Driva 200+ lysdioder med batterier?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Sajen006

Re: Driva 200+ lysdioder med batterier?

Inlägg av Sajen006 »

Kanske liiite opraktiskt när man kommer röra en del på armen! Lite väl ömtåligt! :D
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Det var lite luddigt här, då det först antyddes att du skulle stå på scen med skylten.
Stå i publiken med en blinkade skylt har jag redan gjort ett par gånger under just Melodifestivalen. Lite häftigt att få en kommentar av Henric von Schweibergk inför ett fullsatt Globen om ”att det var den häftigaste skylten jag sett” =)

Jag valde att köra med LED-remsor och den kretsen jag kör med har PWM. Fördelen är att man kan dimma, men även att strömmen bli lite lägre. En mindre 12V blyack räckte gott för en kväll. Och ljusstyrkan var fullt tillräcklig för att synas. Och nej, jag fick inga vakter efter mig.

Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Den första skylten jag hade var med vanliga 5mm dioder, men det var tyvärr väldigt problematiskt då det var en smal strålningsvinkel. Dvs att om man inte riktade den rakt mot "mottagare" så syntes den väldigt dåligt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Sajen006

Inlägg av Sajen006 »

Det såg ju riktigt bra ut! Hur gjorde du? Vilken LED-remsa och krets körde du på? Har en lite remsa RGB-strip hemma, men den är på tog för kort. Hur styrs effekten i skylten, är det inkluderat i PWM-kretsen?
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Jag hade planer för en tredje skylt nu baserad på RGB slingor, men tyvärr skall de inte vara med i Melodifestivalen nästa år… =(
För dem som undrar så är jag inte en ”stalker-Bosse”, utan en av tjejerna i Timoteij är min svägerska ;)

LED-remsan är första bästa jag hittade på Ebay. Pris med frakt (från Kina) för en 5-meters rulle var nånting mellan 50-100:-
Kretsen jag driver med köpte jag färdig, och den har flera inbyggda program samt även effekt transistorer för att driva en större last.
En annan fördel är att den har 8-kanalar vilket passade bra då det är åtta tecken i ”Timoteij”.

http://picprojects.org.uk/projects/480/pro483/
Sajen006

Inlägg av Sajen006 »

Går kretsen att köpa direkt från länken? Jag kommer att ha en 6-kanalers skylt, fungerar åtta kanaler då också eller bör jag hitta ett alternativ med sex kanaler? Det såg ut att vara mjuka hörn i texten på skylten, med en platt remsa så går det inte att böja den åt sidan utan att vecka remsan. Hur lyckades du med de mjuka hörnen? Såg ut som att det gick att få en RGB-remsa för liknande pris och då jag inte har något större behov av en programmerbar skylt/skylt med inbyggda program så borde jag väl kunna koppla på en 12V blyacc direkt till styrenheten istället för nätadaptern. Så kan man alltid styra färgen via fjärrkontrollen!
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Man skulle kunna koppla dimmern till en mikrofon och DSP så att den blinkar i takte med musik eller publikhav. Man kan ju också byta ut mikrofonen till en radio för att få utsändningen utan puiblik.

Ännu häftigare är en matris av lysdioder men då ökar vikt, energibehov, komplexitet och pris rätt mycket. ;)
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Min plan var som sagt att bygga tredje skylten baserat på addreserbara RGB lister. Vill man göra det riktigt avancerat kan man göra något i stil med detta:

Viktmässigt ingen skillnad men lite högre effektbehov naturligtvis. Kontrollern som behövs kan vara mindre än en kortlek och kostar inte mer än en hundring eller två.

De rundade hörnen är enligt bifogad bild. Inte så snygg på nära håll, men det fungerar och syns inte i tänkt målmiljö.
Sajen006

Inlägg av Sajen006 »

Priset är en av de största begränsningarna, därför blir nog inte DSP + mic en så bra lösning.

Jag tror att jag borde klara de hörnen, lite svårare med en RGB-strip eftersom man har fyra lödpunkter i varje böj, men det ska nog gå att ordna, men får nog använda isolerad kabel för att undvika kontakt mellan de olika kablarna. Problemet kommer ju när man har bokstäver med rundare former såsom ex. ett C. Men det får väl bli ett kantigt C då! Tack för tipset med LED-strips, lite billigare, enklare och samtidigt så får jag den krävda strålningsvinkeln.

En programmerbar skylt vore schysst, men med min budget så är det inte något alternativ tyvärr, kanske någon annan gång!
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Jag har även gjort denna (GROS) skylten, som är med vanliga lysdioder.

Dock har jag valt så kallade ”straw hat” dioder, som har en mycket bredare strålningsvinkel.
Här finns ett exempel på sådana:
http://lighthouseleds.com/led-component ... w-hat.html

Här behövde jag inte heller bry mig om strömförbrukning då den är stationär på scen.
Sajen006

Inlägg av Sajen006 »

Jo, men ser man på! Nästan exakt en sådan skylt jag har tänkt att göra, bara annan text och färg! Har sett liknande dioder förut, men de har varit hutlöst dyra (6 kr/LED) så därför har jag avstått från dem, men ca 0,2 dollar var ju inte så farligt! Vad hamnar frakten på? Vilket material har du gjort "lådan"/inbyggnaden i? Vilken typ av krets har du byggt för lysdioderna, är det något mer än bara serie-/paralellkopplade lysdioder med motstånd?
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Lådan gjordes i trä, men kan ju vara i vilket mtrl man önskar, har tillgång till eller behärskar bearbetning av.
Kretsen är baserad på en enkel Velleman krets (MK176) och jag har kopplat en extra transistor på varje utgång för att hantera högre strömmar. Har för mig att jag kopplade flera parallella serier om 4 lysdioder (+ motstånd) i varje grupp.

Köper du på Ebay (direkt från Kina) så får du en påse med 200 dioder med fri frakt för mindre kostnad än en pizza.
http://www.ebay.com/itm/200-pcs-5mm-2pi ... 19e61ffec7
Sajen006

Inlägg av Sajen006 »

Var kan man få tag på Velleman-kretsen? Klarar den sex bokstäver/kanaler? Vilka transistorer bör man använda?

Jag hade tänkt mig att använda foamboard/kapaskiva för att hålla vikten nere.
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Just den har bara 4 utgångar, men det finns många att välja på.
Jag handlar lokalt i Skövde hos Svebry, då de kan ta hem allt som finns i Vellemans sortiment. De har även en hemsida och postorder (svebry.se).
Electrokit.se är en annan bra leverantör, och det finns säkert fler.

Kommer inte ihåg vilken transistor jag använde till slut, men säkert något enklare i BD serien.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Om utlandet är ett val så kan kanske annars www.besthongkong.com vara något för de har högar av nästan alla typer av LED som det finns till vad jag skulle tro är rätt ok priser även i dag. De säljer även LEDs i bulk som tex 1000 och 5000 pack.
Skriv svar