berra2323 skrev:Har också beställt ett gäng nu verkar roliga att leka med. Vad har ni för räckvidd på dessa?
Går det att löda på en extern antenn?
Hittade följande länk för nån dag sen:
Ser ju onekligen ganska lovande ut.
Jag beställde några igår. Var påväg att ta modellen med ufl-kontakt men känns onödigt när man ändå får bra räckvidd med PCB-antennen.
Försöker du strömförsörja den via dongeln?
Jag testade det först men det funkade inget vidare, modulen kan dra ~200mA eller mer och det klarade i alla fall inte min FTDI dongle.
H.O skrev:Försöker du strömförsörja den via dongeln?
Jag testade det först men det funkade inget vidare, modulen kan dra ~200mA eller mer och det klarade i alla fall inte min FTDI dongle.
Japp, men så fort jag får igång datorn i "labbet" ska jag paralellmata med labbagg tänkte jag, ingen aning om hur mycket min tjinesdongel klarar att ge ut, men jag har strömförsörjt en gotek under programmeringen iaf
Jag använde windows verktyget, buggigt och svårt att fatta hur det fungerade men till slut lyckades jag.
Men det fanns länk där till ett phyton verktyg, det bör väl gå i linux!?
Innan jag uppdaterade betedde den sig som en accesspunkt.
Nej firmware är lite lustig i dem, klassiskt kinesiskt.
Men min fungerar! Däremot så tappar jag den ibland, misstänker dock det är strömmen som inte räcker. Har den tillsammans med en Arduino Nano för att skicka avläsningar från elmätare och tempsensor till en MongoDB-databas via HTTP REST. Håller på med ett litet projekt för presentation med.
Nu har jag hållit på till och från i två veckor med dessa moduler.
Jag får samma resultat hela tiden. Modulerna låser sig intermittent.
Ibland går dom i ett par timmar och sedan är dom okontaktbara både seriellt och via WIFI.
Jag har en separat 3.3V strömförsörjning som är väl avkopplad och strömstark till modulen.
Jag använder dom i en logger lösning och pollar dom vart 5'e minut så jag har bra statistik på hur dom beter sig vid detta laget.
En intressant iakttagelse är att vid några tillfällen har dom ej varit nåbara på ett par timmar, för att sedan komma tillbaka.
Fullösningen nu är att resetta modulen och koppla upp den igen, automatiskt om enheten inte fått ett "poll anrop" efter 5min.
Den fungerar alltså efter reset igen.
Detta beteende begränsar användbarheten ganska rejält vilket är tråkigt, eftersom det funkar väldigt smidigt fram tills frysningen.
Jag har provat med firmware V00180902_02, V00180902_04 och V00170902_02
Har ni andra nått bättre framgång eller upplever ni liknande problem ?
Det finns ju en "Cloud Update" funktion som medför att den hämtar senaste firmware själv.
Sist jag körde den fanns en nyare version där än vad som fanns att ladda ner manuellt. Tidigare var det tvärtom.