Cambridgeförstärkare och magisk rök.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Cambridgeförstärkare och magisk rök.

Inlägg av Marta »

Om en regulator blir väldigt varm är där troligtvis något som drar för mycket ström. Är där något annat som blir onormalt varmt?

Det svaga pipet Du hör kan vara resultatet av att något svänger på betydligt högre frekvenser än de Du kan höra. Sådant orsakar ofta hög strömförbrukning. Det kan också vara störningar som kommer in utifrån. Finns det kvar om Du lyssnar i lurar och drar ut alla andra kablar inklusive de till högtalarna?

Har Du ett scope så Du kan kontrollera att allting är stabilt? Annars kan det vara läge att låna eller inskaffa ett sådant. Utan det famlar Du i mörker, speciellt om där är stabilitetsproblem.

En ny nätdel är ingen lösning.Linjärregulatorer (se tillägg) och ostabbade nätdelar är enkla att felsöka så det klarar Du säkert. Lägg hellre de pengarna på ett begagnat scope.

Hur gammal är förstärkaren? I mitten på 90-talet så var Cambridge Audio i svårigheter och slukades av ett annat företag för att kunna använda varumärket på billiga kinaprodukter.
Tillägg: Tittade lite noggrannare på bilderna, det är en kines Du har, inte en äkta Cambridge från deras storhetstid.

Tillägg2: Det är nog ett switchaggregat inblandat. Toroiden uppe till höger på en av bilderna är sannolikt en effektdrossel till detta och de två kondingarna och drosseln mellan dessa är utgångsfiltret. Förmodligen är det därifrån det pipande ljudet kommer. Sådant hör inte hemma i högvärdiga audioprodukter...
Bamsegrogg

Inlägg av Bamsegrogg »

Ja se där ja, LM2595 är en buck-converter. Då förmodar jag att kondensatorerna och den lilla drosseln bildar ett lågpassfilter som inte riktigt gör sitt jobb. Läste mig till att buckswitchar ska svänga i MHz-området men att resonans kan uppstå på betydligt lägre frekvenser. Den reglerar 5V rälen som jag antar är logikspänning till digitalsidan. Man hade väl kunnat ha en linjär regulator där eftersom det kommer in 5V från en av lindningarna i trafon som efter glättning borde vara högt nog för en LDO, men det finns säkert andra skäl till varför de valde den här.

Den riktiga bastuugnen verkar ligga på 12Vsidan. KA7812 är linjär och reglerar 12V. Den ser ~25V på ingången, vilka strömmar det handlar vet jag inte men att den blir varm är väl förväntat. Den ligger dessutom i serie med effekmotståndet som i sin tur ligger mot VPP, alltså ~45VDC så där är väl en del värme också att förvänta. Och varmt har det blivit, kortet är missfärgat precis under dessa komponenter, kyflänsen är lödd i jordplanet och har väl dumpat ner en hel del Kelvin där under åren, effektmotståndet likaså.

Nu var väl min stektermometer inte direkt någon precisionsinstrument men 12V regulatorn och effektmotståndet klättrade upp till ~45 grader i Idle, väl inom gränserna (databladet specar 150C för regulatorn) men jag blir lite konfys när där inte var någon belastning att tala om.

Hur som helst så har jag, efter att glott närsynt på kortet, hittat rödbrun gegga under de stora filterkondensatorerna som smakar elektrolyt så jag lär byta ut dessa först innan jag gör vidare efterforskningar. Hjälper inte detta så vettetusan om jag inte byter ut varenda suspekt komponent, eller ger upp.

Som du säger, Marta. Det är en Kines och det börjar märkas..
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Bamsegrogg skrev:...Den ligger dessutom i serie med effekmotståndet som i sin tur ligger mot VPP, alltså ~45VDC så där är väl en del värme också att förvänta. Och varmt har det blivit, kortet är missfärgat precis under dessa komponenter, kyflänsen är lödd i jordplanet och har väl dumpat ner en hel del Kelvin där under åren, effektmotståndet likaså.
Sant ang. stektermometern men om du låter den ligga an mot objektet en skapligt god stund så borde det inte vara helt uppåt väggarna. Åtminstone är mina valkförsedda fingrar kass som tempsensor så jag brukar använda (hör och häpna) nästippen istället, problemet brukar vara att få ner kranen på kortet så därför skaffade jag till slut en enkel IR-pistol :D

Själv hade jag nyligen en förstärkare av modernare snitt där vissa trissor var uppåt 70-80 grader varma utan att det, enligt tillverkaren, förelåg någon anledning till oro. :vissla:

Trevligt att du hittade brunröd gegga, verkar ju synnerligen graverande och kondensatorer är ju kända banemän i allehanda sammanhang så det finns verkligen ingen anledning att ge upp ännu!
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Utomhusgivaren till en inne-ute-termometer (som ej är trådlös) är väl ett alternativ till stektermometern ifall du misstänker att stektermometern är alltför dålig.

Med tanke på att du verkar ha spänningsfall från 45V till 25V, d.v.s. 20V, över motståndet, och från 25V till 12V, d.v.s. ca 13V, över regulatorn, så är det väl troligt att den kretsen faktiskt jobbar inom det område den är tänkt att jobba inom. Regulatorn skulle faktiskt bli svalare (men motståndet varmare) om den belastades tyngre, eftersom spänningen på 25V skulle sjunka.

Går det att se någon effektmärkning på "45 till 25V"-motståndet? Om man vet effekttålighet och resistans så går det givetvis att räkna ut vid vilken spänning motståndet får sin maxeffekt.
Bamsegrogg

Inlägg av Bamsegrogg »

Sådär då.. Då är alla elektrolyter uteslutna medelst hagelgevärsmetoden, bytte ut samtliga. Men pipet består. :(

Jag testade även, som Hanzibal föreslog, att köra utan snubbers men resultatet blev detsamma. Plus ett svagt brus, vad jag tyckte mig ana.

Så då återstår "något digitalt" på min lista. Är lite beredd att kalla det för "det ska vara så på den modellen" och börja leta efter en annan stärkare. Lite surt kanske men den här var ju kanske inte något under av kvalitet.

Tack för alla tips! Jag får kasta in handduken ett tag på denna.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Om jag minns rätt så var detta märke samt denna modell ökänd för att pajja hit och dit utan anledning.
Bamsegrogg

Inlägg av Bamsegrogg »

Det kan du ha rätt i Tekko, de var inte speciellt länge på marknaden så det är möjligt att de drogs in p.g.a. för många defekta enheter.. Frågan är vad man ska kika på för ersättare, den köptes till stor del in för det kompakta formatets skull samt att den utgav sig för att vara av kvalitetsfabrikat..

Hmm.. Jag tror att det finns ett oscilloskop i bekantskapskretsen.. Man kan ju prova att koppla väck förstärkardelen och bygla igång nätagget för att kika på om störningarna ligger på den sidan.. Är det förstärkarkortet som är kass så ger jag upp, det är alldeles för mycket digitaljox där.. Går det att isolera till nätagget så kunde det ju vara något kring den där switchregulatorn.. Frågan är bara om störningen dyker upp utan någon last..

Det får bli ett sommarprojekt..
Skriv svar