Felsökning av radio Philips BX253U/89 (Philetta)
- Magnus_K
- EF Sponsor
Re: Felsökning av radio Philips BX253U/89 och röridentifieri
Löste högtalarproblemet genom att tillfälligt förlänga kablarna. Blir lite trevligt om man hör ljud också vid testkörning.
Väldigt svårt det här. Mäter några 10K ohm över flera kondingar som ser dåliga ut förutom C86 som verkar ok. Ska löda bort för att verifiera.
Marta var inne väldigt tidigt i tråden på NTC-motstånden vilka heter R5 och R6 på schemat. R5 mäter ~2,2KOhm och R6 mäter ~7,8KOhm. Låter det som rimliga värden?
Eller hmm, måste nog bort med ett ben på dessa också...
Väldigt svårt det här. Mäter några 10K ohm över flera kondingar som ser dåliga ut förutom C86 som verkar ok. Ska löda bort för att verifiera.
Marta var inne väldigt tidigt i tråden på NTC-motstånden vilka heter R5 och R6 på schemat. R5 mäter ~2,2KOhm och R6 mäter ~7,8KOhm. Låter det som rimliga värden?
Eller hmm, måste nog bort med ett ben på dessa också...
Bekymra dig inte över NTC-motstånden i detta läget!
Jag har aldrig behövt byta något NTC då jag höll på med dessa apparater.
Förklara istället hur radion uppför sig.
Är den död?
Har smältsäkringen på utgångstrafon utlöst?
Finns det glöd på rören?
Har säkringen gått sönder igen?
En logisk felsökning måste till, annars kommer du ingenstans.
Jag har aldrig behövt byta något NTC då jag höll på med dessa apparater.
Förklara istället hur radion uppför sig.
Är den död?
Har smältsäkringen på utgångstrafon utlöst?
Finns det glöd på rören?
Har säkringen gått sönder igen?
En logisk felsökning måste till, annars kommer du ingenstans.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Ber om ursäkt.
Jag gjorde ett lite mer kontrollerad spänningsättning en andra gång.
När jag slog på spänningen så var det tyst i högtalaren i kanske 5 sekunder och inget tycktes hända. Inte ett tecken på liv. Dock efter det så kom ljudet och samtliga rör började glöda så smått.
Efter ungefär 10 sekunders spelande bevittnade jag denna gång säkringen brinna och så försvann givetvis ljudet och samtliga rör dog ut.
Smältsäkringen har inte löst ut.
Vet inte vad mer jag kan fylla i. Hinner inte mäta något och under den korta stund radion var igång försökte jag "lukta mig till" om någon annan komponent blev väldigt varm men det var svårt.
Jag gjorde ett lite mer kontrollerad spänningsättning en andra gång.
När jag slog på spänningen så var det tyst i högtalaren i kanske 5 sekunder och inget tycktes hända. Inte ett tecken på liv. Dock efter det så kom ljudet och samtliga rör började glöda så smått.
Efter ungefär 10 sekunders spelande bevittnade jag denna gång säkringen brinna och så försvann givetvis ljudet och samtliga rör dog ut.
Smältsäkringen har inte löst ut.
Vet inte vad mer jag kan fylla i. Hinner inte mäta något och under den korta stund radion var igång försökte jag "lukta mig till" om någon annan komponent blev väldigt varm men det var svårt.
Du behöver inte be om ursäkt.
OK!
Då har jag åtminstone en uppfattning om vad som hände.
Någon komponent drar för mycket ström.
Det kan vara slutröret UL41 som är felaktigt, men kan även vara överslag i t.ex UY85.
Men jag vill att du först kontrollerar kondensatorn C82 som är placerad nära volympoten.
Löd loss den ena ledaren och Ohm-mät (den får inte läcka)!

OK!
Då har jag åtminstone en uppfattning om vad som hände.
Någon komponent drar för mycket ström.
Det kan vara slutröret UL41 som är felaktigt, men kan även vara överslag i t.ex UY85.
Men jag vill att du först kontrollerar kondensatorn C82 som är placerad nära volympoten.
Löd loss den ena ledaren och Ohm-mät (den får inte läcka)!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Byt alla kryssmärkta kondingar, men först o främst C82 för att se om denna var orsaken.
Om det visar sig att det var den som orsakade felet kan du byta resten efterhand. Tillägg
C82 syns lite dåligt på denna bilden, men det är den svarta WIMA-kondingen
som ligger strax intill den stora grå kondingen. Den blev tyvärr inte kryssmärkt på bilden.
Om det visar sig att det var den som orsakade felet kan du byta resten efterhand. Tillägg
C82 syns lite dåligt på denna bilden, men det är den svarta WIMA-kondingen
som ligger strax intill den stora grå kondingen. Den blev tyvärr inte kryssmärkt på bilden.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Tack för ditt engagemang SM7CZR! Verkligen snällt.
Ska mäta C82 ikväll när det blir lite lugn och ro här samt göra en inventering av dom kryssade kondingarna. Jag har en del filmkondingar hemma som kanske skulle kunna ersätta C82 (om den är dålig) men jag går nog bet på spänningståligheten.
Jag har bara 100V som högst.
Förstår jag schemat rätt så ska det minst var 175V. Så med andra ord en del mer än detta.
Återkommer så snart jag kan med resultat om C82.
Ska mäta C82 ikväll när det blir lite lugn och ro här samt göra en inventering av dom kryssade kondingarna. Jag har en del filmkondingar hemma som kanske skulle kunna ersätta C82 (om den är dålig) men jag går nog bet på spänningståligheten.
Jag har bara 100V som högst.
Förstår jag schemat rätt så ska det minst var 175V. Så med andra ord en del mer än detta.
Återkommer så snart jag kan med resultat om C82.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Om jag förstått schemat rätt så är C82 den kondingen med pilen nedan.
Lödde bort ett ben och mätte den till ca 10MΩ. Har inget instrument så jag kan lägga på högre spänning utan mäter med en vanlig DMM.
Lödde bort ett ben och mätte den till ca 10MΩ. Har inget instrument så jag kan lägga på högre spänning utan mäter med en vanlig DMM.
Jag brukar ha som tumregel att om man kan mäta någon slags resistans med en DMM = byt. Det är egentligen ingen mening att undersöka kondingarna närmare, är man tveksam så bara byt. Vissa typer är bara att byta oavsett. De där WIMA kondingarna som spricker är ju inte roliga. Jag har inte kontrollerat hur pass läckagebenägna WIMA-kondingarna är, jag har bytt dem ändå pga sprickorna i höljet. Jag menar, det borde göra dem miljökänsliga (fukt?) Sedan alla vaximpregnerade kondingar. Du har ett par vaxkondingar i denna radio om jag inte mins fel.
Testa radio efter varje kondingbyte så att du ser att du inte skapar något nytt problem med dina reparationer.
Testa radio efter varje kondingbyte så att du ser att du inte skapar något nytt problem med dina reparationer.
Det är svårt för mej att bedöma om det är C82 du markerade med pilen men du kan ha rätt.
Den hade jag missat, den sitter skymd. Du kan kolla så värdet stämmer med schemat.
Jag trodde att det var den som sitter lite högre upp på samma bild.
Det sitter ett par kondingar på ovansidan också som är av samma dåliga fabrikat.
Även de kan även orsaka säkringsbrott.
Försök få tag på kondingar mellan 350-400V att ersätta de gamla med.
Den hade jag missat, den sitter skymd. Du kan kolla så värdet stämmer med schemat.
Jag trodde att det var den som sitter lite högre upp på samma bild.
Det sitter ett par kondingar på ovansidan också som är av samma dåliga fabrikat.
Även de kan även orsaka säkringsbrott.
Försök få tag på kondingar mellan 350-400V att ersätta de gamla med.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Ett mycket tydligt minne från min barndom är att en kondensator (av okänt slag, instrumentmakaren på pappas arbete bytte den utan mer detaljerade kommentarer) gav upp med ett tydligt fräsande. En av mina första kontakter med elektronik som ger upp 

- Magnus_K
- EF Sponsor
Ja det får bli en uppsättning nya kondingar. Dom två sista du markerade Ingvar mäter nästan dubbla kapacitansen (avlödda) och allt mellan 1-10 Mohm. Denna radio ska bli min lilla pärla på skrivbordet så den ska få spela igen. Kosta vad det kosta vill.
För att inte förlora kontrollen måste jag göra en seriös inventering och lägga en beställning till ELFA.
Jag har inte hunnit göra någon större efterforskning men vet ni vilken typ av kondingar detta är eller kanske en bra "identifiera-kondingar-sida"? WIMA-kondingarna bör ju vara samma typ (vad det nu är) och ersättas med något lämpligt.
Spänningståligheten kommer jag hålla god marginal på, precis som ni tipsar om.
För att inte förlora kontrollen måste jag göra en seriös inventering och lägga en beställning till ELFA.
Jag har inte hunnit göra någon större efterforskning men vet ni vilken typ av kondingar detta är eller kanske en bra "identifiera-kondingar-sida"? WIMA-kondingarna bör ju vara samma typ (vad det nu är) och ersättas med något lämpligt.
Spänningståligheten kommer jag hålla god marginal på, precis som ni tipsar om.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Du samt Oskar m.fl. är Goda Människor (tm) som räddar rörande radioapparater från returbingen 

- Magnus_K
- EF Sponsor
Äntligen har jag fått lite lugn och ro och tänkte strukturera det lite för att kanske t.o.m hjälpa någon annan i framtiden.
Nedan är två urklipp från en liten pdf-fil jag förbereder inför bytet av kondingarna. Det jag verkligen behöver hjälp med just nu är att klura ut vilken kondingen på bild 2 är, alltså den som är märkt "???".
Bild 3 är en närbild (R5 och R6 är i förgrunden) och den spruckna WIMA-kondingen ligger på 3900pF 125V och jag hittar inte heller värdet i manualen.
Givetvis blir det en ny med samma värde men hade varit intressant att veta om den är med i schemat eller inte.
På tredje bilden har jag ritat in hur den är monterad men hittar inte denna direkt i manualen.
@hcb: Kommer ta åt mig när hon spelar igen, men tack!
Nedan är två urklipp från en liten pdf-fil jag förbereder inför bytet av kondingarna. Det jag verkligen behöver hjälp med just nu är att klura ut vilken kondingen på bild 2 är, alltså den som är märkt "???".
Bild 3 är en närbild (R5 och R6 är i förgrunden) och den spruckna WIMA-kondingen ligger på 3900pF 125V och jag hittar inte heller värdet i manualen.
Givetvis blir det en ny med samma värde men hade varit intressant att veta om den är med i schemat eller inte.
På tredje bilden har jag ritat in hur den är monterad men hittar inte denna direkt i manualen.
@hcb: Kommer ta åt mig när hon spelar igen, men tack!

Jag har också letat efter kondingen som du märkt med frågetecken. 3900 pF finns inte ens i komponentförteckningen.
Om man orkar så kan man följa ledningarna som går till kondingen.
Men huvudsaken är att du byter till samma värde.
Sen blir det kanske lite problem med att skaffa axiella kondingar. Moderna kondingar tillverkas ju för printkortmontage.
Det finns billigare ställen än Elfa som säljer kondingar, fast Elfa har ju bättre sortering.
Håll ögonen öppna för lite reservrör också. Speciellt UL41 och UY85.
Om man orkar så kan man följa ledningarna som går till kondingen.
Men huvudsaken är att du byter till samma värde.
Sen blir det kanske lite problem med att skaffa axiella kondingar. Moderna kondingar tillverkas ju för printkortmontage.
Det finns billigare ställen än Elfa som säljer kondingar, fast Elfa har ju bättre sortering.
Håll ögonen öppna för lite reservrör också. Speciellt UL41 och UY85.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Tror inte jag gräver mer i det nu men vi kan ha hittat något lurt.
Om man tittar på figur 2 i manualen så ska det finnas en konding som heter C84 som går mellan två stift på volympotten. Den sitter inte monterad.
3900pF-kondingen sitter monterad mellan NTC-motstånden och sedan med en lång kabel ända ner till ett stift där just nämnda C84 skulle sitta. Dom måste alltså gjort någon ändring här men vad det beror på vet jag inte.
Jag trodde därmed att 3900pF-kondingen var just C84 men med en ny plats men hittar inte heller C84 i komponentförteckningen.
Har kollat lite på axiella polypropylen plastfilmskondingar och ELFA verkar många av de jag behöver men inte alla. Finns det någon annan typ jag kan välja där det kanske finns ett lite större sortiment?
Om inte annat, någon annan svensk säljare? Orkar inte vänta alla veckor på eBay-köp.
Rören har jag funnit på eBay men vi provar nog med kondingarna först va?
Om man tittar på figur 2 i manualen så ska det finnas en konding som heter C84 som går mellan två stift på volympotten. Den sitter inte monterad.
3900pF-kondingen sitter monterad mellan NTC-motstånden och sedan med en lång kabel ända ner till ett stift där just nämnda C84 skulle sitta. Dom måste alltså gjort någon ändring här men vad det beror på vet jag inte.
Jag trodde därmed att 3900pF-kondingen var just C84 men med en ny plats men hittar inte heller C84 i komponentförteckningen.
Har kollat lite på axiella polypropylen plastfilmskondingar och ELFA verkar många av de jag behöver men inte alla. Finns det någon annan typ jag kan välja där det kanske finns ett lite större sortiment?
Om inte annat, någon annan svensk säljare? Orkar inte vänta alla veckor på eBay-köp.
Rören har jag funnit på eBay men vi provar nog med kondingarna först va?