helt utan nåt motstånd så får MOC'en och triac'ens gate ta hela belastningen under ett kort ögonblick.
Fast R2 ska fortfarande ha ett relativt lågt värde. 1k som du ritat fungerar nog bra.
R2's funktion är att se till att det inte går alldeles för mycket ström genom MOC'en och triac'ens gate under det korta ögonblick där MOC'en börjat leda men triac'en inte riktigt hunnit börja leda. Helt utan nåt motstånd så får MOC'en och triac'ens gate ta hela belastningen under ett kort ögonblick.
Re: Bygga/styra 220V dimmer med 0-3V
Aha. =)
Det känns nästan som jag börjar förstå detta.
Men jag blev osäker, ska R2 vara på 56k ohm eller 1k ohm?
Går det att bygga kort på höjden och delar med sladdar (då 8 av de där utgångarna skapar väldiga bekymmer på ett kort) eller är det något att undvika?
Givetvis ska allt komma från samma källa.
Det känns nästan som jag börjar förstå detta.
Men jag blev osäker, ska R2 vara på 56k ohm eller 1k ohm?
Går det att bygga kort på höjden och delar med sladdar (då 8 av de där utgångarna skapar väldiga bekymmer på ett kort) eller är det något att undvika?
Givetvis ska allt komma från samma källa.
Re: Bygga/styra 220V dimmer med 0-3V
R2 : 1 kOhm menar han.
Angående isolation så är det viktigaste att dela upp lågspännings och nätspänningssidan, längs den röda linjen, med minst 3 mm avstånd, dvs inga ledningsbanor eller öar under optokopplarna, inga ledningar eller koppar närmare än så.

Tänk också som sagts att ha tillräcklig effekttålighet på motstånden (minst 0.6W) och att de monteras så att de inte överhettas.
Angående isolation så är det viktigaste att dela upp lågspännings och nätspänningssidan, längs den röda linjen, med minst 3 mm avstånd, dvs inga ledningsbanor eller öar under optokopplarna, inga ledningar eller koppar närmare än så.

Tänk också som sagts att ha tillräcklig effekttålighet på motstånden (minst 0.6W) och att de monteras så att de inte överhettas.
Re: Bygga/styra 220V dimmer med 0-3V
Ett försök till kretskort då.
Vad är rent farligt?
Vad är mindre genomtänkt?
Det är 3 separata kort där det första sköter all avkodning/styrning och sedan via sladdar skickar vidare till korten som sedan ger utgångarna. AC tas in från samma källa.
Eller är jag ute på cykeltur?
Vad är rent farligt?
Vad är mindre genomtänkt?
Det är 3 separata kort där det första sköter all avkodning/styrning och sedan via sladdar skickar vidare till korten som sedan ger utgångarna. AC tas in från samma källa.
Eller är jag ute på cykeltur?

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Bygga/styra 220V dimmer med 0-3V
Bakläxa direkt. =D
Bättre?
Bättre?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Bygga/styra 220V dimmer med 0-3V
Bakläxa på de små triac-korten:
plinten "input 1-4" behöver ha fem poler, en för gemensam jord på styrsignalen. Likaså behövs motsvarande jord vid utgångarna på kortet med mikrokontrollern (fast där kan man i princip använda samma jord som för dmx-ingången eller 5V-matningen, men det är ju dumt att "dubbelboka" plintar om man inte behöver)
Ha inget jordplan på triac-korten, och absolut inte något jordplan som är gemensamt för 230V-sidan och styrsignalsidan.
Om du vrider triac'arna så kan du i framtiden montera triac'ar på gemensam kylfläns ifall du skulle vilja det. (Smaksak, värt att fundera på men behöver inte vara nån beslutsgrej).
Banorna mellan AC IN och 230V-utgångarna (både ledningen direkt och den via triac'arna) ska vara rejält grova. Kretskortet bör tåla den rejäla toppströmmen som uppstår ifall man råkar kortsluta ett eluttag avsäkrat med 16A trög säkring, eller liknande. Jag har sett många kort där det lossat kretskortsbanor p.g.a. överlast. När kretskortsbanor lossar på fel ställe så är risken att det pajar mer saker. Gör också så att utgångarna på MOC'arna går raka vägen (via 1k-motståndet för den ena) fysiskt till benen på triac'en istället för någon gemensam bana som matar alla MOC'ar eller liknande. Det är en sån grej som gör att du troligtvis bara behöver byta en triac och en MOC istället för att behöva byta allt ifall du råkar kortsluta så att det blir fyrverkeri på kortet.
Att ha både 6N136 på ingången och MOC+H11AA1 är förvisso inte fel men det är väl lite overkill...
plinten "input 1-4" behöver ha fem poler, en för gemensam jord på styrsignalen. Likaså behövs motsvarande jord vid utgångarna på kortet med mikrokontrollern (fast där kan man i princip använda samma jord som för dmx-ingången eller 5V-matningen, men det är ju dumt att "dubbelboka" plintar om man inte behöver)
Ha inget jordplan på triac-korten, och absolut inte något jordplan som är gemensamt för 230V-sidan och styrsignalsidan.
Om du vrider triac'arna så kan du i framtiden montera triac'ar på gemensam kylfläns ifall du skulle vilja det. (Smaksak, värt att fundera på men behöver inte vara nån beslutsgrej).
Banorna mellan AC IN och 230V-utgångarna (både ledningen direkt och den via triac'arna) ska vara rejält grova. Kretskortet bör tåla den rejäla toppströmmen som uppstår ifall man råkar kortsluta ett eluttag avsäkrat med 16A trög säkring, eller liknande. Jag har sett många kort där det lossat kretskortsbanor p.g.a. överlast. När kretskortsbanor lossar på fel ställe så är risken att det pajar mer saker. Gör också så att utgångarna på MOC'arna går raka vägen (via 1k-motståndet för den ena) fysiskt till benen på triac'en istället för någon gemensam bana som matar alla MOC'ar eller liknande. Det är en sån grej som gör att du troligtvis bara behöver byta en triac och en MOC istället för att behöva byta allt ifall du råkar kortsluta så att det blir fyrverkeri på kortet.
Att ha både 6N136 på ingången och MOC+H11AA1 är förvisso inte fel men det är väl lite overkill...
Re: Bygga/styra 220V dimmer med 0-3V
6N136 är för dataavläsningen för DMX.
H11AA1 är för nollspänningsavkänning.
Jorden hade jag glömt helt, tack. =)
Inget jordplan? Så du menar att dra lösa ledningar över kortet för jorden?
Hur breda bör kanalerna vara på kortet?
Är detta bättre (förutom att det saknas jord)?
H11AA1 är för nollspänningsavkänning.
Jorden hade jag glömt helt, tack. =)
Inget jordplan? Så du menar att dra lösa ledningar över kortet för jorden?
Hur breda bör kanalerna vara på kortet?
Är detta bättre (förutom att det saknas jord)?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Bygga/styra 220V dimmer med 0-3V
Några på pekande.
*Ingen kristall eller resonator till ATtiny2313 (Visst har den en RC oscillator men 1% kalibrerad är lite för dålig tolerans för en uart)
*Ingen avkopling någon stans! minimum är till ATtiny2313
*6N136 är en optokoplare och ingen RS485 transceiver, använd en till exempel en SP485CS istället (du saknar även motståndet till 6N136 för att de ska fungera som en "ful" lösning)
*Inget filter för triacarna (vilket kommer att ge bra med störningar eller hade du tänkt att ha dem utan för?)
Några tips
*Byt plats på MOC3023 och 56k motståndet "R2", på så vis kan du dra "N" till alla opto omkopplare och motståndet som hopp till tricaen.
*Öka lednings bredden på ledningarna mellan triac och 240volt kontanterna (du vill inte att brinna av
)
*Gör ett kretskort istället för 3, minskar antal kablar, kontakter och risken för felkoppling.
*komponenterna på låg spännings sidan kan utan större problem tryckas ihop, där isolation avståndet kan vara mycket mindre.
*Gör endast ett jord plan för lågspännings sidan och utelämna det på högspännings sidan.
*Ingen kristall eller resonator till ATtiny2313 (Visst har den en RC oscillator men 1% kalibrerad är lite för dålig tolerans för en uart)
*Ingen avkopling någon stans! minimum är till ATtiny2313
*6N136 är en optokoplare och ingen RS485 transceiver, använd en till exempel en SP485CS istället (du saknar även motståndet till 6N136 för att de ska fungera som en "ful" lösning)
*Inget filter för triacarna (vilket kommer att ge bra med störningar eller hade du tänkt att ha dem utan för?)
Några tips
*Byt plats på MOC3023 och 56k motståndet "R2", på så vis kan du dra "N" till alla opto omkopplare och motståndet som hopp till tricaen.
*Öka lednings bredden på ledningarna mellan triac och 240volt kontanterna (du vill inte att brinna av

*Gör ett kretskort istället för 3, minskar antal kablar, kontakter och risken för felkoppling.
*komponenterna på låg spännings sidan kan utan större problem tryckas ihop, där isolation avståndet kan vara mycket mindre.
*Gör endast ett jord plan för lågspännings sidan och utelämna det på högspännings sidan.
Re: Bygga/styra 220V dimmer med 0-3V
Ja just det en ISP kontakt till ATtiny2313 underlättar också vid utveckling av program varan.
Jag bifogar en exempel på layout från Allt om elektronik (nr 11, år 1998) som är ganska likt de du håller på att göra men använder RS232 istället för DMX
Jag bifogar en exempel på layout från Allt om elektronik (nr 11, år 1998) som är ganska likt de du håller på att göra men använder RS232 istället för DMX
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Bygga/styra 220V dimmer med 0-3V
Nu kom det in massa nya saker jag inte kan. =)
Kristall? Vad gör den? Varför ska man ha den?
Avkoppling?
6N136 har jag bara gått på kopplingar från länkarna som postats i den här tråden.
Hur bygger jag filter?
Jag gör 3 kort då jag inte får till ledningsbanorna samtidigt som jag bibehåller att högspänning och lågspänning ska vara skilda. Sladdar är jag då mer van med och känner mig tryggare med, även om det varit bra om allt gick att göra till ett smidigt kort.
Jag har hellre 3st kort på 8*8cm än ett på 20*15cm. Slipper gärna wirebryggor mitt i kortet, det känns bara bättre utan.
Jordplan? Kopparplattan då?
Jag har knåpat vidare, men tror jag har en bra bit kvar, nu har jag bl.a. 2st ingångar av AC
men jag lyckas inte lösa det på något bättre sätt. =/
Kristall? Vad gör den? Varför ska man ha den?
Avkoppling?
6N136 har jag bara gått på kopplingar från länkarna som postats i den här tråden.
Hur bygger jag filter?
Jag gör 3 kort då jag inte får till ledningsbanorna samtidigt som jag bibehåller att högspänning och lågspänning ska vara skilda. Sladdar är jag då mer van med och känner mig tryggare med, även om det varit bra om allt gick att göra till ett smidigt kort.
Jag har hellre 3st kort på 8*8cm än ett på 20*15cm. Slipper gärna wirebryggor mitt i kortet, det känns bara bättre utan.
Jordplan? Kopparplattan då?
Jag har knåpat vidare, men tror jag har en bra bit kvar, nu har jag bl.a. 2st ingångar av AC

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Bygga/styra 220V dimmer med 0-3V
uC behöver en frekvens att arbeta efter och visst har den in inbyggd oscillator men toleransen på den är för stor vilket innebär att man använder en extern referens, delvis kristall med till hörande kondensatorer (vilket har väldigt bra tolerans).
Avkoppling används för att få en finnare och störnings friare matning till diverse ic kretsar samt minska störningarna från dem (vilket kan få dem att gå sönder eller bete sig lustigt) , en vanlig tumregeln är att man ska ha 100nF per "power" pin (typ vcc, vdd ect) och så nära som möjligt. Så i ditt fall en 100nF nära ATtiny2313 och en till RS485 tranciver.
De minsta filtret du behöver är minst en spole, helst en spole och kondensator på varje utgång.
exempel den du länkade till har en spole till varje triac
https://www-user.tu-chemnitz.de/~heha/M ... dex.htm.en
I Allt om elektronik så använder de en gemensam spole och kondensator på ingången, så lite olika lösningar finns.
Om du utnyttjar att motstånd är en naturlig bygel så får du några byglar gratis
exempel: Värt att notera kontakterna jag har valt var de första jag hittade när jag skissade (de bör ha lite längre mellan pinnarna =P )samt triacarna bör ha footprint som "böjer" ut mitten benet för att få lite längre avstånd mellan.
Avkoppling används för att få en finnare och störnings friare matning till diverse ic kretsar samt minska störningarna från dem (vilket kan få dem att gå sönder eller bete sig lustigt) , en vanlig tumregeln är att man ska ha 100nF per "power" pin (typ vcc, vdd ect) och så nära som möjligt. Så i ditt fall en 100nF nära ATtiny2313 och en till RS485 tranciver.
De minsta filtret du behöver är minst en spole, helst en spole och kondensator på varje utgång.
exempel den du länkade till har en spole till varje triac
https://www-user.tu-chemnitz.de/~heha/M ... dex.htm.en
I Allt om elektronik så använder de en gemensam spole och kondensator på ingången, så lite olika lösningar finns.
Om du utnyttjar att motstånd är en naturlig bygel så får du några byglar gratis

exempel: Värt att notera kontakterna jag har valt var de första jag hittade när jag skissade (de bör ha lite längre mellan pinnarna =P )samt triacarna bör ha footprint som "böjer" ut mitten benet för att få lite längre avstånd mellan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Bygga/styra 220V dimmer med 0-3V
Men som det är nu har du högspänning på alla kort, efter som du har detekterar noll genomgången på "processor kortet".sirmiro skrev:Jag gör 3 kort då jag inte får till ledningsbanorna samtidigt som jag bibehåller att högspänning och lågspänning ska vara skilda.
Re: Bygga/styra 220V dimmer med 0-3V
Det där såg "lite" snyggare ut än mitt. 
Som jag gjort det blir det massor av högspänning, vilket inte är allt för positivt.
Men som jag förstått måste jag ha alla delar, men kan försöka anpassa det lite bättre, inte minst när jag sett hur det blir lättare att göra det.
Spolarna har jag missat helt. Någon speciell storlek på de sakerna? Det går utan bekymmer att ha båda för min del.
Kristallen förstår jag inte riktigt hur den ska användas, är det lämpligare med nollavkänningen i tyskarnas läge (C4, C5, 4000kHz) än med en optokopplare?
Vad gör SP485CS som inte 6N136 gör? (Jag har verkligen 0-koll på vad som behövs i det läget.)

Som jag gjort det blir det massor av högspänning, vilket inte är allt för positivt.
Men som jag förstått måste jag ha alla delar, men kan försöka anpassa det lite bättre, inte minst när jag sett hur det blir lättare att göra det.
Spolarna har jag missat helt. Någon speciell storlek på de sakerna? Det går utan bekymmer att ha båda för min del.
Kristallen förstår jag inte riktigt hur den ska användas, är det lämpligare med nollavkänningen i tyskarnas läge (C4, C5, 4000kHz) än med en optokopplare?
Vad gör SP485CS som inte 6N136 gör? (Jag har verkligen 0-koll på vad som behövs i det läget.)
Re: Bygga/styra 220V dimmer med 0-3V
Det tar sig!
Kristallen (sök på HC49 så känner du igen den) är bara för att kunna mäta tid noggrannare än med den inbyggda klockan. Det är inte nödvändigt för triac-styrningen men kanske behövs för DMX-kommunikationen.
Kristallen har inget alls att göra med nollgenomgångsavkänningen.
Det är enkelt, bara att ansluta till PB3 och PB4 samt en liten kondensator (22 nF eller så) från vardera ben till jord.
Jaså, det ska vara spole/drossel för avstörning nu?
För så liten last kanske en toroiddrossel på minst 22uH och som klarar strömmen. Lägg in det på kortet i alla fall så kan du bygla först och sätta dit sedan, likaså X-kondensator (ja, utom att bygla då!). Funkar gör det ändå men det stör mycket.
Den där 6N136 kom ju från det tyska exemplet med nätspänningsförande mikroprocessor som du själv länkade till, i denna applikation har du ju flyttat nätspänningsbarriären till MOC + H11AA1, så då behövs inte sådan isolation på ingången, så glöm den.

Kristallen (sök på HC49 så känner du igen den) är bara för att kunna mäta tid noggrannare än med den inbyggda klockan. Det är inte nödvändigt för triac-styrningen men kanske behövs för DMX-kommunikationen.
Kristallen har inget alls att göra med nollgenomgångsavkänningen.
Det är enkelt, bara att ansluta till PB3 och PB4 samt en liten kondensator (22 nF eller så) från vardera ben till jord.
Jaså, det ska vara spole/drossel för avstörning nu?

Den där 6N136 kom ju från det tyska exemplet med nätspänningsförande mikroprocessor som du själv länkade till, i denna applikation har du ju flyttat nätspänningsbarriären till MOC + H11AA1, så då behövs inte sådan isolation på ingången, så glöm den.