Retro Boombox

Berätta om dina pågående projekt.
opampen

Re: Retro Boombox

Inlägg av opampen »

Snyggt kort! Du hade lite funderingar kring nätdelen.
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

Inlägg av hassefikonkasse »

Jo det gällde ju när man trycker i AUX sladden
om det samtidigt skulle bryta 9V linan för energibesparing. Känns lite overkill men man kan tänka lite på frågan innan caddning av agget. Skulle faktiskt kunna göra en bygling av ena fasen till 9V trafon för att i framtiden kunna använda tekniken förutsatt att jag har tillräckligt många poler på kontakten in i radion.
opampen

Inlägg av opampen »

Du kan använda någon typ av mångpolig kontakt typ en Din-kontakt. (Det är ju inte några högre strömmar).Har sett att det finns sådana med en brytare, kan även finnas andra mångpoliga kontaktdon med någon form av brytare. Så när man sätter in sladdkontakten i chassikontakten (med brytaren) kopplas den lilla trafon bort via triacen, som vi har skrivit om i den andra tråden.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Kör man med den mångpoliga kontakten kan man göra den brytande genom att bygla två stift i den.
opampen

Inlägg av opampen »

Purre: Ja, jag tänkte faktiskt på det också. Det går utmärkt bra!
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

:D Hade faktiskt tänkt använda 5-polig DIN, det är ju helt rätt tidsmässigt om än inte funktionellt elektroniskt! Dessutom får man ju 6 st ledare, dvs 3 till att ev. använda i framtiden för laddning av interna batterier t.ex. Jag har bestämt mig för att avstå styrningen av 9V och endast stänga av radion vid inkoppling av AUX. Men, jag har lärt mig massor om Triac och de andra komponenterna som var helt nytt för mig! Har aldrig byggt med Triac förut. Kommer med största sannolikhet till användning! Det som händer näst är borrning och lödning av radion samt lite mätning om det funkar som jag tänkt. Stay tuned! :)
opampen

Inlägg av opampen »

Det blir kanon!
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

Har bara hunnit med att borra kortet till radion. Mycket just nu.
opampen

Inlägg av opampen »

Roligt att du jobbar vidare med radiodelen. Det får ta sin tid. Ingen stress!
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Trevligt att det går framåt!

Vad gäller stabbat eller ostabbat så är det bara switchad stab som verkligen ger någon teknisk vinst.

Att köra en linjärreglerad stab ger bara att du får exakt lika mycket värmeförluster vid den effekt du då maximalt kan spela vid, men du förlorar en smula ytterligare toppeffekt. Jag gissar att TDA-kretsen har inbyggt överhettningsskydd så under förutsättning att själva högtalarelementen tål effekten vid ostabbad matning så skulle jag valt att köra så. Tänk på att avståndet mellan elektrolyterna och kylflänsen påverkar elektrolyternas livslängd. Fast i praktiken gissar jag att det inte blir så värst mycket värme att tala om.

Det är för övrigt inte alls självklart att ett modernt element låter så fantastiskt mycket bättre. Gamla högtalare var mycket oftare bra på att ge ett ljud som man inte blir lyssningstrött av. Visst, dagens bättre högtalare är också bra, men många moderna billigare högtalare låter vid en första provlyssning "häftigare" än gamla billiga högtalare, men i längden blir man mycket snabbare lyssningstrött av de moderna.

P.S. om du väljer en trafo med mittuttag så kan du lika gärna ordna symetrisk matningsspänning och då kan du nog slippa utgångskondensatorn på TDA-kretsen. Fast det står väl såklart tydligare i databladet, antar jag.

P.S. jag kan väl erkänna att jag skulle nog skrotat en befintlig radio för att få radiodelen...
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

Jo det går framåt men nu har jag varit tvungen att satsa min lediga tid på andra saker.
Jag håller på att tänka och samla ihop delar till nätagget och har väl annu inte riktigt
bestämt mig för vilken väg jag skall gå.

"P.S. jag kan väl erkänna att jag skulle nog skrotat en befintlig radio för att få radiodelen..." :shock:

Va e de för en kommentar av en skicklig EF'are! Först försöker man och ser om det lyckas, om inte annat
kan man leta fram en OA71 och få det att låta! :D
Men du har rätt, det kan vara lite knepigt att få till en bra mottagning.
Förresten jag har mätt komponenterna på förstärkaren med IR och de blir som mest drygt 30 grader.
opampen

Inlägg av opampen »

Tycker personligen inte att Switchade nätdelar hör hemma i audio sammanhang. Det finns risk att switch frekvensen kan gå in i stärkaren! Använd en linjär regulator, det är det absolut vanligaste och bästa i detta sammanhang. Det är ju dessutom inte fråga om några höga effekter här. Men det kanske räcker med glättad spänning?

Symetrisk matning är bra, då slipper man utgångskondingen.

Tycker att du ska jobba på med radion. Sen får du se vad som händer i värsta fall får du fundera på en alternativ lösning. Men det ska säkert gå bra!
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

Under tiden som jag väntat på nya lödspetsar vilket tog över två veckor har jag börjat med nätagget. Har nu valt trafo och en variant av spänningsdubbling som Marta föreslog. Funkar bra både på 9 och 18 Volt. Formatet på kortet gör att det är möjligt att få in det i lådan men med största sannolikhet kommer jag att ha det separat. Nu skall det bara etsas men det orkar jag inte idag. Inte lika snyggt som era kinakort men det duger åt mig. 230V överst samt primären sekundären och lågspänningen under. Nästa steg blir väl att löda radiodelen och detta. Fortsättning följer.

Edit: Det udda långsmala formatet beror på att det skall få plats i lådan men det kan nog störa så mycket att det är smartare att ha det separat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen

Inlägg av opampen »

Utmärkt! Inte behöver man väl "kineserna" för att etsa ett kretskort? Möjligen om det är flera lager och väldigt litet kort men inte annars. Poängen är väl att man gör det själv och att resultatet blir bra och ditt fall tycker jag det ser riktigt snyggt ut!
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

Tack för berömmet! Det får duga, jag vill inte lägga ner alltför mycket tid på varje "delprojekt" även om man inte känner sig helt nöjd, det får bli en kompromiss för att bli klar inom överskådlig tid. Jag hade ju nästan helt lagt ner elektronikhobbyn under några år men har börjat så smått igen när det lugnat ner sig lite. Det finns ytterligare några projekt som står för dörren innan jag återupptar "Lysande tavla" med Stomatolskylten igen. Känner mig lite ringrostig så jag måste träna upp mig lite innan så skylten är inte glömd.
Skriv svar