µC för nybörjare
Re: µC för nybörjare
Om de också kan programmeras med en pickit2 så ska jag prova dom. Har alltid haft för mig att PIC32 hade minst 64 pinnar och bara ytmontering.
PICkit2 "device list" säger:
PIC32 Devices:
PIC32MX320F032H, 320F064H
PIC32MX320F128H, 320F128L
PIC32MX340F128H, 340F128L
PIC32MX340F256H
PIC32MX340F512H
PIC32MX360F256L, 360F512L
PIC32MX420F032H
PIC32MX440F128L, 440F128H
PIC32MX440F256H
PIC32MX440F512H
PIC32MX460F256L, 460F512L
Jag vet inte på rak arm vilka som är DIP...
PIC32 Devices:
PIC32MX320F032H, 320F064H
PIC32MX320F128H, 320F128L
PIC32MX340F128H, 340F128L
PIC32MX340F256H
PIC32MX340F512H
PIC32MX360F256L, 360F512L
PIC32MX420F032H
PIC32MX440F128L, 440F128H
PIC32MX440F256H
PIC32MX440F512H
PIC32MX460F256L, 460F512L
Jag vet inte på rak arm vilka som är DIP...
Pickkit 2 är väl iofs rätt gammal och osupportad/EOL.
Följaktligen lär den inte stödja så mycket nytt.
Det är ju den stora nackdelen med just PICKit, vill man vara hyffsat framtidssäker, så är det ICD/RealIce som gäller.
Följaktligen lär den inte stödja så mycket nytt.
Det är ju den stora nackdelen med just PICKit, vill man vara hyffsat framtidssäker, så är det ICD/RealIce som gäller.
- SeniorLemuren
För en del som inte vet vad ICD/RealIce syftar på (bl.a. jag ) hade det ju inte varit fel att länka till någon typ av info.
Att du anser att PicKit 2 är EOL och att PicKit inte har någon framtid köper jag inte rakt av. Efter PicKit 2 kom ju PicKit 3 och efter det så kommer säkerligen PicKit 4. Dessutom finns det trogna användare som graderar upp devicefiles ganska omgående.
Googlar man på ICD/RealIce så får man upp en massa länkar om sjukvård. Googlar man på PicKit så fär man upp...........
Att du anser att PicKit 2 är EOL och att PicKit inte har någon framtid köper jag inte rakt av. Efter PicKit 2 kom ju PicKit 3 och efter det så kommer säkerligen PicKit 4. Dessutom finns det trogna användare som graderar upp devicefiles ganska omgående.
Googlar man på ICD/RealIce så får man upp en massa länkar om sjukvård. Googlar man på PicKit så fär man upp...........

Vad jag menar är att PICKit2, knappast uppdateras till modernare kretsar, utan man får då istället köpa en ny för att kunna hantera de senaste kretsarna, då algoritmerna för programmering mm ändrar sig emellanåt.
När det gäller ICD3 och RealICE, så laddas de med en exicutiv för den kretsfamiljen man skall programmera, vilket innebär att de är någorlunda framtidssäkra.
När det gäller ICD3 och RealICE, så laddas de med en exicutiv för den kretsfamiljen man skall programmera, vilket innebär att de är någorlunda framtidssäkra.
- Klas-Kenny
Real Ice: 73-343-86
ÏCD3: 73-344-58
Man får ju ett antal PicKit2/3 för den pengen, så ur ekonomisk synpunkt kan man ju köpa några PicKit-versioner (vilka säkert kommer komma fler i framtiden) istället för en utav dessa.
Dock har ju RealIce och ICD helt andra möjligheter när det gäller debugging, men det är en annan femma.
ÏCD3: 73-344-58
Man får ju ett antal PicKit2/3 för den pengen, så ur ekonomisk synpunkt kan man ju köpa några PicKit-versioner (vilka säkert kommer komma fler i framtiden) istället för en utav dessa.
Dock har ju RealIce och ICD helt andra möjligheter när det gäller debugging, men det är en annan femma.
Det finns en snubbe som gjort ett program där man kan lägga in nya processorer i databasen för PicKit2. Har testat det och det fungerar faktiskt. Man behöver dock veta en hel del parametrar, t.ex. minnesstorlek. Men allt sånt finns ju i databladet.
http://www.microchip.com/forums/tm.aspx?high=&m=473925
http://www.microchip.com/forums/tm.aspx?high=&m=473925
Bara för att förtydliga (ex moms):
Real Ice: 73-343-86 3.752:-
ICD3: 73-344-58 2.003:-
PICkit3: 73-344-56 312:-
Real Ice: 73-343-86 3.752:-
ICD3: 73-344-58 2.003:-
PICkit3: 73-344-56 312:-
När det gäller Pickit2 så finns det en lista över precis vilka uC som kan programmeras eller debuggas. Hittar ingen sådan lista för pickit3.
Har jag förstått saken rätt att detta innebär att alla nu existerande PIC kan programmeras och debuggas ? Är detta fördelen med 3an jämfört med 2an eller finns det fler
saker ?
Har jag förstått saken rätt att detta innebär att alla nu existerande PIC kan programmeras och debuggas ? Är detta fördelen med 3an jämfört med 2an eller finns det fler
saker ?
Gå till: http://www.microchip.com/pickit3
Scrolla ner till "Downloads".
Öppna ZIP'en "MPLAB IDE Current Release Notes".
I ZIP filen, öppna "Device Support.htm".
Sök efter någon modell i min tidigare lista, t.ex "PIC32MX320F032H".
Notera att PK2D/PK2P är röda medans PK3D/PK3P är gröna...
Detta gäller den officiella supporten från Microchip, sen finns det som
några har påpekat ytterligare support som andra har lagt till. Detta har
även diskuterats i tidigare trådar.
Jag letade runt lite och här verkar det finns en modifierad device fil som innehåller
flera av de PIC32MX320/240/360/420/440/460 som finns i listan med DIP modeller :
http://www.microchip.com/forums/tm.aspx ... 77&mpage=1
Direktlänk till filen:
http://www.microchip.com/forums/downloa ... e=0;671477
Scrolla ner till "Downloads".
Öppna ZIP'en "MPLAB IDE Current Release Notes".
I ZIP filen, öppna "Device Support.htm".
Sök efter någon modell i min tidigare lista, t.ex "PIC32MX320F032H".
Notera att PK2D/PK2P är röda medans PK3D/PK3P är gröna...
Detta gäller den officiella supporten från Microchip, sen finns det som
några har påpekat ytterligare support som andra har lagt till. Detta har
även diskuterats i tidigare trådar.
Jag letade runt lite och här verkar det finns en modifierad device fil som innehåller
flera av de PIC32MX320/240/360/420/440/460 som finns i listan med DIP modeller :
http://www.microchip.com/forums/tm.aspx ... 77&mpage=1
Direktlänk till filen:
http://www.microchip.com/forums/downloa ... e=0;671477
Det är rätt intressant, detta med vad man ska välja. Har följt denna tråd i det tysta, och kan konstatera att det är en i mängden.
Varför då? Jo just för att man aldrig kommer fram till ett vettigt råd. Någon frågar efter något att komma igång med, och man får en massa obegripliga svar.
Själv håller jag på lite med Parallax propeller, efter att har tömt ut deras Basic Stamp. Detta tycker jag funkar för mig, hyfsat.
Jag förstår också varför man vill komma vidare, typ med PIC. Dessa kostar i princip ingenting, och finns i en uppsjö av varianter. Men för oss idioter, googla gärna PIC tutorial, PIC learning, PIC beginner, m.m. Gör sedan samma med Arduino framför.
Då kanske man får svaret varför man som nybörjare väljer Arduino istället för t.ex. PIC. Till Arduino (och även propeller för oss som hållit på en stund) finns det hur mycket exempel som helst, men för t.ex. PIC finns i princip ingenting (jämförelsevis).
Så är man ute efter att kunna skapa lite enklare projekt, utan att doktorera i mikroprocessorreknik, så kör på Arduino, eller för den delen Parallax propeller! Eftersom alla andra alternativ är totalt odokumenterade för oss nybörjare!
Varför då? Jo just för att man aldrig kommer fram till ett vettigt råd. Någon frågar efter något att komma igång med, och man får en massa obegripliga svar.
Själv håller jag på lite med Parallax propeller, efter att har tömt ut deras Basic Stamp. Detta tycker jag funkar för mig, hyfsat.
Jag förstår också varför man vill komma vidare, typ med PIC. Dessa kostar i princip ingenting, och finns i en uppsjö av varianter. Men för oss idioter, googla gärna PIC tutorial, PIC learning, PIC beginner, m.m. Gör sedan samma med Arduino framför.
Då kanske man får svaret varför man som nybörjare väljer Arduino istället för t.ex. PIC. Till Arduino (och även propeller för oss som hållit på en stund) finns det hur mycket exempel som helst, men för t.ex. PIC finns i princip ingenting (jämförelsevis).
Så är man ute efter att kunna skapa lite enklare projekt, utan att doktorera i mikroprocessorreknik, så kör på Arduino, eller för den delen Parallax propeller! Eftersom alla andra alternativ är totalt odokumenterade för oss nybörjare!
MSV: Det var väl ungefär så jag gjorde när jag skulle välja vilken microkontrollerfamilj jag skulle välja. Valet stod mellan PIC och AVR eftersom det var de som hade billiga och enkla programmerare och gratis utvecklingsmiljö. Arduino minns jag inte att jag ens hörde talas om då, kanske på grund av att jag inte var intresserad av färdiga moduler, utan att kunna programmera egna kretsar.
Jag googlade alltså AVR beginner tutorial och PIC beginner tutorial och började sedan läsa. Jag läste först en hel del om PIC, men lyckades aldrig greppa hur jag egentligen skulle komma igång. Då hittade jag en mycket enkel nybörjarguide, tror t.o.m. den var på svenska, om AVR. Allt jag läste förstod jag direkt och det kändes som självklart. Så det var bara att köpa hem ett par Attiny-någonting, några Atmega-någonting och en AVR ISP programmerare, ladda ner AVR STUDIO och sedan var jag igång (Jag började med assembler. Först efter ett eller två år gav jag mig på C).
Tyvärr kan jag inte tipsa några nybörjade om denna fantastiska nybörjarhjälp, då den är bortglömd sedan länge. Men det går ju att hitta flera bra sidor om man googlar.
Jag googlade alltså AVR beginner tutorial och PIC beginner tutorial och började sedan läsa. Jag läste först en hel del om PIC, men lyckades aldrig greppa hur jag egentligen skulle komma igång. Då hittade jag en mycket enkel nybörjarguide, tror t.o.m. den var på svenska, om AVR. Allt jag läste förstod jag direkt och det kändes som självklart. Så det var bara att köpa hem ett par Attiny-någonting, några Atmega-någonting och en AVR ISP programmerare, ladda ner AVR STUDIO och sedan var jag igång (Jag började med assembler. Först efter ett eller två år gav jag mig på C).
Tyvärr kan jag inte tipsa några nybörjade om denna fantastiska nybörjarhjälp, då den är bortglömd sedan länge. Men det går ju att hitta flera bra sidor om man googlar.
-
Jag är inne på mitt tionde år på pic18. Jag hade tänkt byta upp mig så fort jag bottnade i 8 bitar.
Men OK, DSP, algoritmer och allmän knepig matematik är väl inte 8 bitars starka sida.
Men att endast nämna "blinka LED" är lite väl...
Min senaste 18F har dubbel ethernetkommunikation, 2 MIDI in, en MIDI ut, läser och styr 8 x 10 bitars motorreglar, 8 bitars parallelbus, 2 x I2C, 64 x switchar + LEDs i en matris.
Räcker gott för nybörjare ... och tio år framåt.
Men OK, DSP, algoritmer och allmän knepig matematik är väl inte 8 bitars starka sida.
Men att endast nämna "blinka LED" är lite väl...
Min senaste 18F har dubbel ethernetkommunikation, 2 MIDI in, en MIDI ut, läser och styr 8 x 10 bitars motorreglar, 8 bitars parallelbus, 2 x I2C, 64 x switchar + LEDs i en matris.
Räcker gott för nybörjare ... och tio år framåt.
Läser du inläggen??Eftersom alla andra alternativ är totalt odokumenterade för oss nybörjare!