Allmän tråd för Mendel90 (en RepRap-3D-skrivare)

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Allmän tråd för Mendel90 (en RepRap-3D-skrivare)

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag kör med Autodesk Inventor, älskar det :)

Kostar ju dock en slant om man inte vill vara olaglig eller är student.
LasseLucidor

Inlägg av LasseLucidor »

Inventor var ju lite lättare att komma igång med!
Frun är registrerad på distanskurs på Universitetet så nu har jag en studentversion att leka med ett tag.

Sonen vill göra Stop-Motion film med sitt Lego så nu är en snabbt ritad hållare till hans surfplatta på väg att skrivas ut så att vi kan montera den på ett stativ.
/Lasse
LasseLucidor

Inlägg av LasseLucidor »

Resultatet:
Bild
Inte så snyggt kanske men det ska nog funka fint.
/Lasse
dawa

Inlägg av dawa »

Om det fanns "gilla-knapp" så skulle jag använda den nu!
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Man kan nu använda: :tumupp:
ABBZ

Inlägg av ABBZ »

Har någon provat att printa ut något tunt som exempel en logga på något lämpligt material och sedan värmt på den med strykjärn från baksidan av materialet och på så sätt smälta in den på tyg, kläder mm?
Att printa på ett lämpligt material är för om man kör text så får man positioneringen rätt och det sedan stämmer vid påvärmningen.
Det bör vara något värmebärande material som plasten inte häfter mot vid uppvärming.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Har ett lite lustigt fenomen på min skrivare, alltid varit så vad jag kan minnas.. När jag skriver ut lite större grejer så blir första lagret väldigt vågigt.
Det löser sig dock på nästa lager, och syns ingenting på undersidan när utskriften väl är färdig sen, rätt märkligt.

Någon som har varit med om liknande och har en aning om vad det kan bero på? :)
Borde vara någonting märkligt med ojämn värme på bädden eller någonting i den stilen.

Så här ser det ut just nu på en pågående utskrift:
DSC_0138.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

ABBZ skrev:Har någon provat att printa ut något tunt som exempel en logga på något lämpligt material och sedan värmt på den med strykjärn från baksidan av materialet och på så sätt smälta in den på tyg, kläder mm?
Att printa på ett lämpligt material är för om man kör text så får man positioneringen rätt och det sedan stämmer vid påvärmningen.
Det bör vara något värmebärande material som plasten inte häfter mot vid uppvärming.
Det skulle i så fall vara med typ NinjaFlex eller något annat högflexibelt printmaterial, styva plaster som PLA eller ABS tror jag att det blir svårt att få till det på ett bra sätt med...

Alternativet är annars att skaffa sig en vinylskärare och använda det som man gör "på riktigt" när man gör sådant, dvs textiltransfer :)
dawa

Inlägg av dawa »

Hej,
Har du fungerande inställningar för 0.2 PLA också?
Klas-Kenny skrev:För den som vill testa Cura så har jag fungerande start- och end.gcode här:

...

Sen är det bara en fråga om att ställa in rätt för maskinen när man startar Cura första gången, typ att man har heated bed, att man har 0,0,0 i mitten av plattformen mm.

Vad som är väldigt trevligt med Cura emot Skeinforge är att man lätt kan göra saker som att skala upp/ner modellen, vrida den på alla håll, skriva ut flera olika modeller samtidigt eller flera av en osv. Samt att kodgenereringen går jäkligt mycket snabbare än med Skeinforge. :P
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Bara till att ändra Layer height till 0.2, fungerar finfint. :)
dawa

Inlägg av dawa »

Tackar!
Jag skall testa.
Provade just dina inställningar för Cura med 0.3 på en figur som liknar en boll. Nedre delen blev kraftigt deformerad, men sen rätade det upp sig.
Har inte analyserat det så noga, men det verkar vara mycket handpåläggining för att få bra utskrifter.
Skrev ut två halvklot i 0.2 med skeinforge, och bottenlagren blev inte helt plana. Kanterna släpper liksom upp lite gand, så man får en konvex bottenyta. Det blev samma sak med anroidfiguren när jag försökte göra den i 0.2. Undrar om min skrivare har fel uppfattning om hur mycket plast som faktiskt trycks ut av extrudern...
LasseLucidor

Inlägg av LasseLucidor »

Jag fick hem ett kilo av Kjell&Co's blå PLA plast som jag testade i fredags. Nu när jag kollade på den igår såg jag att tråden gått av själv mellan dammfilter och rullen under helgen. När jag matade ut tråden upptäckte jag även en spricka på biten inuti extrudern. Har ni upplevt något liknande?

Jag testade bryta och den spricker av riktigt lätt medan den gröna PLA plast som följde med skrivaren böjer sig så att man får vicka av den. Det vore ju riktigt trist om den gick av och man bränner fast massa plast i huvudet vid någon längre obevakad utskrift.
/Lasse
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Ja, jag har en rulle PLA från supply3dpla som går av där den hänger från extrudern mellan varje användning. Den tråd från Faberdashery jag hade innan har inte alls haft såna tendenser.
LasseLucidor

Inlägg av LasseLucidor »

Aha, testade precis med ABS-plasten jag har hemma och den är också ganska lätt att bryta.
Bäst att hålla koll lite extra koll på den spröda plasten med andra ord.

Nästa projekt här är testa att köra skrivaren med OctoPrint på en Raspberry PI.
Någon här som kör OctoPrint?
http://octoprint.org/
/Lasse
Användarvisningsbild
kiwi

Inlägg av kiwi »

Jag kör Octoprint på en RaspPi. Man märker att det är en relativt ung programvara men lovande. Väl värt att testa!
Skriv svar