Få fart på gammalt sågverk
-
- Inlägg: 381
- Blev medlem: 21 mars 2012, 12:05:59
- Ort: Malmö
Re: Få fart på gammalt sågverk
Förtydligande "svetsen har spruckit i kanten mot svänghjulet"...
Anledningen till att använda "rostfri pinne/tråd" är för att undvika avmineralisering av gjutgodset, värmen måste du ha för att undvika mikro sprickor.
Men varför använder du inte rem driften istället, det är nog lätt att vara dum-snål, men att fixa några lager bockar och ett lämpligt remhjul drivet av kardanen skulle jag nog välja, du behöver väl remmar till dem andra grejerna oxo(bord mm).
Att ta bort sväng/remhjulet är nog en dålig ide'
Anledningen till att använda "rostfri pinne/tråd" är för att undvika avmineralisering av gjutgodset, värmen måste du ha för att undvika mikro sprickor.
Men varför använder du inte rem driften istället, det är nog lätt att vara dum-snål, men att fixa några lager bockar och ett lämpligt remhjul drivet av kardanen skulle jag nog välja, du behöver väl remmar till dem andra grejerna oxo(bord mm).
Att ta bort sväng/remhjulet är nog en dålig ide'
-
- Inlägg: 381
- Blev medlem: 21 mars 2012, 12:05:59
- Ort: Malmö
Re: Få fart på gammalt sågverk
Sedan är det ju en otrolig cool faktor med massa remdrift 
ps du vet väl att man kan lägga remmen i kors för omvänd rotation

ps du vet väl att man kan lägga remmen i kors för omvänd rotation
Re: Få fart på gammalt sågverk
Fan ett sånt där sågverk har vi som står, coolt med ett projekt på ett liknande.
Tror det är en grävmaskinsmotor som driver det vi har.
Tror det är en grävmaskinsmotor som driver det vi har.
Re: Få fart på gammalt sågverk
en lång stadig kick baraJosasp skrev:Lite omständigt med en kultändare dock

Re: Få fart på gammalt sågverk
Remmarna som driver bänken och spånfläkten går på remskivor som sitter på klingans axel. Den remskiva som har en rem är den till fläkten. Den högra av de två i mitten ska ha en rem till skivan i förgrunden för bordsmatningen. Den remmen gick av när jag skulle lägga på den, så den ska jag köpa ny. Jag hittade en del tips på andra forum om att nordpost har. De har bara en bredd och var inte helt billiga. Men jag hittade en säljare i England på Ebay som har rätt dimension till bättre pris. Så 560kr för en rem och skarv.
Axeln i bilen hade 3 knutar, jag tror att det är lika på tex. volvo 240. Först en kort axel med stödlager och så en lite längre bak till bakaxeln. Men nu är det en ganska kort axel med två knutar.
Min far lyckade tydligen få loss remskivan med avdragare. Det trodde jag inte att det skulle gå. Axeln är uppmätt till 48,2mm. En tanke är att sätta på ett utvändigt rör med påsvetsade muttrar och sedan dra in skruvar i kilspåret. Det är inte någon som råkar ha ett rör med innerdiameter på 48,3mm liggande?
Visst skulle det vara kul med en tändkulemotor eller en gammal traktor med remskiva. För att inte minska möjligheten till den typen av lösning var det ju trevligt att remskivan kom av i ett stycke. Men för att sannolikheten att vi ska få fart på det ska öka lite så försöker vi oss på en enklare lösning.
Huruvida motorn har varvtalregulator eller inte vet jag inte. Om den inte har det går det väl bli nästa projekt att bygga en sådan. En µC med PID-regulator och ett RC servo på motorn. Det går nog att lösa om det behövs.
Men som sagt är det någon som vet hur man får tag i ett rör med rätt innerdiameter?
Axeln i bilen hade 3 knutar, jag tror att det är lika på tex. volvo 240. Först en kort axel med stödlager och så en lite längre bak till bakaxeln. Men nu är det en ganska kort axel med två knutar.
Min far lyckade tydligen få loss remskivan med avdragare. Det trodde jag inte att det skulle gå. Axeln är uppmätt till 48,2mm. En tanke är att sätta på ett utvändigt rör med påsvetsade muttrar och sedan dra in skruvar i kilspåret. Det är inte någon som råkar ha ett rör med innerdiameter på 48,3mm liggande?

Visst skulle det vara kul med en tändkulemotor eller en gammal traktor med remskiva. För att inte minska möjligheten till den typen av lösning var det ju trevligt att remskivan kom av i ett stycke. Men för att sannolikheten att vi ska få fart på det ska öka lite så försöker vi oss på en enklare lösning.
Huruvida motorn har varvtalregulator eller inte vet jag inte. Om den inte har det går det väl bli nästa projekt att bygga en sådan. En µC med PID-regulator och ett RC servo på motorn. Det går nog att lösa om det behövs.
Men som sagt är det någon som vet hur man får tag i ett rör med rätt innerdiameter?
Re: Få fart på gammalt sågverk
ett vanligt rörkrökar rör dim 40R är 48 invändigt...
Senast redigerad av svanted 23 april 2014, 21:09:35, redigerad totalt 1 gång.
Re: Få fart på gammalt sågverk
Enligt den tabellen jag tittade i så är det 48,3 mm utvändigt....
EDIT: Länk till produktblad. Sidan 45 har ledningsrörsdimensioner.
EDIT: Länk till produktblad. Sidan 45 har ledningsrörsdimensioner.
Senast redigerad av danei 23 april 2014, 21:12:28, redigerad totalt 1 gång.
Re: Få fart på gammalt sågverk
Borde det inte isåfall gå att använda en R40-muff som man sen gängar på ett blårör i ena änden på?
Putsar man bort gängtopparna borde det bli 48mm innerdiameter.
Putsar man bort gängtopparna borde det bli 48mm innerdiameter.
Re: Få fart på gammalt sågverk
Eller också svetsar man helt enkelt dit kardanknuten där. Det bästa vore ju om man kom åt att svarva bort gängorna. Jag tänkte mig at försöka få iväg en beställning till Rinkaby på andra prylar, så det är ingen dum ide alls.
Re: Få fart på gammalt sågverk
Tror du verkligen att motorn kommer orka att driva sågen?
De här pjäserna går extremt tungt.
Vår drivs av en dieselmotor från en lingrävare.
De här pjäserna går extremt tungt.
Vår drivs av en dieselmotor från en lingrävare.